Buteyko Methode

1
Hallo,

Heeft iemand ervaring met de buteyko methode? dat werkt met de ademhaling. Ik merk dat ikzelf nogal veel ademhaal misschien is dat de oorzaak? En kent iemand Christopher Drake, de buteyko therapeut van die site die lezingen in Nederland gaat geven?

bedankt, Geert
modedit RM: link weggehaald, werkte niet meer. Onderwerp opgeschoond

2
Hallo Geert

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het geheel snel heb doorgelezen. Daarbij valt me meteen op dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is. Het geheel is gebaseerd op testimonials.

Als ik ergens afkerig van ben, is het daarvan wel. Ik kan er zelf zo tientallen schrijven om een leuk klinkende theorie te onderbouwen. Net als velen met mij, zou ik dolblij zijn als ik weer kon slapen zonder XPAP.

Mijn voorwaarde daarvoor is dat een goed alternatief gebaseerd moet zijn op een goede wetenschappelijke onderbouwing en onderzoek. Daar vind ik hier niets van terug.

Tot dit alternatief is gevonden, slaap ik wel met mijn APAP. Niet ideaal, maar zeker beter dan zonder.

Groetjes, Thea

3
Naar mijn idee is het niet de moeite waard om hier op in te gaan, of op zijn minst zeer argwanend te bezien.

Ik zag in de site het adres in Bergen op Zoom waar de eerste lezing wordt gegeven en dat is een winkel die op mij een nogal "zweverige" indruk maakt.
Laten we wel wezen, als dit een echte oplossing zou zijn, dan hadden onze zorgverzekeraars deze methode al lang aangenomen omdat, als het zou helpen, deze methode zeker minder zou kosten als de huidige apneu behandeling.

Ik wil wel zeggen dat goed ademhalen heel belangrijk is, maar daar zijn ademhalings oefeningen onder begeleiding van een fysiotherapeut de meest aangewezen methode.

Met vriendelijke groeten,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

4
Hallo, bedankt voor jullie reactie.

Ik ken de andere centra niet maar centrum Djoj in Rotterdam, waar ze ook een presentatie hebben, is een welbekend en groot alternatief instituut. Gezien dat de reguliere behandelingen eigenlijk geen permanente genezing bieden, en apneu natuurlijk veel met de ademhaling te maken heeft, lijkt die buteyko mij tenminste de moeite waard om er meer van te weten te komen. Ik denk dus dat ik wel naar die gratis lezing toega.

Ik heb trouwens ook nog even door wikipedia gebladerd, en CO2 heeft inderdaad een grote invloed op de zuurstof die beschikbaar is in het lichaam. Het lijkt mij ook nogal logisch dat je door te veel uitademen veel CO2 uit het lichaam verliest, dus een training als Buteyko die dat tekort tegengaat lijkt me nuttig.

dag,

geert

5
gverschuur schreef:Hallo, bedankt voor jullie reactie.

Ik ken de andere centra niet maar centrum Djoj in Rotterdam, waar ze ook een presentatie hebben, is een welbekend en groot alternatief instituut. Gezien dat de reguliere behandelingen eigenlijk geen permanente genezing bieden, en apneu natuurlijk veel met de ademhaling te maken heeft, lijkt die buteyko mij tenminste de moeite waard om er meer van te weten te komen. Ik denk dus dat ik wel naar die gratis lezing toega.

Ik heb trouwens ook nog even door wikipedia gebladerd, en CO2 heeft inderdaad een grote invloed op de zuurstof die beschikbaar is in het lichaam. Het lijkt mij ook nogal logisch dat je door te veel uitademen veel CO2 uit het lichaam verliest, dus een training als Buteyko die dat tekort tegengaat lijkt me nuttig.

dag,

geert
Hoi Geert

Ik ben misschien niet echt slim, maar volgens mij heb ik juist tijdens mijn apneu's een O2 tekort. Mede hierdoor had ik een Hb van 10,9. Als ik weer eens met mijn vermoeidheidsklachten aankwam werd er gezegd: 'Waar klaag je over, je hebt het Hb van een grote kerel' :roll: Dat overschot aan rode bloedcellen was na jaren nodig om de nodige zuurstof in mijn lichaam te transporteren :?

Een CO2 tekort ontstaat bij hyperventilatie. Daar heb ik met mijn OSAS echt geen last van, integendeel. Ik adem een tijdje niet.

Groetjes, Thea

6
Hallo Thea,

Ik heb nog eens op die site van buteyko gekeken, en daar staat dat (http://www.leerbuteyko.nl/buteyko_methode.php):

CO2 is namelijk niet slechts een afvalstof, het zorgt er onder andere voor dat het bloed genoeg zuurstof afstaat voor gebruik door het celweefsel.

