Nieuw op het forum

1
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Paul, ben 57 jaar en heb november vorig jaar officieel de diagnose OSAS gekregen.

Na de laatste meting in april van dit jaar (54 ademstops per uur) heb ik op 7 juni een CPAP gekregen (Philips Dreamstation met F&P Evora neusmasker). Na wat geëxperimenteer met de verschillende maten gebruik ik nu de maat medium neusmasker.

Het dragen van het masker is te doen, moet zeggen dat ik erger had verwacht maar blijft niet fijn. Vooral wanneer ik op mijn zij draai verschuift het masker toch en ontstaat er lekkage. Strakker betekent moeilijker ademen.

Ook het aantal AHI's wisselt sterk. In de eerste week (max druk 7) waren deze gedaald naar 9, om vervolgens te schommelen tussen 9 en 28. Slechts eenmaal is een waarde van 5 AHI's geregistreerd.

Inmiddels is de druk opgehoogd naar 8, had ik dinsdag 8 AHI's maar vannacht weer 28.

Is dit een normaal verloop bij het gebruik van een CPAP of moet het aantal AHI's sneller dalen?

Volgende maand moet ik nog een slaaponderzoek onder algehele sedatie ondergaan om te onderzoeken of een operatieve ingreep eventueel zinvol kan zijn.

Re: Nieuw op het forum

2
dag Paul,

van de technische achtergronden weet ik niet veel maar mijn ervaring is dat de AHI bij mij vrij snel daalde.
Maar het was ook echt wennen in het begin en frustrerend en gedoe met masker en slang leren slapen..
Echter vorige week steeg mijn AHI en werd de lekkage zodanig dat ik toch mijn maskerbanden wat strakker heb gedaan. Daarna weer lage AHI en minder lekkage.. Het is dus inderdaad wel even zoeken naar de juiste strakheid van het masker maar de moeite waard om dat toch te proberen.
Succes met je slaaponderzoek komende maand!
En hoop dat het beter zal gaan voor je, groet,
Saskia

Re: Nieuw op het forum

3
Siurk schreef: 21 jul 2021, 16:07 Inmiddels is de druk opgehoogd naar 8, had ik dinsdag 8 AHI's maar vannacht weer 28.
En hoe is die druk vastgesteld? Ik heb zelf destijds (2007) een cpap gekregen met een druk van 8 en later hoorde ik dat het ziekenhuis waar ik de diagnose kreeg standaard alle cpaps met die druk uitleverde. Als het niet werkt gaat de patiënt vanzelf wel piepen. Ik heb met de longarts afgesproken dat ik zelf met de druk mocht experimenteren, als ik het maar in kleine stapjes deed. Ben uiteindelijk op 9,5 uitgekomen. Daarmee kreeg ik de AHI terug van 51 naar 6. In de loop van de jaren is die verder teruggelopen naar minder dan 1.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Nieuw op het forum

5
Peter, overleg eens of je het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker kunt proberen. Dit masker is goed te dragen en ook in zijligging werkt dit goed. Het is erg stil en heeft een slangaansluiting op het hoofd.

De AHI via een neusdoppenmasker daalde bij mij erg snel, het was altijd ver boven de vijf per uur en sinds ik slaap met een neusdoppenmasker vrijwel altijd onder de vijf per uur. Na overstap was mijn gemiddelde 2,4 per uur en zit nu op 1.48 per uur als jaargemiddelde.

Ik gebruik nu een bipap S met inademdruk 11 en uitademdruk 5. De ahi is nu daarmee gedaald van 0,0 tot 0,3 per uur. Ook gebruik ik een nekkraag waarbij de hypopneus ook zijn gedaald.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum

6
RuudJ schreef: 02 aug 2021, 19:14 Ik gebruik nu een bipap S met inademdruk 11 en uitademdruk 5.
Heeft u de backup rate weer uitgezet?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op het forum

7
Nee, dat heb ik 1 keer gedaan op 10 juni 2021 en mijn AHI die op 9 juni nog 0.29 per uur (0 UA en 2 Hypopneu 6h57) was, was toen 2.9 per uur (11 UA en 5 Hypopneu, 5h26). Dus ik heb die 'gedwongen' ademhaling van minimaal 10 per minuut echt nodig om de ademhaling op gang te houden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar