Het Apneu Forum is een openbaar forum

1
Heb een een vraagje over de beveiliging/bescherming van het forum..

Is het mogelijk dat jullie een deel instellen dat je er pas op kan kijken wanneer je bent ingelogd?
Bij mijn verhaal staan behoorlijk wat persoonlijke dingen opgeschreven.
Hier kan nu Jan en Alleman opkijken..

Zo ook werkgever en bedrijfsarts bijvoorbeeld.

Is dat een idee? Hoe denken jullie erover?

groeten Jola

Re: bescherming

2
Hoi Jola,

Dat vind ik een hele goede vraag én een prima suggestie!
Ik deel jouw zorg.
Nou verwacht ik niet dat werkgevers dit forum gaan bezoeken, maar toch.....

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: bescherming

3
Jooltje,

Daar hebben we het ooit eens over gehad, maar ... een forum is ook iets waar mensen openbare informatie vinden, ikzelf bijvoorbeeld ben hier 5 jaar geleden na een Google zoekactie terecht gekomen en daardoor is bij mij het balletje gaan rollen, veel herkenning van de symptomen, verwijzing van de huisarts en uiteindelijk de diagnose. Dat wil je zo houden.

Wat betreft je zorg mbt privacy.... zoals mijn moeder wel eens zei : "Hij verteld veel maar zegt niets". Om te beginnen werken fora veel met nicknames dus je naam kan al compleet anoniem zijn, en wat je verhaal betreft... je kunt best veel vertellen en het toch anoniem houden.

Samenvattend, "afschermen" heeft niet mijn voorkeur, ik zou het meer zoeken in het anonimiseren van je verhaal.
Even naar jouw verhaal kijkend, haal je bijvoorbeeld je beroep en leeftijd weg ben je al een stuk minder herkenbaar.

Groeten, Bram

Re: bescherming

4
Hallo Jooltje,
Ik ben het grotendeels wel eens met Bram.
Van mij zou mijn bedrijfsarts en chef mee mogen kijken wat ik zoal opschrijf over mijn apneu ervaringen.... :roll:
Misschien zouden ze er wat van op kunnen steken en je zelfs beter kunnen gaan begrijpen en ondersteunen.

Wat is er mis mee om je kwetsbaar op te stellen als je apneupatient bent.
Daar kan jij toch niks aan doen behoudens er voor gaan en je werk proberen zo goed mogelijk te doen ?
Ik heb door de jaren heen vele bezoeken gebracht aan de bedrijfschef en bedrijfarts en naast het aanhoren van mijn uitleg over mijn dagelijkse vermoeidheids - en daarmee samenhangende werkgerelateerde problemen hebben zij er ook meer begrip voor gekregen.

Ik had zelf niet het idee dat ik iets te verbergen had en schreef / schrijf ook alles gewoon op hier niet alleen om het van me af te schrijven maar ook om mijn ervaringen te delen met andere lotgenoten of andere geinteresseerden .
Zou er geen enkel probleem mee hebben (gehad) als mijn chef, bedrijfsarts, collega's of wie dan ook mee gelezen zouden hebben.
Privacy gevoelige dingen heb ik wel altijd bewaakt door daar gewoon niks over te schrijven of als dat wel zo uitkwam een PB te versturen.
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: bescherming

5
Ook ik ben het met Bram eens.
Het forum werkt het best als er door niet forumleden ook informatie gevonden kan worden.
Als de informatie voor hen bruikbaar is, zullen ze, als ze willen reageren, zich ook aanmelden als forum lid.
Het is met dit forum net als bij bijvoorbeeld facebook of Twitter.
Je moet heel kieskeurig zijn met de informatie die je over jezelf plaatst.

Dankzij de nickname die je in een forum als dit kan gebruiken, ben je al vrij anoniem. Als je dan ook niet teveel dingen aangeeft die mogelijk naar jouw persoon kunnen wijzen, dan heb je weinig kans, dat hetgeen je in dit forum plaatst onterecht tegen je gebruikt zal worden.
En als je dan toch zou willen dat een chef of een bedrijfsarts kennis neemt van wat jij schrijft, kan je dat altijd wel tegen hem of haar zeggen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Let op: Privacy op forums

7
Ik kom er achter, dat ik via een omweg ZONDER in te loggen allerlei berichten van mezelf kan lezen. Ook op andere fora.
Altijd gedacht, dat dit afgeschermd was doordat je in moet loggen.
Het is maar, dat je het weet.

Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Let op: Privacy op forums

8
Beste Piet,

Om te kunnen posten in dit forum moet je ingelogd zijn.
Voorde rest is dit forum gewoon leesbaar door iedereen, dus zonder ingelogd te zijn.
Het voordeel van ingelogd zijn is dat je kan zien welke berichten je nog niet gelezen hebt.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Let op: Privacy op forums

9
Het advies is dan ook (geldt voor elk forum) dat wanneer je niet wilt dat men online allerhande zaken over jou kan vinden, dat je daar bij het kiezen van gebruikersnaam rekening mee houdt.

Ik zou het bijvoorbeeld niet prettig vinden dat een werkgever tijdens een sollicitatieprocedure er achterkomt dat ik OSAS heb, door mij te googlen. Dat maakt de kansen op de baan een stuk kleiner, terwijl (in mijn geval) de OSAS totaal geen beperking of belemmering vormt.
Dat lucht op.

Het Apneu Forum is een openbaar forum

10
Nogmaals wil ik u allen erop wijzen dat dit Apneu Forum een openbaar forum betreft. Dit houdt in dat zoekmachines toegang hebben tot dit forum. Dit houdt ook in dat iederéén die meer wil weten over Apneu dit forum kan benaderen dus ook lezen. Dus ook personen, waarvan u bijvoorbeeld niet wilt dat zij u herkennen aan uw naam. Denk dan aan werkgevers, instanties en dergelijke.

Als u zich dan aanmeldt bij dit forum, dan is het verstandig dit niet met uw volledige naam te doen. Gebruik dan een 'Nick name' ofwel een verzonnen naam.

Het is hier al vaker gezegd, het Apneu Forum is laagdrempelig en dus voor iederéén beschikbaar.
Dus bedenk vooraf hoe u zichzelf op het forum wilt noemen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar