RuudJ
Moderator
Re: En al die jaren gedacht dat die moeheid psychisch was...

Bericht door RuudJ »

Kijk het even goed aan, ook met het nieuwe Resmed P30i masker. Blijft de saturatie zo lang onder de 90 % dan moet men hier echt naar gaan kijken. Dat de druk 95 % zo hoog blijft is bij een Resmed AirSense 10 AutoSet in automaat stand normaal. Dat is een eigenschap van dit merk. Als de saturatie laag blijft, moet men wellicht via een zuurstof concentrator extra zuurstof bij de cpap therapie toevoegen.

https://www.totalcaregroep.nl/pati%C3%ABnten/zuurstof/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Zuidlimburg »

Bij mijn Philips dreamstation is het waarschijnlijk ook normaal, die hoge druk. Maar als de druk niet hoog genoeg kan gaan, doordat ze de bovengrens omlaag hebben gezet, dan ben ik niet geholpen.
Het lijkt op mijn gsm, dat de bijlagen die ik had toegevoegd van oscar en mijn o2 meter, niet erbijstaan bij mijn vorige bericht?
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Dit kan kloppen, ik zie geen bijlagen staan. Ik ging ervan uit dat je een Resmed had, dus een Dreamstation. Dan kan het kloppen dat door de drukverlaging je niet genoeg druk hebt om de problemen op te lossen. Maar ik denk echt dat extra zuurstof toevoeging bij blijvende lage saturatie waarden nodig is.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Het is toch niet te geloven.
Kreeg ik gisteravond eindelijk mijn nieuwe masker, hebben ze de verkeerde toegestuurd. Ben ik daarvoor vanaf vorige week dinsdag aan het bellen, gesprek gehad met vivisol-verpleegkundige, etc. Gisteravond een (geïrriteerde) mail gestuurd, nu net komen excuses binnen dat de verpleegkundige het verkeerde type had genoteerd en dat ze vandaag dan de goede zullen opsturen...
Voor wat betreft de drukken en de zuurstofwaardes wacht ik dan maar even totdat ik maandag de volgende afspraak heb op de poli.
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Goede type masker gisteren gekregen, maar helaas een frame maatje "small". Weet niet waar dat nu weer door komt. Ik zag het te laat, had de verpakking al open, dus wel gewoon geprobeerd. Het frame is echt te klein, zit bijna tegen de ogen aan, maar ondanks dat bleef het wel zitten. Wat is die ResMed P30i een heerlijk masker!
*neusdoppen small en medium passen allebei, is de voorkeur dan medium? (heeft grotere luchtuitlaatgaten)
*door het stof-achtige materiaal dat over de wang loopt, plakt het niet pijnlijk/zweterig zoals bij de Philips gelpillows neusdoppenmasker
*vééééél stiller dan de Philips, niet dat irritante geluid bij de uitblaas onder de neus
*de luchtweerstand met ademen, zeg maar zonder dat je aangesloten bent, is veel beter. Ademen kost dus minder moeite.
*zoals RuudJ e.a. al zeiden: draaien in bed = geen probleem, geen lekkage, lekker zachte slang
Ze gaan nu de juiste maat opsturen. Yeah!
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Ik zou de doppen even allebei uitproberen. Dit wel met de druk erop. Even de neus een paar keer optrekken nadat je de doppen even naar voren hebt getrokken en weer hebt teruggeplaatst. Kleinere gaten geven een iets hogere/krachtiger luchtstroom, dan de medium doppen bij dezelfde druk instelling. Maar het gaat om het goed zitten van de doppen zonder dat het te strak zit en pijn gaat doen. Large doppen zijn na opvraagt te verkrijgen.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Bedankt! Hier alsnog mijn druk-plaatjes en OSCAR-csv. Zoals ik het zie wordt de maximale druk volledig en grotendeels gebruikt (eerst 15, vorige week maandag aangepast naar 12,5), maar mogelijk interpteteer ik het niet goed.. En zou de druk dus hoger moeten. Ik ga maandag overleggen. Update: lukt niet om de .csv toe te voegen (ongeldige extensie...)
Bijlagen
Drukken.JPG
SpO2 9 augustus.png
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Nu heb ik de goede maat masker gekregen. Wat heerlijk dat ik die zoektocht.toch nu al, na een maand, kan beëindigen. Aanstaande maandag moet ik naar de poli om met de neuroloog naar de zuurstof waardes te kijken. Ik had al een afspraak gemaakt met de KNO arts, diezelfde dag, maar die zou er volgens de poli geen verstand van hebben :grinning: . Ik wil de KNO arts wel vragen om te regelen dat ik voor mijn astma bij een longarts kan komen die verstand heeft van OSAS. Gek genoeg kan ik dat zelf niet voor elkaar krijgen. Ik zie mijn astmaklachten, die ik net zo lang heb, als dat vermoedelijk de slaapapneu is begonnen, nu echt in een ander daglicht. Mijn astma bestaat namelijk alleen uit een hele rottige prikkelhoest en een verhoogde NO meting (een ontstekingswaarde gemeten tijdens longfunctie-onderzoek). Ik zit op zware long- en allergie medicatie, terwijl er nooit een allergie is vastgesteld. Ook was het longfunctie onderzoek beter dan bij gezonde vrouwen van mijn leeftijd.
Ik ben nu aan het denken dat die prikkelhoest en ontstekingswaarde mogelijk komt door de uitdroging iedere nacht van 500-600 hypo- en apneus.
Dusss ik wil niet meer bij de willekeurige assistent, maar bij een longarts die er verstand van heeft :mortar_board:
Moet ik niet eens naar een ander deel van het forum verhuizen ?
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe, bij andere mensen, er verder onderzoek is gedaan na de diagnose OSAS. Want je leest overal van de mogelijke consequenties: hartfalen, ritmestoornissen (die heb ik ook), diabetes, neurologisch, etc. Maar bij mij is er helemaal niet gesproken over onderzoek naar mogelijke schade. Is daar bij jullie onderzoek naar gedaan?
Agnes-HAM
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Agnes-HAM »

