Cpap en neusverstopping

1
Hallo,

Sinds ruim een week heb ik de griep. Mijn neus zit continu dicht. Ik heb alles geprobeerd. Dampo, neusspray, neusdouche, stomen. Nu heb ik uiteindelijk neusdruppels via de huisarts maar die mag ik maar 1x daags gebruiken. Dit helpt voor een paar uur.

Gedurende deze uren, kan ik 4-5 slaap pakken. Daarna is het over.

Ik ben superblij met het masker, fijn dat het er is. Maar op deze momenten put het me zo uit. Mijn Ahi zonder masker is 87. Dus ik heb het echt nodig.

Soms probeer ik rechtopzittend in mijn bed in slaap te komen.

Heeft iemand nog tips/ trics?

Is er operatief iets aan te doen om te zorgen dat je neus open blijft?

Ik ben benieuwd naar jullie reakties

Re: Cpap en neusverstopping

2
https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... =40&t=9829


Welkom op het Apneu Forum. Je bent hier op het juiste adres om antwoorden te vinden op je vragen. Dus voel je vrij om ze te stellen.

Ik weet niet wat voor masker je hebt.

Als je een neusdoppen masker hebt, kan ik mij voorstellen dat je er flink last van hebt.

Zelf heb ik een full face masker als reserve. Gebruik je ook een bevochtiger met een verwarmde slang? Welk merk cpap heb je gekregen?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap en neusverstopping

3
Yoyo1960 schreef: Is er operatief iets aan te doen om te zorgen dat je neus open blijft?
Beste,

Vervelend dat je neus zo dicht zit. Helaas gebeurt dit af en toe wel eens bij een verkoudheid. in combinatie met een cpap kan dit erg vervelend zijn.
Waarschijnlijk heb je vanuit de huisarts een neusspray gekregen met Xylometazoline erin. Deze kun je max 1 week gebruiken en beperkt. De reden hiervan is dat deze je neusslijmvlies doet slinken, maar daarmee bij langdurig gebruik je slijmvliezen beschadigd.

Vraag is even of dit een verkoudheid is, of te maken heeft met geïrriteerde neusslijmvliezen door de cpap?
Wat zoiezo goed is voor je neus is je neus spoelen met een zoutwater oplossing. Hiervoor kun je bijv. een rhinohoorn kopen. In mijn ogen is dit nog de meest effectieve oplossing ipv allerlei neussprayen te gebruiken.

Ik weet niet of je een bevochtiger gebruikt evt met verwarmde slang?

Opereren is alleen een optie als je een chronisch probleem hier mee hebt en de oorzaak ligt in bijv een scheef neus tussenschot.
Echter zal dit door een kno-arts goed bekeken moeten worden waar de oorzaak ligt. Een allergie bijv kan ook klachten veroorzaken.