bijna 2.5 jaar aan de cpap

1
Bijna 2,5 jaar alweer.

Juli 2016, oh oh oh wat een ellende in de slaapkliniek en daarna. De rest van mijn leven gedoemd te gaan slapen met een toeter op de neus. Man man wat had ik het daar moeilijk mee.
Volhouden was het devies. Elke avond weer het masker op. Zou het ooit goed komen?
Ik geloofde er niet in maar ik moest gewoon volhouden. Elke avond weer het gevoel dat je stikte met dat masker op, verschrikkelijk gewoon. Kreeg hier in het forum verschillende tips, probeer dit eens of dat. Ik probeerde ze ook allemaal uit. De beste tip was wel om voor het slapen gaan eerst even rustig op je rug te gaan liggen om zo te zorgen dat je hartslag rustiger wordt. Dat hielp zeker maar het aantal uren slaap werd er niet beter op.
Dag in, dag uit, vroeg uit de veren. Soms was het 2.00 uur in de nacht dat ik alweer beneden was. 3.00 uur, 400 uur….pppfffff…. maar goed, ik hield vol.
Meer en meer begon ik te accepteren dat het gebruik van “het” windmachientje mijn dagelijkse slaappartner zou zijn. Jawel, elke avond dat ding op en de keren dat ik het afzette werden minder en minder. Een wekker had ik al jaren niet meer nodig, waarom ook want ik was altijd erg vroeg uit de veren.
Ging ik me beter voelen? Had ik er baat bij? Ik merkte er niks van in het begin. Na een jaar ook niet, na twee jaar ook niet eigenlijk, of toch wel?
In 2018 bemerkte ik wel iets maar dan als ik eens in slaap was gevallen zonder toeter. Heel af en toe kwam dat wel eens voor en dan merkte ik door de dag dat ik een nacht zonder had geslapen. Dus het heeft zeker zin.

Grootste struikelblok is toch wel een neus die wat verstopt is. Af en toe een neusspray maar wilde daar eigenlijk niet aan. Die spray gebruikt ik sporadisch en dan met name na een paar mindere nachten. En dan het wuivend riet in je neus. Wwhhhaaaaa wat een ramp als je elke keer wakker wordt door het gekriebel van je neusharen. Wat doe je eraan? Weghalen, eruit trekken….bahbah. tja, af en toe een neushaar trimmer er doorheen halen dan maar.

Na verloop van tijd heb ik toch wel een slaapritueel ontwikkeld. Tandjes poetsen, blaasje legen en de neus even goed snuiten. Onder de wol, even rustig op je rug liggen rustig worden en dan masker op zetten. Masker op zetten gaat al vanzelf in het donker. Alleen soms die neus, wat een snottergeval is het toch.
Dan lees ik hier in het forum iets over “Toco-Tholin”. Ik lees dat iemand een druppel in het wakerbakkie doet. Ahum….gaan we ook eens proberen. Whoohooo…. Heftig hoor.
De laatste weken doe ik het anders. Vlak voor ik rustig ga liggen smeer ik een druppeltje rond mijn neus. Hoppaaaa de luchtkanalen gaan meteen open. Wat nog aan de vinger zit van dat spul smeer ik aan de binnenkant van mijn maskertje. Het werkt, werkt goed zelfs.

En dan opeens lijkt er iets te veranderen in mijn slaappatroon. Ineens hoor ik iets wat ik jaren niet meer gehoord heb. Kan me niet heugen wanneer ik dat voor het laatst gehoord heb zelfs.
Nee nee, het is niet ineens dat mijn gehoor verbeterd is door het slapen met cpap, echt niet. Uit het niets hoor ik de wekker, de wekker? Jaja de wekker? De wekker gaat af en ik lig nog te slapen. Heeeeeeelllll bijzonder. En dan hoor ik mijn vrouw zeggen, “wat doe jij nog in bed” wwhahahahaha….. tjongejonge zeg. ik ben zelfs slaapdronken als ik een bakkie ga zetten. Paar dagen later weer een bijzondere ervaring. Ik wordt wakker, zachtjes rustige ademend door mijn toetertje. Als ik op mijn klokje kijk zie ik dat het al na 6.00 uur is. Ooohhhhhh mijn vrouw heeft zich verslapen. Ik roep haar maar geen antwoord. Huh? Roep nog eens en kijk even om. Geen beweging, geen antwoord. Nahja zeg, mijn vrouw is er al uit. En ik lig nog te slapen! Als ik beneden kom is de tafel al gedekt, koffie staat te dampen, Bertju is al uitgelaten, hoe bizar is dat dan? Je lag nog lekker te slapen dus ik dacht laat maar lekker liggen, zegt mijn vrouw. Beide staan we er wel van te kijken want ook dit is erg lang geleden dat het voor gekomen was.

