Plaats reactie
IvoE
Geregistreerde gebruiker
Ook nieuw hier

Bericht door IvoE »

Goeiemorgen,

ik ben Ivo, 48 jaar, en heb sinds afgelopen vrijdag de diagnose slaapapneu. Ik blijk 44 ademstops te hebben waarbij zuurstof daalt naar 90 %. Ik heb gelijk een cpap apparaat meegekregen met een neusmasker. Apparaat is een dreamstation van Philips. Ik ben in het ziekenhuis goed voorgelicht over de functionaliteit van dit apparaat.

Ik zit in een traject voor een mini-gastric bypass en van daar uit werd mij geadviseerd om te onderzoeken of ik slaapapneu zou hebben. Ik heb een flink medisch dossier opgebouwd sinds 2001. Ik heb 3 (lichte) hartinfarcten gehad tussen 2001 en 2005, sinds 2 jaar nu de diagnose suikerziekte, al jaren last van depressieve periodes en nu dus ook slaapapneu. Kan er ook wel bij ;)

Ik heb sinds vrijdag helemaal niet meer lekker geslapen. Ik probeer elke avond en overdag (als het kan) in slaap te vallen met dat masker op maar tot nu toe is dat niet gelukt. Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen dus ik hoop één dezer dagen wel eens lekker te kunnen slapen. Psychisch heeft het echter wel tot gevolg dat ik mij bewust ben van de apneu en daardoor vermoeider lijk wakker wordt dan voorheen. Ik ben echt compleet verrot nu na 3 dagen.

Ik ga vandaag maar eens contact opnemen met het ziekenhuis zodat ze mij de resultaten van het apneuonderzoek toesturen en ik mooi de statistieken kan analyseren, daar val ik vast bij in slaap :). En ook ga ik vragen naar de mogelijkheden van slaapmedicatie. Want ik ben ervan overtuigd dat als ik éénmaal geslapen heb met het apparaat dat het dan wel goed komt. Misschien heeft één van jullie nog wel een tip over hoe ik goed in slaap kan vallen. Let me know.

Ik doe nooit zoveel met dit soort fora maar je weet maar nooit wat ik uit dit forum kan halen.

Groet Ivo
RuudJ
Moderator
Re: Ook nieuw hier

Bericht door RuudJ »

Ivo welkom op dit forum. Nu weet je waar je die hartaanvallen en die diabetes 2 van hebt gekregen. Dit zijn namelijk gevolgen van slaapapneu. Ook het vermoeider zijn van het slapen met een cpap is verklaarbaar. Je bent bezig met een afkickproces. Je lichaam is bijna van nature nu gewend aan adrenaline die door ademstops worden opgewekt en dat weer verdwijnt door ademhaling uit je lichaam. Echter je lichaam smeekt om adrenaline wat nu minder wordt aangemaakt doordat de cpap zijn werk doet. Je lichaam moet dus wennen aan de nieuwe situatie en je slaap wordt bij een positief resultaat ook beter waardoor je minder naar het toilet hoeft tijdens de slaap.

Oefen met het masker voor de tv. Gebruik eventueel de Rampinstelling op het apparaat. Je kunt ook gebruik maken van de flex functie, dit is druk verlichting bij het uitademen tov het inademen. hierdoor kun je makkelijker uitademen tegen de luchtstroom in.

Lees hier veel bij Naslag en bij Tips en Trucs. Kijk voor al bij Info voor de beginnende apneuer en dan vooral naar het bericht over Hormonen van Sandra Houtepen en het filmpje Sleep Disordered Breathing van Resmed duurt 12 minuten.

Wat voor druk gebruik je? Vast of Variabel en wat is de instelling?

Vragen je zit hier op de juiste plek.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
IvoE
Geregistreerde gebruiker

Bericht door IvoE »

Hoi Ruud,

de cpap staat nu ingesteld op 8, ik weet trouwens niet waar dat voor staat, PSI, Bar of liters?
En ik gebruik die ramp, ik heb m ingesteld op 45 minuten, ik weet niet of dat wijs is. Het kan zijn dat ik juist door die 8 druk weer wakker wordt terwijl ik net in slaap aan het vallen ben. Ik weet dat nog niet. Komende week word ik gebeld over mijn ervaringen en dan wil ik wel wat vragen gaan stellen over de druk en de flexfunctie.
Als ik wakker ben heb ik geen enkel probleem met het masker trouwens, zit oke en in- en uitademen gaat goed. Wel af en toe wat irritaties vanwege mijn snor. En je kunt niet meer zomaar aan je neus krabben :)

Ik weet ook niet of de apneu de oorzaak is van alle beschreven aandoeningen of dat het misschien een gevolg is van, beetje kip en ei vraag hè. Ik heb hoop dat ik door de maagverkleining misschien wel van de apneu af kan komen net zoals de kans aanwezig is dat ik de diabetes 2 beter onder controle krijg of zelfs daar helemaal geen medicatie meer voor nodig heb.

Ik heb vanochtend al allerlei info hier gelezen maar ik zal zo in ieder geval je tips gaan bekijken. Bedankt alvast.
Louis66
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Louis66 »

IvoE schreef: 14 sep 2020, 12:42 de cpap staat nu ingesteld op 8, ik weet trouwens niet waar dat voor staat, PSI, Bar of liters?
<knip>
En ik gebruik die ramp, ik heb m ingesteld op 45 minuten, ik weet niet of dat wijs is.
Die 8 staat voor centimeter water kolom, gelukkig geen bar :grin:
De ramp, je moet er van houden.. Voor de een een zegen, voor de ander een vloek.
U kunt eens proberen om direct op 8, dus zonder de ramp functie, te gaan slapen.
Ik heb in het begin ook de ramp functie gebruikt, maar start nu direct op de juiste instelling, wat ik persoonlijk prettiger vind, maar dat is voor een ieder verschillend.
Dreamstation auto, druk 8.5 + c-flex op 3 + verw. slang H15.
AHI onbeh. 20, beh. nog aan het fine-tunen. Vanaf 24 April 2020 vaste druk en AHI 0,5 gemiddeld

Plaats reactie