Bij mij niet. Ik moest overal zelf achteraan. Mijn klachten over blijvende vermoeidheid werden niet serieus genomen, mijn klachten over een verstoord slaappatroon ook niet. Heeft vier jaar geduurd voor ik eindelijk doorgestuurd werd, en toen werd ik voor de instellingen van de CPAP weer terug verwezen naar de dame van Vitalaire, die me juist doorverwezen had, omdat zij het ook niet wist.
Ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik ben er klaar mee
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

Agnes-HAM schreef: 19 aug 2020, 01:09 Ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik ben er klaar mee
Van https://teachmemedicine.org/cleveland-c ... breathing/ :
Continuous positive airway pressure (CPAP) can effectively treat apnea, but the patient may be left with continued residual UARS (RERAs) or snoring
Met andere woorden: CPAP kan apneus/hypopneus verhelpen maar RERAs laten bestaan, wat leidt tot vermoeidheid.

Er bestaan geavanceerdere apparaten dan huis-tuin-en-keuken CPAP. Ik zou aankloppen bij Kempenhaeghe, omdat ze zich tijdens mijn gesprek met hen receptief hebben getoond voor deze fijnere zaken.
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Binnenkort Oesofagale Manometrie bij Kempenhaeghe!
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, ResMed AirFit F30i
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Dat schiet niet op,, Agnes. Ik hoop dat je toch ergens de energie vandaan kunt halen om te zoeken naar een andere therapeut. Natuurlijk is niet alles te verhelpen, maar om dat zeker te weten moet je wel bij de juiste mensen zijn geweest.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Gisteren bij de neuroloog geweest, een heel aardige vrouw. Ze stuurt me door naar een OSAS-longarts om naar de zuurstofwaardes te kijken (overdag 97%, 's nachts met APAP dalingen naar 76%). Ik vroeg, wanneer ze dat (of andere meetwaarden) nu zelf zouden hebben gecontroleerd, na het slaaponderzoek van juli. Het antwoord was "niet" :hushed: . Normaal is het: slaaponderzoek, instellen apparatuur, controleren welbevinden en drukken, AHI (enfin wat ze kunnen uitlezen). Ik was zó verbaasd, dat ze toegaf dat mijn mijn begin-uitslagen aanleiding hadden gegeven om eigenlijk meteen de longarts erbij te halen, en dat ze dat dus niet hadden gedaan.
Ik ben nu zó blij dat ik mijn saturatiemetertje heb gekocht én dat ze het serieus nemen! ':)
Ondanks de AHI van 76, had bij de PSG de (gemiddelde - maar ook de diepte van de dips) zuurstofsaturatie niet zó laag mogen liggen, zei ze nog.
Een ander punt is, dat ik me erger aan de RAMP. Ik heb hem al op de kortste tijd gezet, maar ook daarna is het voor mij echt "werken" om in te ademen terwijl ik in slaap val. De begindruk is gewoon te laag. Ondanks dat ik, vooral in het begin van de nacht, ernstige hypopneus heb, gaat die druk van de Dreamstation uit zichzelf maar niet ver genoeg omhoog. Blijkbaar denkt dat apparaat, als er maar doorgang is, is het goed genoeg. Ze heeft de begindruk op 7 laten zetten, wat een heerlijk verschil! En qua zuurstofwaardes een véél stabielere nacht gehad (maar 7!!! minuten onder de 90% in plaats van meer dan een uur!!!).
Nu afwachten of het gewoon toeval was en een goede nacht, of dat dit een blijvertje wordt. Ik zit ook niet echt te wachten op een herrie-zuurstof-apparaat. De afspraak met de longarts zal toch nog wel even duren, vanwege de Corona.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

