Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

21
dirkwilslapen schreef: 21 mei 2024, 11:19 Central sleep apnea detection
Central sleep apnea detection is available in VAuto, CPAP and S modes (when Easy-Breathe is enabled) on AirCurve 10 VAuto and AirCurve 10 S devices.
Hoe kan een Bi-Level apparaat centrale apneu's detecteren? Ik dacht dat enkel een ASV dit kon? Dit is geen 'je hebt het fout dus ik corrigeer je' vraag, maar ik wist dit nog niet en ben benieuwd hoe het werkt. Wellicht kan dit voor mij ook helpen.

In het algemeen ben ik wel benieuwd naar hoe Bi-Pap werkt en of het voor mij ook behulpzaam zou zijn om met mijn huidige CPAP/APAP gebruik te maken van Mini-Bipap (EPR)

Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

22
Sander schreef: 21 mei 2024, 14:53 Hoe kan een Bi-Level apparaat centrale apneu's detecteren? Ik dacht dat enkel een ASV dit kon?
Alle xPAPS kunnen dat detecteren. ASV is (en de achterhaalde S/T) de enige die in staat is om in te grijpen. (Ik laat hier even de rare 10 BPM instelling van VAutos buiten beschouwing)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

24
Sander schreef: 21 mei 2024, 14:53 Hoe kan een Bi-Level apparaat centrale apneu's detecteren? Ik dacht dat enkel een ASV dit kon?
Zoals @persluchtpiraat al schreef, detecteren dat er een ademstop is is niet moeilijk, en dan indelen in centraal/obstructie doen de apparaten en detail allemaal anders maar de basis is dat ze zeer korte luchtstoten geven en meten of die op weerstand stoten.
Voor oplossen van persisterende centrale apneuen heb je een ASV nodig, maar door CPAP veroorzaakte CA gaan vaak vanzelf over en/of kan je beïnvloeden door de trigger slim te zetten.
Sander schreef: 21 mei 2024, 14:53 In het algemeen ben ik wel benieuwd naar hoe Bi-Pap werkt en of het voor mij ook behulpzaam zou zijn om met mijn huidige CPAP/APAP gebruik te maken van Mini-Bipap (EPR)
Dat hangt ervan af of je een probleem hebt wat je met BiPAP of EPR wilt oplossen.
Je probleem kan zijn gemak van uitademen tegen stroom in (dat merk je zelf wel), of resterende obstructies (dat zie je in de data en merk je alleen indirect doordat je niet uitgeslapen bent).
Uitproberen kan altijd: gewoon EPR aanzetten en tegelijk druk met hetzelfde getal verhogen (bij EPR 2 dus ook druk om 2 verhogen).
Maar je weet dan nog niet direct of het beter is.
Daarvoor kan je
  • Voor flow limitations Oscar gebruiken zoals elders beschreven (hier of hier)
  • Voor gemak ademen terwijl je wakker bent maar wel liggend telkens 10 minuten met andere instelling proberen. Besef wel dat een eventuele nachtelijke obstructie niet aanwezig is dan. Die bestrijdt je met de basisdruk (EPAP).

Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

25
dirkwilslapen schreef: 21 mei 2024, 18:00 en/of kan je beïnvloeden door de trigger slim te zetten.
Even kort voor het slapengaan: Ik vermoed eigenlijk dat je daar de CA niet mee oplost, maar dat je de trigger zo gevoelig maakt dat het apparaat al getriggerd wordt door "cardioballistic artifacts"

Als mijn theorie klopt, dan is de tijdsduur van de IPAP fase gelijk aan Ti_min, omdat je dus eigenlijk niet aan het ademen bent.

