wnc
Geregistreerde gebruiker
Ff voorstellen

Bericht door wnc »

Dag allemaal,

even kort voorstellen...
Willem, kom uit t Brabantse en sinds begin dit jaar diagnose apneu.
AHI van 9 als ik mij correct herriner.
Voor mij voorheen nooit echt opgevallen, maar bij de vrouw des huizes wel ;)
Wel last van vermoeidheid bij opstaan. (ook vit B12 supplementen ivm tekort, sinds 2009... al ergens gelezen dat dat wellicht verband houd met apneu).

Na diagnose eerst een MRA voorgeschreven gekregen.
In mijn optiek erg beperkte (=geen) voorlichting over dat er diverse merken, typen en modellen zijn), dus bij 1 tandarts in de regio terecht gekomen en de Somnodent gekregen. Werkt voor mij tot dusver totaal niet, kan dat ding echt niet lang inhouden,
ivm wel erg robuust (=lomp) stuk plastic in mijn beleving.

Nu, ivm dat een ander model MRA mij meteen zelf een berg knaken gaat kosten, aanvraag gedaan om een masker te kunnen gaan proberen.

Beetje ingelezen en ik lees vooralsnog dat een neusmasker of beter nog een neusdoppenmasker het beste zou zijn.
Ik ben niet iemand die ervan houdt om z'n gezicht/ mond of neus helemaal afgedicht te hebben.
Verder slapen we altijd op een vrij koude slaapkamer met raam open, dus verwarmde slang met bevochtiger dat had ik al genoteerd dat dan wel handig is.

Vernomen dat men werkt met een leverancier die Philips levert.
Benieuwd waar men mee komt en wat mijn (keuze)mogelijkheden zijn...

RuudJ
Moderator
Re: Ff voorstellen

Bericht door RuudJ »

Welkom Willem, vrijwel alle leveranciers leveren apparatuur van Philips maar vaak ook van Resmed. Zelf zou ik voor de Resmed gaan. Deze heeft een betere functie om de druk te verlagen bij het uitademen en de verwarmde slang met bevochtiger werkt beter en is goedkoper. Een neusdoppen masker met aansluiting boven op het hoofd geeft vrij veel vrijheid. Je kunt een bril dragen en geen claustrofobische gevoelens.

Resmed heeft de Resmed Airfit P30i en Philips heeft het Dreamwear Bluegel neusdoppen masker.

Succes met de therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Vandaag een belletje gehad.
Morgen wordt mn CPAP geleverd.
Philips Dreamstation, met Resmed Air P10 neusdoppen.
Incl bevochtiger en verwarmde slang.

En morgenmiddag even een online/telefonische instructie.

Momenteel beetje een loopneus, dus ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Maar heb er goede hoop op.
:)

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Welke leverancier heb je?
Groet RuudJ

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Ruud,

Leverancier is Westfalen Medical.

Nu proberen.
Dreamstation is ingesteld op een vaste druk 7,5, met een tijdelijke verlaagde start op 4 voor 30min.
Maar ik voel me net een ballon die opgeblazen wordt..
Uitademen door de neus tegen de druk in is lastig vind ik, zelfs op stand 4.
En bijj door de mond uitademen giert de lucht door mn neus binnen en door de mond buiten. Hij lijkt dan nog extra te blazen..?

Tips zijn van harte welkom.

Overigens temp slang op 2 van 5, en bevochtigen op 3 van 5.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Je vraagt om tips. Oefening baart kunst. Rustig oefenen voor de tv kan helpen. Ik adviseer altijd om eerst het masker op te zetten en nog niet de slang van de cpap aan de slang van het neusdoppen masker te bevestigen.

Eerst zorgen dat je rustig ademhaalt door het neusdoppen masker met zijn eigen slang. Als de ademhaling normaal is dan door blijven ademen als je de slangen aan elkaar koppelt en de cpap aanzet.

Ik zou als ik jou was direct beginnen en wennen aan de juiste druk bij jou 7,5 cmh2o.

Het probleem bij het gebruik van de rampinstelling is dat het vaak ook een 'ramp' is!

De druk begint bij jou op 4 en loopt in 30 minuten op naar 7,5 cmh2o. Dit betekent dat je al begint met een benauwd gevoel omdat je te weinig lucht krijgt toegevoerd en daardoor ga je met je mond mee ademen en daardoor ontregel jij je eigen ademhaling.

Je kunt de druk van de ramp ook hoger laten beginnen en korter de tijd instellen, maar gewoon niet gebruiken is veel beter, dan wen je het snelst.

Als je problemen blijft houden met het uitademen tegen de luchtstroom in, dan kun je nog gebruik maken van de c-flex functie. Hierbij kun je kiezen uit 3 standen. Elke stand verlaagd de uitademingsdruk tov de inademingsdruk en dit is bij de Dreamstation afhankelijk van de kracht van de ademhaling van de patiënt. Bij Resmed AirSense apparatuur is stand 1 een verlaging met 1 cmh2o, 2 met 2 cmh2o en 3 met 3 cmh2o. Bij de Dreamstation ligt het vaak bij stand 1 tussen 0 en 1 cmh2o, bij stand 2 tussen 1 en 2 in en bij stand 3 tussen 2 en 3 in.

Verder is het zo dat je de volgende dag ook weer verder moet. Dus lukt het niet om ermee te slapen 💤, dan niet de gehele nacht ermee liggen worstelen. Stoppen en de volgende dag opnieuw proberen. Lukt het niet om de mond gesloten te houden, dan is een kleine druk aanpassing vaak al voldoende om dit wel te laten lukken.

Jammer dat je een dreamstation hebt ontvangen. Deze is instelbaar met stapjes van een 0,5 cmh2o en bij Resmed is dit in stapjes van 0,2 cmh2o.

Lukt het toch niet om de mond gesloten te houden, probeer dan eerst dit te laten slagen met behulp van een kinband. Er wordt te vaak metéén een full face masker voorgesteld te gaan gebruiken, maar ademhaling via de neus is veel effectiever met minder kans dat je je eigen uitgeademde lucht weer terug inademd. Daar zit namelijk ook weer co2 koolzuur dioxide in.

En bedenk, stoppen met een therapie tegen Apneu is geen optie. Dus ga ervoor en accepteer het dat je één van de miljoenen cpap gebruikers bent. Suc6.
Groet RuudJ

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Bedankt Ruud!
Praktische tips. Dit waardeer ik zeer.

Overigens is mijn gevoel (geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is), dat ik teveel lucht krijg bij het uitademen.
Inademen heb ik het idee dat wel OK is. En mocht ik eens met mijn mond uitademen dan krijg ik die luchtvlaag ineens, en vanaf dan gaat het minder.

Die C-flex functie die moet men bij de leverancier instellen toch?
Heb ook niet echt zin om zelf te gaan klooien met de instellingen.

Ik zal eens proberen te oefenen overdag zoals je zegt (achter de laptop tijdens het werk, of vanavond voor de TV).
En zoals je zegt, als het niet lukt dan zet ik hem af (vannacht kon ik er echt niet mee in slaap komen). Afgezet en toen sliep ik binnen 15min.

Klinkt misschien stom, maar t levert nogal wat spanning op bij mij.
Zoals ik schreef was mij eerst een MRA voorgeschreven & geleverd (Somnodent) maar dat ging echt niet (veel te groot/lomp). Had echt moeite om hem überhaupt in te houden. Had graag een minder robuust model uitgeprobeerd.
Jammer, want een MRA leek me persoonlijk ook praktischer.

Nu dan maar een CPAP, want een ander model MRA (bv de Resmed Narval) aanschaffen dat moet ik zelf bekostigen.

Dus voor mijn gevoel staat er (te)veel druk op dat dit moet lukken nu. :(

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Rome is ook niet op één dag gebouwd, dus overhaast niet. Lukken moet het uiteindelijk wel en dit zal zeker gebeuren, maar wel in jouw eigen tempo.

De rampinstelling uitzetten.

De flex functie, als deze is ingesteld door de arts/leverancier in het klinisch menu, kun je bedienen in het Setup menu die je vanuit het Startpagina kunt bereiken. Als de Flex is ingeschakeld kun je de flex in de drie standen instellen. Ik zou met stand 1 beginnen.
Groet RuudJ

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

RuudJ schreef:
27 mar 2020, 07:49
Bij de Dreamstation ligt het vaak bij stand 1 tussen 0 en 1 cmh2o, bij stand 2 tussen 1 en 2 in en bij stand 3 tussen 2 en 3 in.
Dit wordt niet ondersteund door de literatuur. Zie pagina 386 van deze publicatie.
RuudJ schreef:
27 mar 2020, 07:49
Jammer dat je een dreamstation hebt ontvangen. Deze is instelbaar met stapjes van een 0,5 cmh2o en bij Resmed is dit in stapjes van 0,2 cmh2o.
Is dat een persoonlijke mening of is dit ondersteund door literatuur? Ik kijk zelf persoonlijk namelijk niet op een hele cmH2O meer of minder.
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Vandaag even gebeld met de leverancier.
Druk bij uitademen is nu iets verlaagd.
Einde middag even (40min) voor de tv geprobeerd en lijkt beter te werken voor me.

Alleen heb ik nu al een paar uurtjes een oncomfortabel en wat pijnlijk gevoel ter hoogte van mn onderste ribben

Is dat nu dat "opgeblazen" gevoel waarover hier op t forum al in diverse topics is geschreven?
Ken t gevoel namelijk niet.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Dat zou kunnen, je hebt geoefend in zittende houding, dus het kan zijn dat de drukverlaging niet goed synchroon loopt met de start van de daadwerkelijke uitademing. Hierdoor zou de lucht op de verkeerde plek terecht kunnen komen. Kijk morgenochtend even aan of het dan ook zo is als nu.

Succes met het slapen 💤.
Groet RuudJ

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Nou, afgelopen dagen geoefend.
Ook zonder de ramp instelling.
Dus met druk meteen op 7,5.
Vochtigheid op 3 en verwarmde slang eerst op.1 Gisteravond verwarmde slang op 2 gezet.
Dit ivm dat ik wat last krijg van mn keel (keelpijn).

Heb t idee dat dit door het blazen van de lucht komt. Is het ontstaan van keelpijn een bekend effect bij het starten met een CPAP met neusdoppen?

Verder niet echt last van mn neus. Wel af en aan beetje loopneus, en af en toe een neusgat een ietsje dicht, maar niet noemenswaardig vooralsnog.

Heb wel moeite om te gapen met de doppen in. Dan "stormt" het door neus en mond, en lijk ik te eindigen met een mond vol lucht.

Overigens nog niet mee in slaap gevallen, daarvoor nog net ff te onwennig. Maar dat komt wel goed denk ik.

Oja, en op de Dreammapper app zag ik AHI waarden die hoger lagen dan mijn intake meting... Ik vind het sowieso vreemd dat er überhaupt adempstops gemeten zijn op de app, aangezien ik er niet mee in slaap gevallen ben..

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

wnc schreef:
30 mar 2020, 10:38
Oja, en op de Dreammapper app zag ik AHI waarden die hoger lagen dan mijn intake meting... Ik vind het sowieso vreemd dat er überhaupt adempstops gemeten zijn op de app, aangezien ik er niet mee in slaap gevallen ben..
Het apparaat kan niet weten of u slaapt of niet.
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Ik zal me verduidelijken:

Dus ik zou ook als ik niet slaap, adempstops hebben...
Dat verbaast mij.

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

De norm die door het apparaat wordt gehanteerd is alleen van toepassing op de ademhaling tijdens de slaap. Als we wakker zijn ademen we met gemak 10 seconden niet zonder het door te hebben.

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Aha.. :)

Blijft eigenlijk alleen mn vraag over de keelpijn over.
Vind een beginnende keelpijn momenteel niet zo fijn in de huidige omstandigheden.

Wacht nu ook om teruggebeld te worden door leverancier ivm wat andere vragen, oa mbt schoonmaken uitblaasfilter p10 en wat apparaatinstellingen.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Ook als je wakker bent kun je hypopneus krijgen en zoals PLP al aangaf ook ademstops. Obstructief merk je meestal nog wel, maar centrale ademstops die merk je vaak niet eens op. Deze kun ook false zijn, maar je hoeft maar ergens aan te liggen denken en het kan zo maar zijn dat je op dat moment ineens in te gate krijgt dat je niet ademt. Dus het kan voorkomen, het apparaat registreert vaak alles. Ook kunnen er zeer korte ademstops voorkomen die onder de 10 seconden duren en dus niet worden meegerekend als officiële ademstops en die zitten dus niet verwerkt in de AHI index telling.

Op dit moment, buiten het corona virus om, is er ook de normale winterse ziektes als verkoudheid en griep die heerst. Zelf heb ik daar nu al zo drie weken last van en afgelopen nacht kwam dit na 1 uur en 40 minuten slaap er bij uit. Mijn neus leek wel een doorstromende waterval die af en toe geheel blokkeerde. Ben de gehele nacht wakker geweest op die 1h40 na. Drie weken geleden begon dit met een opkomende keelpijn, die over ging op een neusverkoudheid van een paar dagen om vervolgens met een slijmaanval in de keel en nu weer met de neus. Het beroerde is dat je niet kunt zeggen of dit een normale verkoudheid is of het beruchte corona virus wat getest wordt er niet. Geen koorts gehad ook.
Groet RuudJ

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Ja, dat is waar Ruud.
Gewoon bezorgdheid.

Maarreh, best wat rondgesnuffeld hier op t forum, maar nog niet echt duidelijk kunnen vinden of keelpijn vaker voorkomt bij het starten met CPAP icm masker of neusdoppen.
En wat je eraan zou kunnen doen.

Overigens Ruud, je noemt zelf loopneus en verstopte neus..
Dat vroeg ik me ook al af als CPAP beginneling.. Goede doorstroming door mn neus lijkt me vrij cruciaal bij een neusdoppen set. Hoe ga je dan om met verstopte neus? Vanalles gelezen, maar wat nu t beste is?

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Bij een zware neusverkoudheid heb je of een verstopte neus of een doorlopende loopneus. Beide is eigenlijk funest bij een neus - of een neusdoppenmasker. Je kunt proberen je neus te spoelen met een zoutoplossing of met de rhinohorn. Je kunt aan de arts om een middel vragen die in dit Bericht vermeldt staan.

Ik zelf ben ooit begonnen met een Full Face masker die ik 14 maanden gebruikt heb. Deze heb ik nog steeds voorzien van een paar extra siliconen randen. Alleen bij een neusverkoudheid val ik dan terug op dit masker. Geen pretje maar ik moet toch iets om de nacht door te komen. Dus zorg als je een Full face masker in huis hebt, deze als reserve masker te gebruiken mocht je met een neus- of een neusdoppen masker gaan slapen.
Groet RuudJ

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Alweer bedankt Ruud.
Tja, heb net mn CPAP dus (nog) geen reserve full face masker.
Hoop dat de simpele zout water spray vd Etos ook werkt.
Vooralsnog maar 1 gat dicht. En nachts lijkt t nog mee te vallen.

Anders de MRA toch ook overdag ernaast proberen om te wennen als backup.

Plaats reactie