Voorstellen

1
Ik ben Yvonne, 51 jaar oud en afgelopen november getest op apneu. De reden dat ik getest ben is omdat het afvallen niet lukt, had me aangemeld bij een dietiste en zij raadde aan (nadat ze hoorde dat ik snurkte en ook stops had, wat ik weer van mijn vriend vernam omdat ik er zelf geen erg in heb) om een apneutest te doen, want dat kon dus een hele grote reden zijn waarom ik geen gewicht verloor... Gemiddeld heb ik 24 stops per uur waarvan de langste stop 118 seconden was. Ik zou in Januari een snurkbeugel aangemeten krijgen maar die afspraak ging niet door vanwege zieken op de afdeling in het zkh , nieuwe afspraak was begin maart, maar ondertussen bij een tandartscotrole een kies getrokken (krijg er waarschijnlijk een kroon voor terug, maar is nog niet zeker) waardoor ook dit niet doorging, doorverwezen naar de longarts en nu als andere optie een cpap masker welke ik over 3 weken krijg via het zkh. Ik heb zelf geen last van de apneu, slaap er gewoon doorheen, ben niet echt oververmoeid, maar ben door de kno arts wel te weten gekomen dat als ik langer hiermee had doorgelopen het wel ernstige gevolgen kan hebben, vooral voor hart en bloedvaten, ook bevestigde hij dat gewicht verliezen niet lukt met apneu omdat ondertussen mijn verzadiging helemaal verdwenen was. En dat klopt ook wel want kan de hele dag door vreten zonder een "vol" gevoel te hebben. Erg fijn dat mijn dietiste zo bijdehand was om in het intakegesprek meteen te vragen naar slaappproblemen!
Vanmiddag een telefonisch consult gehad met de arts die mij wat dingen vertelde over het masker, ik krijg nog wat info thuisgestuurd en zij wees mij ook op deze site zodat ik ook hier wat info kan oppikken. IK zag al dat iemand meer migraine kreeg van het masker, dat ga ik wel aankaarten in het zkh, want ik heb sowieso 1x per maand last van migraine (soms wel 3 dagen achter elkaar). Ik ga komend weekend nog meer lezen op dit forum, misschien kom ik nog iets tegen wat voor mij belangrijk kan zijn. Groetjes, Von

Re: Voorstellen

2
Yvonne, migraine wordt juist door apneu veroorzaakt. Door de cpap kom je er juist vanaf. Ik had om de zes weken wel drie dagen achter elkaar zware hoofdpijn met die steken achter de ogen beginnend. Nu vrijwel nooit meer.

Wees niet bevreesd voor het gebruik van een cpap, je zult pas na het slapen met de cpap merken wat echt slapen inhoud.

Lees dit artikel eens over Hormonen , na het lezen van dit artikel zal je veel duidelijk worden. Geef het ook maar aan je diëtiste door.

Verder maak je niet druk, lees dit Bericht ook eens door.

Ook het forum Naslag en Tips & Trucs kunnen interessante informatie bevatten.

Sterkte en geef nooit op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

3
Hallo Ruud, bedankt voor je reactie!
Migraine heb ik al vanaf mijn 18e en vooral tijdens ongesteldheid, dus in mijn geval niet met de apneu te maken (heb apneu voor een jaar of 6 ongeveer).
Ik ben zeker niet bang om het masker te gaan gebruiken, ik zie wel hoe het gaat. Ben sowieso vrij nuchter en laat dingen op me af komen, vooraf kan je toch niet oordelen ;)
Ik ga je info suggesties doorlezen, dankjewel daarvoor.
Groetjes, Von

Re: Voorstellen

4
Hoi,

Je hebt dit bericht al weer een tijdje geleden geplaatst. Maar aangezien ik nieuw op het forum en info zoek over het afvallen…vroeg ik me af hoe het nu gaat. Is het jou gelukt nu je beter slaapt om wel af te vallen?

Re: Voorstellen

6
Hallo Mickie, het afvallen gaat voor geen meter, maar dat ligt aan mezelf... Ik snoep teveel tussendoor, ook op m`n (te drukke) werk wordt ik teveel in verleiding gebracht door de foutere dingen die ik verkoop. Ik doe schoolcatering en maak dus broodjes en snacks voor de leerlingen, het was zo druk dat ik geen tijd had om zelf pauze te nemen en dan nam ik maar een snicker/winegummetje oid waar je iets makkelijker tussendoor een hapje van kan nemen dan van een broodje. Nu met de lockdown ben ik thuis en merk ik dat er meer rust komt en ook meer besef om toch iets gezonders te nemen en me te houden aan de richtlijnen. Als de scholen weer beginnen hoop ik dat ze iemand hebben gevonden om mee te helpen (personeelstekort, en helaas ook niet te vinden) zodat ik ook daar me beter aan het gezonde kan houden.

Re: Voorstellen

7
Hallo Yvonne,

Hoe gaat het nu bij jou met de migraine?
Ik heb er de laatste maanden in toenemende mate last van terwijl het de afgelopen jaren juist minder werd.
Maar sinds de jaarwisseling heb ik alweer tien aanvallen gehad.
Sommige hielden het bij alleen de aurafase, ander gaven de full monty.

Ik ben benieuwd hoe het nu bij jou gaat en of er toch een link is te leggen tussen AHI / slaapkwaliteit / type masker etc.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/