Re: Philips roept apneu apparaten terug ?

6
Het gaat hier alleen om Philips apparatuur die vooral schoongemaakt wordt met behulp van Ozon desinfecterende apparatuur en die zich in zeer warme en vochtige omgeving bevindt.

Het schuim zit om de ruimte waarin de motor van het apparaat zich bevindt en dient vooral om het apparaat zo stil mogelijk te maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Philips roept apneu apparaten terug ?

8
Yep, Resmed en die heeft al een tijdje geleden aangegeven dat de garantie op de apparatuur vervalt als dit met Ozon wordt gereinigd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Philips roept apneu apparaten terug ?

9
RuudJ schreef: 14 jun 2021, 20:07 Het gaat hier alleen om Philips apparatuur die vooral schoongemaakt wordt met behulp van Ozon desinfecterende apparatuur en die zich in zeer warme en vochtige omgeving bevindt.
Dat is niet wat er in het persbericht staat. Natuurlijk zijn ozon en extreme warmte/vochtigheid verergerende factoren. Ozon is sowieso een sloper van alles waar het mee in aanraking komt. Philips stelt dat het probleem zou bestaan onafhankelijk van ozon of hitte/vocht. Maar goed, dat is slechts de teneur van het persbericht.

Ik ben niet onder de indruk. Een paar vlokjes schuim die los kunnen komen? Ik eet vaker plastic als ik een voorverpakt broodje eet bijvoorbeeld. Onze neuzen hebben in het dagelijks leven te maken met kwalijker deeltjes die in de lucht ronddwarrelen. Het filteren van een vlokje hier en daar is een koud kunstje voor de neus. Doe mij maar de Dreamstation (niet de 2!) voor de komende 50 jaar.

Overigens gebruik ik een Amerikaanse Dreamstation, dus ik zou kunnen meedoen met de recall :yum: Maar alle gekheid op een stokje, ik heb wel wat beters te doen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Philips roept apneu apparaten terug ?

10
persluchtpiraat schreef: 14 jun 2021, 22:44
RuudJ schreef: 14 jun 2021, 20:07 Het gaat hier alleen om Philips apparatuur die vooral schoongemaakt wordt met behulp van Ozon desinfecterende apparatuur en die zich in zeer warme en vochtige omgeving bevindt.
Dat is niet wat er in het persbericht staat. Natuurlijk zijn ozon en extreme warmte/vochtigheid verergerende factoren. Ozon is sowieso een sloper van alles waar het mee in aanraking komt. Philips stelt dat het probleem zou bestaan onafhankelijk van ozon of hitte/vocht. Maar goed, dat is slechts de teneur van het persbericht.

Ik ben niet onder de indruk. Een paar vlokjes schuim die los kunnen komen? Ik eet vaker plastic als ik een voorverpakt broodje eet bijvoorbeeld. Onze neuzen hebben in het dagelijks leven te maken met kwalijker deeltjes die in de lucht ronddwarrelen. Het filteren van een vlokje hier en daar is een koud kunstje voor de neus. Doe mij maar de Dreamstation (niet de 2!) voor de komende 50 jaar.

Overigens gebruik ik een Amerikaanse Dreamstation, dus ik zou kunnen meedoen met de recall :yum: Maar alle gekheid op een stokje, ik heb wel wat beters te doen.
Nou, ik ben wel onder de indruk, ik ben ook geen type die denkt, ' och, een paar sigaretten per dag, mijn lichaam filtert dat wel' of ' autogordels? er gaat toch niets gebeuren...'. Het gaat er gewoon om dat het niet mag kunnen gebeuren, een klein risico is ook een risico, en als dat risico verkleint kan worden (door bijvoorbeeld ander isolatiemateriaal te gebruiken of dat materiaal anders te bevestigen) dan lijkt me dat de fabrikant zijn productieproces hier ook op moet aanpassen. En dat doet Philips nu dan ook en terecht! Daarbij gaat het niet enkel om een ' vlokje' wat vrij kan komen, maar ook om giftige gassen die vrij kunnen komen.

Ik heb zelf ook Dreamstation en vind het ook een prettig apparaat, zeker vergeleken met de Devilbiss Blue die ik hiervoor had. Ik wil liever ook geen andere machine, maar ik vind dit risico, hoe klein wellicht dan ook, toch verontrustend. Ik woon sinds kort in Belgie. Ik heb net gebeld met de slaapkliniek hier in Pelt. Die zeggen vrolijk: We overleggen met Philips, maar we zien momenteel geen noodzaak tot ruilen, want als je niet met ozon schoonmaakt kan er niets gebeuren. Je hoort wellicht nog wel eens van ons...

Wat ik echter zelf lees op de site van Philips USA is dat het niet enkel kan gebeuren wanneer je schoonmaakt met ozon (wat ik niet doe), maar dat dit de kans dat het misgaat wel vergroot. En dat er niet voor niets door Philips zelf geadviseerd word om te overleggen om te ruilen/stoppen wanneer dat mogelijk is. Waarom ze dan in België een ander veiligheidsbeleid noodzakelijk achten dan in die landen kon ze niet op antwoorden uiteraard.

Ik zet het apparaat er niet om uit nu (niet slapen is geen optie), maar ik vind dit toch voldoende verontrustend dat ik het hier niet bij wil laten zitten. Hoe gaat dit materiaal zich gedragen na een aantal jaren? Ik gebruik een bevochtiger die verwarm en verwarmde slang, slaap soms met airco, soms niet. Het kan in de zomer nogal warm en vochtig worden. Hoe gaat dat materiaal daar op den duur op reageren? Ze kunnen er geen zinnig antwoord op geven. Ik denk dan: Neem het zekere voor het onzekere, geef de patienten eerst tijdelijk mee wat je op voorraad heb liggen nog aan andere apparatuur (Resmed, whatever), en ga ondertussen door met overleggen met Philips. Maar ga niet eerst maanden overleggen, met het risico dat er ondertussen bij mensen mogelijk schade toegebracht word, die je misschien niet direct vast kan stellen, maar waar je wellicht pas jaren later achter kan komen. Er zijn teveel onzekerheden om geen terugroepactie te doen. Maar ja, kosten zijn schijnbaar belangrijker dan het risico hier. Daarbij zal tekort aan apparatuur ook vast wel een rol spelen. Mijn vertrouwen/gevoel van veiligheid bij gebruik van de Dreamstation is momenteel echter wel een stuk minder geworden, hetgeen mijn nachtrust niet ten goede komt.