De afgelopen weken heb ik nu vaker de wekker gehoord dan in de afgelopen tien jaar. Ik slaap meer uren per nacht, wordt vaker van de wekker wakker. In de regel is de AHi onder de 1 ondanks er meer uren in dromenland vertoefd wordt.

En dan oudejaarsnacht het nieuwe jaar in. Partytime. Top avond gehad waar wat pintjes bij horen. De tijd vliegt om en dan is het al 3.30 uur als we onder de wol kruipen. Hoe raar is het dan als ik 3 uur later klaar wakker ben! Tja, de restanten van het gerstenat wilt eruit natuurlijk. Daarbij het klokkenspel in mijn hoofd….auwie hahaha…. De mannelijke poes doet zijn werk dus.
Gisteren dus de hele dag als een vaatdoek rond gehuppeld. Anyway, het feestgedruis is afgelopen. We gaan weer naar de orde van de dag. Op tijd naar bed want moeder de vrouw mag vandaag weer gaan werken. 23.00 uur gaat het licht uit, goodnight. En waarachtig, het is de wekker die me weer op aarde doet belanden. Ik heb weer super geslapen.

Mag haast wel zeggen dat mijn cpapje nu een vriend is geworden. Ik heb er eigenlijk totaal geen probleem meer mee. Het volhouden heeft zeker zin gehad en daar ben ik blij mee. Ik hoop ook dat het zo blijft gaan zoals het nu gaat, dan maakt het rot wekker geluid me ook niks uit. [bigsmile]

Als laatste,

Happy new year. :lol: :lol:
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: bijna 2.5 jaar aan de cpap

5
Ik vind toco tholin nogal sterk spul, dit zijn de ingredienten:
pepermuntolie, eucalyptus-, steranijs-, petitgrain-, lavendel, rozemarijn-, kruidnagelolie en menthol.

Mijn ervaring is, als je een druppel in/rond de neus doet dat het wel heftig kan zijn als de lucht van het apparaat via het masker de neus in blaast. Maar goed, dat zal misschien per gebruiker verschillen.

Nu heb ik begrepen, RuudJ mag mij corrigeren, dat het gebruik van eucalyptus-achtige druppels in de bevochtiger af te raden is.

M.vr.gr.

Re: bijna 2.5 jaar aan de cpap

8
Cortrans schreef:Een zeer positief verhaal, maar komt dit nu echt door die Toco-Tholin???? of toch ergens anders door???
Of dit verhaal alleen aan Toco-Tholin komt? Daar geloof ik niet in. Ik denk dat meerdere factoren mee spelen dat ik nu in de regel “wel” goed en meer uren slaap.
Belangrijkste is wel acceptatie en een open neus….in mijn geval dan.
Clan schreef:…………………..
Mijn ervaring is, als je een druppel in/rond de neus doet dat het wel heftig kan zijn als de lucht van het apparaat via het masker de neus in blaast. Maar goed, dat zal misschien per gebruiker verschillen.

Nu heb ik begrepen, RuudJ mag mij corrigeren, dat het gebruik van eucalyptus-achtige druppels in de bevochtiger af te raden is.

M.vr.gr.
Ik heb inderdaad een paar keer een druppel in het bakkie gedaan. Was idd best heftig en ben daar al snel van afgestapt.
Ik doe een piepklein beetje op mijn vinger en smeer dat rond het neusgat, zeker niet erin. Dan ga ik rustig op mijn rug liggen rustig worden. Op het moment dat ik dan het masker op zet is het meeste van het spul verminderd.

@Ruud, @Menno,
Ook dat heb ik geprobeerd, het spul op een watje en voor de luchtinlaat gelegd. Vond ik persoonlijk niet zo’n succes.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.