@mods: Eigenlijk zou ik het wel fijn vinden als ik youtube links kan opnemen in de post zonder dat de link noodzakelijk compleet geexpandeerd wordt tot een embed.

https://youtu.be/1BLhSgsEvJk

modedit RM: youtube kan als link worden gepubliceerd met behulp van het 'ketting'-icon in berichten-editor
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

26
persluchtpiraat schreef: 22 mei 2024, 02:02 Even kort voor het slapengaan: Ik vermoed eigenlijk dat je daar de CA niet mee oplost, maar dat je de trigger zo gevoelig maakt dat het apparaat al getriggerd wordt door "cardioballistic artifacts"
Spannend idee, ben wel achterdochtig omdat ik dit nergens anders gevonden heb in literatuur over TECSA.
Nu helaas druk met andere dingen maar ik ga de komende dagen in mijn eigen data zoeken of ik dit kan bevestigen of falsificeren. Immers, bij mij is een best extreme TECSA compleet verdwenen tegelijktijdig (= niet zeker veroorzaakt door) met dat ik de trigger op "very high" en cyclus op "low" gezet heb, en ik heb het geluk dat mijn pulsoxymeter als bijproduct ook mijn hartslag levert die ik ernaast kan leggen.
Heb je een tip waar ik naar kan speuren in mijn data als ik de komende dagen tijd heb?
persluchtpiraat schreef: 22 mei 2024, 02:02 Als mijn theorie klopt, dan is de tijdsduur van de IPAP fase gelijk aan Ti_min, omdat je dus eigenlijk niet aan het ademen bent.
In ieder geval bij mij is het verdwijnen van de centrale apneus geen artefact in het tellen van CA-events. Het zeer opvallend, meer dan een uur durend repeterend patroon van telkens ca. 18 seconden lucht inhouden en dan als compensatie 5-6 ademteugen sterker ademen en dan weer terug bij af lucht inhouden is geheel en nu al enkele weken duurzaam verdwenen uit mijn luchtstroomsterkte-diagram.
Ik adem écht in, duidelijk langer dan Ti_min die bij mij op 0,1 seconde staat.
Desondanks is het effect dat jij voorstelt niet geheel onmogelijk gezien wat ik inmiddels over TECSA weet. Het zou dan hetzelfde effect zijn als wat een apparaat met "backup frequentie" zou geven: één initiële (iets) betere afvoer van CO2 tijdens een CA kan leiden tot minder heftig na-ademen en daarmee geen aanleiding tot lucht inhouden de volgende cyclus.

Dit is dan wel geen antwoord meer op de oorspronkelijke vraag.
Wat is het beleid hier voor openen nieuwe thread?

Re: Voorstellen & tips voor second opinion?

28
persluchtpiraat schreef: 22 mei 2024, 02:02 Ik vermoed eigenlijk dat je daar de CA niet mee oplost, maar dat je de trigger zo gevoelig maakt dat het apparaat al getriggerd wordt door "cardioballistic artifacts"
dirkwilslapen schreef: 22 mei 2024, 10:15 Spannend idee, ben wel achterdochtig omdat ik dit nergens anders gevonden heb in literatuur over TECSA.
Nu helaas druk met andere dingen maar ik ga de komende dagen in mijn eigen data zoeken of ik dit kan bevestigen of falsificeren.
Nu wel naar gekeken maar ik kan geen duidelijk antwoord geven.
Laatste dag dat ik nog serieuse centrale apneus had (en trigger op "gemiddeld"): In geel iets dat best cardioballistic artifacts kunnen zijn (hartfrequentie 60, de artifacts zijn ongeveer om de seconde).
In groen de korte drukimpulsen waarmee het apparaat het verschil tussen obstructieve en centrale apneu maakt.

Eerste dag dat ik geen CA meer had (en trigger op "zeer hoog"): Uitsnede met moment in de nacht die het meest op beginnende CA leek; op meeste momenten zag mijn curve gelukkig beter uit.
Opvallend: geen drukimpulsen en ook cardioballistic artifacts minder duidelijk. Wel tegelijkertijd met elk oplopen van maskerdruk (omschakelen naar IPAP-druk) een artifact (geel).

Als bewijs lijkt me dit niet sterk genoeg, maar de mogelijkheid voor de keten cardioballistic artifact -> overschakelen naar IPAP door gevoelige trigger -> overgaan tot inademen door hogere druk kan ik ook niet zeker uitsluiten. Hoe dan ook, sinds ik de trigger op "zeer hoog" en cyclus op "laag" heb staan geen CA meer behalve in de ene nacht vier weken na het verdwijnen dat ik de cyclus als test weer op "gemiddeld" gezet had. n=1 is geen bewijs dat dit voor iedereen werkt maar ik ben mijn CA duidelijk kwijt hierdoor.