Dus als dat klopt, betekent dat voor jou dat jij wel veel Hb hebt, maar dat de Hb in je bloed gewoon te weinig zuurstof afstaat voor gebruik door je lichaam. Ook al zit er nog veel zuurstof in je bloed, je lichaam heeft toch feitelijk een zuurstoftekort in het celweefsel omdat de zuurtof niet uit het bloed vrij komt.

groetjes

geert

7
Hallo Geert,

Een teveel aan CO2 twee uitademen heet gewoon hyperventilatie.
Daarom wordt ook aangeraden tijdens zo'n aanval in een zak in en uit te ademen - om het CO2 tekort aan te vullen.

Goed ademhalen is nooit weg en bij elke Oosterse vechtsport is ademhaling de basis (zelf tai-chi gedaan).

Maar verwacht er geen wonderen van: als het zó simpel lag waren er niet zoveel Pap-jes in omloop.

Punt is namelijk dat ik mijn ademhaling aardig onder controle heb - overdag, maar dat de situatie 's nachts heel anders is: dan neemt het onwillekeurige zenuwstelsel de boel over.

8
Welke ademhalingstechnieken je leert, wordt niet verteld. Je moet dan de cursus volgen. De doe-het-zelf cursus mag niet meer.
Als je ademhalingstechnieken wilt leren, neem dan zangles of ga een blaasinstrument bespelen.
Op het forum zijn er mensen genoeg die zingen of blazen en die hebben toch OSAS. Overdag hebben ze lucht genoeg, maar 's nachts is een ander verhaal.
Volgens mij riekt het naar zo snel mogelijk geld verdienen. Inhoudelijk wordt er nl. niets prijsgegeven.

do it yourself

9
Hallo,

Het schijnt dat de doe-het-zelf aanpak slechts een succespercentage van 2% oplevert, maar dat indien men een goede leraar heeft, het succespercentage wel 90% kan zijn. Dus verbood die Professor Buteyko de Doe-het-zelf-methode om Buteyko te leren. Dat zegt Christopher Drake op zijn website.

Ach, als je naar een normale dokter gaat moet daar ook flink voor afgerekend worden, en de 'grote mannen' en medici bij de farmaceutische bedrijven hebben een heel riant salaris. En dat is slechts symptoombestrijding terwijl de Buteyko Methode claimt de oorzaak (volgens hun ademhaling en CO2) aan te pakken. Als het echt helpt, is het natuurlijk zeker niet duur he? En de presentatie kost zo-wie-zo niks.

groetjes

Geert

10
Een hele tijd zitten zoeken op het net, maar behalve veel reclame verdraaid weinig gevonden van wetenschappelijk gehalte: een site uit Australië, waarin gesproken wordt van verder onderzoek - omdat het niet helemaal niks is, maar dat de goede professor wellicht niet helemaal een goed begrip had van wat er zich allemaal afspeelt van binnen en een publicatie van de Rijksuniversiteit Groningen - waarop helaas mijn pc vastliep door een foute plug-in.

Ik blijf moeite houden met het feit dat alles zich in de para-medische sfeer afspeelt; er komt telkens weer een hele rits alternatieve praktijken bij zoals yoga en acupunctuur.

Maar probeer het vooral en laat het ons weten: ik wacht totdat ik betrouwbare medische gegevens kan inzien.

11
Jaja, maar dit komt van een Buteyko site - reclame dus. Er is gewoon erreg veel reclame als je Buteyko intikt.

Voor serieuzere commentaren moet je op wetenschapspagina's zitten: British Medical Journal, The Lancet enz.enz en op sites van Academische ziekenhuizen en universiteitsbibliotheken. Dan krijg je heel wat anders te lezen, (alleen jammer dat je er soms voor moet betalen) zoals dit uit het BMJ van 18-11-2008:

What the research says

We don't know whether the Buteyko breathing technique works because not enough research has been done. Here's what some of the research says so far.

In one study, 39 people with asthma were given either Buteyko training or general asthma and relaxation training. It found that those who had Buteyko training used less asthma medicine and did less overbreathing than the group who had general asthma education. The Buteyko group also seemed to have a slightly better quality of life, although the difference between the groups wasn't that big.[1]


Het rare is dat ik een site gezien heb die de techniek omschrijft als "het oppervlakkig in en uitademen door de mond', en volgens het artikel waaruit bovenstaand stukje komt wordt de patiënt aangeleerd door de neus te ademen en vooral niet door de mond.
Maar de link met apneu ben ik nog niet tegengekomen behalve op de Buteyko reclamesites. De zoektocht gaat voort.

De (russische) professor Buteyko claimde ongeveer 150 ziektes aan te kunnen wijzen die aan (in zijn beleving) verkeerd ademhalen waren te wijten.

We spreken over de jaren '50: een tijd waarin nogal eens wilde claims werden gedaan: er waren mensen die zwangere vrouwen aanrieden in de laatste maand van de zwangerschap op handen en voeten te gaan lopen, dat was beter voor de baby en een natuurlijke bevalling.

Re: Buteyko Methode

13
Beste Masha,
Deze info vind ik op de site waar je naar verwijst:

De Buteyko-methode biedt de oplossing
De Buteyko-methode brengt de parameters van de ademhaling tot de norm. Daardoor worden snurken en slaapapneu vrij gemakkelijk genezen. De snurkende mens dient op zijn zij of op de buik te gaan liggen, de mond dicht te doen en de diepte van de ademhaling te verminderen. Als de hyperventilatie verdwijnt, verdwijnt ook de slaapapneu.

Deze beweringen lijken mij erg gevaarlijk voor apneupatienten en nogal ridicuul. Het kan toch niet zo zijn dat er zonder enig wetenschappelijk onderzoek dergelijke gevaarlijke beweringen worden gedaan.

Mensen kunnen wel op hun zij gaan liggen als ze in slaap vallen, maar de natuur zorgt er voor dat zij ook enig tijd in andere houdingen (ook rug) draaien tijdens de slaap om doorliggen te voorkomen. Ik draai soms wel 25 keer per nacht en er zijn mensen die nog veel vaker van houding veranderen tijdens hun slaap. Dus dit gaat niet zo werken vrees ik.

Alle slaapklinieken kunnen dus wel opdoeken en alle behandelmethoden erbij ? CPAP's en MRA beugels afschaffen want nu is de Buteyko methode er.... :roll: [boese]

U begeeft zich naar mijn mening op erg glad ijs met deze beweringen.
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Buteyko Methode

14
Ik wil mij wel aansluiten bij aart. Maar eigenlijk zou ik nog een stap verder willen gaan. Ik denk dat het commercieel aanbieden van een cursus met daarbij niet weteschappelijk onderbouwde beweringen zoals bijvoorbeeld "De Buteyko-methode brengt de parameters van de ademhaling tot de norm. Daardoor worden snurken en slaapapneu vrij gemakkelijk genezen." gevaarlijk,onwenselijk en zelfs strafbaar. Zijn er wetesenchappelijke onderzoeken die aantonen dat apneu patienten genezen kunnen worden door deze methode??
Ik heb ze niet kunnen vinden en zeker niet op de door Masha Anthonissen-Kotousova geschreven en aangekondigde pagina.
Ik wil niet beweren dat er geen mensen met chronische ziektes baat kunnen hebben bij deze methode. Maar het zo stellig beweren van een onbewezen feit is volgens mij een vorm van oplichterij en kwakzalverij.
Misschien zou iemand van de apnue vereneging hier naar kunnen kijken. Hoewel ik wel vertrouwen heb in de intilgentie van de forum bezoekers lijkt het me toch ongewenst dat het forum word gebruikt voor de promotie van dit soort comerciele activiteiten. Ook omdat ik uit ervaring spreek dat je soms zo wanhopig wordt dat je alles wel wil geloven.

Re: Buteyko Methode

15
Hallo Olifantmetslurf
Wijze woorden. Ik ben al een poosje op zoek geweest naar onderzoek met deze "apneu genezende" methode maar helaas....

Ik geloof zeker dat er mensen zijn die baat kunnen hebben hiervan. Mensen die last hebben van hyperventilatie etc. moeten het vooral proberen maar ik hoop dat mijn mede apneu lotgenoten uitkijken en niet alles overboord gooien omdat ze denken "het" nu gevonden te hebben....

gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Buteyko Methode

16
Precies geaart
Het gaat me niet om de cursus of de methode maar om de manier hoe het aangeprijst wordt.

Re: Buteyko Methode

17
Ondanks dat dit aan lang niet meer aangeraakt onderdeel is wilde ik er toch nog is op reageren.

Bij de meeste mensen is de slaapapneu obstructief, feitelijk gewoon een mechanische blokkering van de luchtweg door een weggezakte tong bijvoorbeeld. Dit heeft dus niets te maken met de snel ademen of wat dan ook. Daarnaast ben ik het eens met de al eerder gemaakte opmerking als het echt zo fantastisch zou zijn zou het echt wel vergoed worden. Kijk naar het inspire traject of de SPT. Die hebben de weg bewandeld zoals het hoort en worden nu vergoed. We zouden allemaal graag een oplossing hebben voor de OSAS problematiek maar behalve flink afvallen( wat ook bij lange na niet bij iedereen helpt) is er gewoon geen definitieve oplossing.

Re: Buteyko Methode

18
ersteel schreef:maar behalve flink afvallen( wat ook bij lange na niet bij iedereen helpt) is er gewoon geen definitieve oplossing.
Er bestaan wel operatieve methodes om een blokkade "definitief" weg te halen. Denk hierbij aan bepaalde kno-ingrepen of kaakcorrectie. Maar meestal spelen de blokkades op meerdere niveaus, dan wordt opereren een lastig verhaal. Ofwel dan blijf je je leven lang op symptoom bestrijding door een cpap o.i.d