Een nieuw geval - Nanne

1
Hallo Bart,

Ik ben nieuw hier en mijn naam is Nanne en had precies het zelfde probleem als jij.
Ik hoop dat jou probleem inmiddels is opgelost.

Ik ben gestart op een druk van 6.5 maar teveel apneus ( osas en csas) en absoluut niet kunnen slapen, druk werd verhoogd naar 7.5 , hierdoor werd het probleem nog erger.
Ik heb mijn behandelaar gevraagd de druk op automatisch te zetten.
Ik slaap nu met een druk tussen Min.4 en max.10.
En wat schetst mijn verbazing, mijn gemiddelde druk door de nacht ligt nu op 4.9 met een AHI van rond de 1
En ik slaap sinds die tijd heerlijk.

modedit RM: berichten afgesplitst naar zelfstandig onderwerp

Re: Een nieuw geval

3
Hallo Nanne,

Niks meer aan doen zou ik zeggen. 't Is wel vreemd, met een hogere druk meer apneu's krijgen. Ze zeggen dat je met een hoge druk uit moet kijken dat je niet meer centrale apneu's krijgt.

Bij mij is het nog steeds tobben. Moet op de bank bijslapen van de cpap. En zonder cpap snachts is ook geen optie.
Mij neus zit zowat altijd te dicht, dat is het probleem of een van de problemen. Deze week ga ik neusschelpen weg laten branden. Ben benieuwd hoe dat gaat ruiken.

Ben een van de weinige die dik wordt van het fietsen. Want fietsen = meer pollen = minder lucht = meer lucht inslikken = dikker smorgens :yum:
3. U kunt een verstopte neus hebben door verkoudheid, griep of allergieën. Wanneer uw neus benauwd is, kunt u mogelijk niet de CPAP-luchtdruk ontvangen die u nodig hebt, dus slikt u lucht via de mond en naar beneden in de slokdarm.

Re: Een nieuw geval

4
Hoi Ruud,

Excuses voor mijn late reactie, ik slaap met de Dreamstation 2 en met een resmed P10 masker.
De bevochtigen staat op 1 en de verwarmde slang staat ook op 1.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit masker wel iets gemodificeerd heb omdat ik anders niet voldoende uitkan ademen.

Re: Een nieuw geval

5
Hoi Nanne, de zwarte dreamstation 2 heeft ook de flex functie aan boord, die het uitademen nog kan vergemakkelijken. In apap stand heet deze A-flex.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een nieuw geval

6
NanneH schreef: 16 sep 2021, 06:30 Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit masker wel iets gemodificeerd heb omdat ik anders niet voldoende uitkan ademen.
Ik hoop dat u dat inbeeldt, want als de openingen voldoende groot zijn gemaakt voor een merkbaar effect dan betekent dat de CPAP de druk niet meer kan handhaven.

De echte oplossing is overigens BiPAP.

Wees niet verbaasd als Flex geen echte verlichting geeft, want Flex is vooral bedoeld om de "illusie" van makkelijker ademen te geven. BiPAP maakt ademen daadwerkelijk makkelijker (het vormt de basis van IC ademhalingsondersteuning etc.)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Een nieuw geval

7
Dag persluchtpiraat,

Bedankt voor uw opbeurende en helderziende antwoord.
Ik begrijp uit uw antwoord dat u weet welke modificatie er is uitgevoerd aan mijn resmed P10 masker.
De flex stand wekt inderdaad bij mij de illusie dat ik beter tegen de druk kan uitademen.
En tot nu toe slaap ik hierdoor buitengewoon prettig zoals blijkt uit het screenshot.

Re: Een nieuw geval

8
RuudJ schreef: 16 sep 2021, 08:07 Hoi Nanne, de zwarte dreamstation 2 heeft ook de flex functie aan boord, die het uitademen nog kan vergemakkelijken. In apap stand heet deze A-flex.
Hoi Ruud, dank voor je reactie, ik maak al, naar tevredenheid, gebruik van de flex functie. Tot nu toe erg blij met de Dreamstation 2.

Re: Een nieuw geval

10
RuudJ schreef: 17 sep 2021, 08:04 Nanne, kun je een screenshot plaatsen van de ahi 3,6 /uur. Ik kan dan zien waaruit die ahi bestaat en ook dat is van belang.
Hoi Ruud,

Zie screenshot.
Mijn ervaring tot nu toe, hoe hoger de druk hoe hoger de csas.
Afbeelding
Bijlagen

Re: Een nieuw geval

11
Dat kan inderdaad zo zijn. Die ahi die jij hebt had ik ook met een cpap instelling. Ik gebruik nu een ASV en mijn ahi bestaat nu vaak uit 3 of 4 hypopneus over de gehele nacht, dus een ahi van 0,0 tot 1,0, meestal zo 0,4 per uur. Geen centraal meer, dat heft het apparaat op en heel af en een toe een 0,1/uur obstructief apneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een nieuw geval

12
Ik heb dinsdag weer een afspraak, zal dit ook ter sprake brengen.
Het geen ik nu 's nachts doe als ik weer wakker word van een hogere druk, is met de hand over het display strijken en dan gaat de druk weer naar 4.
En dan slaap ik weer rustig verder, het is bijna een automatisme.
Tot nu toe ondervindt ik hiervan geen nadelige gevolgen v.w.b mijn AHI. (Zie screenshot afgelopen nacht)

Re: Een nieuw geval - Nanne

15
Hennie schreef: 20 sep 2021, 13:47 Hoi Nanne,
Wil je me vertellen hoe je het voor elkaar hebt gekregen om je apneus te zien in de app van dreammapper?
Ik heb al gekeken in de app maar zie die optie nergens staan. :relaxed:
Hoi Hennie,

Als je op het getal tikt van je AHI kom je in het AHI menu.
Vervolgens kun je door te wisselen tussen het plusje en minnetje, meer of minder informatie zien.
Dit geldt voor zowel AHI, gebruik en passend masker.