Youtube filmpje plaatsen Titanium brug

1
https://youtu.be/HMPyXDvdwCU

Het filmpje laat zien hoe het implantaat in de neus werd geplaatst. Persoonlijk denk ik dat veel mensen baat bij deze operatie kunnen hebben gezien het feit dat er veel producten op de markt worden gebracht die als doel dienen om de neusvleugels wijder te maken. Vaak ook met slecht resultaat. Deze operatie zorgt er voor dat van binnenuit een titanium brug wordt geplaatst. De operatie zelf is een dagopname en in principe kan je dezelfde dag nog naar huis. Dat is medeafhankelijk van hoeveel pijnbestrijding je hebt gehad direct na de operatie. In mijn geval had dermate veel pijnbestrijding gekregen dat het verstandiger was om een nachtje over te blijven. De dag na de operatie was ik geheel pijnvrij zonder gebruik van pijnbestrijding. De dag na de operatie werden de tampons verwijderd. Dit werd door een speciaal opgeleide verpleegkundige gedaan. De tampons waren vrij kort en dus gemakkelijk te verwijderen.

Week later werden de hechtingen verwijderd. In tegenstelling tot wat op het filmpje is te zien, werd bij mij de neus omhoog geklapt en dus moest dat later gehecht worden. De operatie werd in he MCA uitgevoerd. Het leuke was dat ik in de avond de verpleging kon vertellen wat de operatie in hield. Ook voor hen was het nieuw. Bij de controles bij de KNO arts werd telkens een en ander uitgelegd aan de artsen in opleiding. Mocht men last van hebben verhoogde druk in het masker waarbij de oorzaak kan worden gezocht in het onvoldoende kwijt kunnen van de lucht via de neus, dan is het overwegen waard om het bespreekbaar te maken met de KNO arts. Ik ben er van overtuigd dat deze operatie binnenkort veelvuldig zal voorkomen en dat veel mensen er baat bij zullen hebben. Echt deze operatie, Breath Implantant a Wengen van Kurz, en uitgevoerd door dr. Kingma van het MCA bij mij, kan een uitkomst bieden voor degenen die klachten hebben over een te nauwe doorgang van de neus waardoor de CPAP niet goed kan worden gebruikt. In mijn geval kan ik spreken van een wezelijk verschil, een verschil tussen niet of nauwelijks kunnen gebruiken van de de CPAP tot nu een gebruik van 100 procent en zonder hinder van de druk verschillen in het masker zelf.

Re: Youtube filmpje plaatsen Titanium brug

2
Dank je Freerk

Na het zien van het filmpje helemaal een duidelijk verhaal. Ik heb nog een vraag. Bij jou werd de neus omhoog geklapt en weer opnieuw gehecht. Betekent dat dat jij ook uitwendig hechtingen en mogelijk littekens kreeg? Voor veel mensen hier niet onbelangrijk om te weten.

Groetjes, Thea

Re: Youtube filmpje plaatsen Titanium brug

3
Goeie vraag en voor de zekerheid nog even voor de spiegel gestaan. Er zijn geen littekens te zien. Inwendig waren oplosbare hechtingen en uitwendig 1 of 2 en deze zaten ook niet direct aan de buitenkant, maar enigszins aan de binnenkant geplaatst. Ook hier geldt dat het altijd verstandig is om te vragen naar de techniek van de arts en hoe hij de uitvoering gaat doen. Ik ga er ook vanuit dat het persoon kan verschillen, afhankelijk van vroegere neusoperaties die plaats hebben gevonden zoals bv neustussenschot-correctie en van de anatomie van de neus. In mijn geval was er sprake van een zeer zacht kraakbeen waar tussen de brug werd geplaatst. Zou het kraakbeen wat steviger zijn geweest dan was de kans op alleen een inwendige operatie groter.

Re: Youtube filmpje plaatsen Titanium brug

5
Freerk,

Hoe gaat het nu met je brug, vanmorgen heb ik met de KNO arts deze optie besproken en meteen besloten dit ook te gaan doen. Dr. Brock van het Waterland ziekenhuis gaat de implant d.m.v. een opgeklapt voorkantje aanbrengen.

Ik heb een paar vragen,
- hoe bevalt het nu
- heb je nog iets nadeligs ervaren
- Is de hechting onder je neus knap hersteld
- vond je het achteraf een goede beslissing

Ik wilde dit een half jaar terug al alleen wist ik toen nog niet exact hoe het in zijn werk ging.
Ik zie alleen maar voordelen, ik ben al 2x eerder aan mijn neus geopereerd voor meer lucht in 2003 en 2005.
Ik wilde nu een grote onderhoudsbeurt maar helaas zou dat niets verbeteren, toen kwamen ze met het implant idee alleen de arts die het moet aanbrengen was toen niet overtuigd van de noodzaak. Nu er verschillende maskers zijn geprobeerd en de verpleegkundige er ook op aandrong is de kno art ook overtuigd.

Re: Youtube filmpje plaatsen Titanium brug

6
Beste iedereen,

Ikzelf heb deze afgelopen november in het UZA laten plaatsen. Dit doordat bij mij de interne neusklep (zoals ze deze noemen) te smal was. Kosten werden volledig vergoed door de verzekering in tegenstelling tot België waar je het implantaat zelf mag betalen.
Bij mij was het een open neus procedure zoals ze dit noemen. Dit hield in dat ze binnen in de neusgaten het open snijden en daarnaast het tussenschotje aan de buitenkant tussen je 2 neusvleugels. Dit laatste is het enigste wat zichtbaar is. Dit is op zodanige wijze gedaan dat het nauwelijks opvalt. Na 1 week moesten de hechtingen aan de buitenkant eruit en na 3 weken uit de binnenkant van mijn neus. Tampons heb ik niet gehad en moest wel 1 nacht blijven i.v.m. antibiotica infuus. Daarna nog 1 week thuis antibiotica gebruikt om een tegenreactie te voorkomen. (puur voorzorg). Pijn viel reuze mee, enkel wat zwelling en wat ongevoeligheid van de neuspunt (kraakbeen gedeelte). Dit is nog herstellende maar is standaard na dit soort operaties.

Filmpje zoals het bij mij gebeurd is:
https://youtu.be/X-6XVymVIsw