O ja, ik had mijn masker (de Resmed P30i) meegenomen dat ik dankzij dit prachtige forum nu heb, op de poli kenden ze het nog niet. Ik heb haar het verschil laten zien met de Philips Dreamware-neusdoppen variant: de Philips heeft die blauwe, vrij platte, ringen bij de ingang van de neus, als je een kleine neus hebt dan komen die ringen al snel tegen elkaar aan waardoor het wat kan lekken. Vanuit die blauwe ringen gaat een slap kanaaltje de ingang van je neus in. Bij de P30i is de vorm van datgene dat vóór je neus zit, taps toelopend naar de binnenkant. Het voelt zachter aan en sluit, denk ik, bij veel mensen, beter de neusingang af (zonder drukgevoel).
Ook heeft de P30i een zachte bekleding over het framedeel dat over je wangen loopt (bij de Philips is dit niet, daardoor plakte het heel vervelend in de loop van de nacht). Het belangrijkste verschil is de luchtuitlaat bij je neus, ze noemen dit bij ResMed niet voor niets "Quiet Air": bij de Philips zit daar alleen een sleufje en daar komt een heel vervelend, ritselend, geluid uit.
De grote luchtuitlaat op het hoofd zorgt bij beide maskers ervoor dat je partner niet meer het bed uitgeblazen wordt :blush: .
Gek hè, dat 2 maskers die enorm op elkaar lijken, toch zo verschillend kunnen zijn in je beleving.
Ik lees vaker, dat neusdoppenmaskers minder geschikt zijn bij hoge drukken: daar merk ìk helemaal niets van. Maar dat kan persoonlijk zijn (of het ligt aan de Mometason neusspray, dat kan ook heel goed).
Enfin, de neuroloog was ook enthousiast, en later die dag werd ik gebeld door de OSAS-verpleegkundige, die me vroeg om precies de naam en het typenummer door te geven, zodat ze dit masker ook op de poli konden regelen als uitprobeermasker. Goed hè!
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Kijk op deze wijze wordt men op een poli ook wat wijzer... 😉😉😉😉
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

De neuroloog bleek de begindruk niet op 7 maar 6 te hebben laten zetten. Helaas was maar 1 nacht de tijd <90% zuurstofsaturatie zo kort, daarna meteen weer een a twee uur. Inmiddels bij de longarts geweest, hij denkt dat ik OHS erbij heb en dat dat de oorzaak is. Dat kan ik me goed voorstellen. De bicarbonaatwaarde in veneus bloed zit ook tegen het maximum aan, wat die verdenking ondersteunt. Het Pickwick syndroom, wat een rotnaam, dan liever obese hypoventilatie. Ik las dat het normaal vooral voorkomt bij een BMI vanaf 50, ik heb 41. Dat is natuurlijk ook veel te hoog, ik ben ermee bezig. Ik heb overdag ook mijn saturatie gecontroleerd, nu ik dit hoorde: hij is in principe prima, totdat ik een masker (mondneuskapje) op moet zetten (wat ik voor mijn werk vaak moet). Ik word dan ook benauwd, maar heb dat gevoel nooit (h)erkend, en de saturatie dipt dan dus flink. Ik heb geen idee hoe ik dat op moet lossen voor mijn werk voor de klas tussen de volwassen leerlingen, waar ik echt bij hun moet staan zonder afstand.
Nu heb ik 1 liter zuurstof erbij gekregen via een herrie-apparaat (DevilBiss), dat we gelukkig wel in de andere slaapkamer kunnen zetten. Als dit moet blijven, hoe kunnen we dan nog spontaan een weekendje weg... :crying_cat_face:
Hij twijfelde tussen BIPAP en extra zuurstof, en hij heeft voor dit laatste gekozen (over 3 weken controle). Mijn saturatie is overigens veel beter met die zuurstof, ook de gemiddelde SpO2 was nu 94%.
Ik heb duizend problemen in mijn hoofd nu. Ik had gehoopt dat ik me met die zuurstof ook weer echt beter zou voelen, maar ik merk geen verschil (maar ja, jaren schade los je niet op in 3 nachten). Zou een BIPAP apparaat beter voor me kunnen zijn (zodat de bovendruk hoog genoeg kan om de hypoventilatie op te lossen)? Is een BIPAP wel handzaam om mee te nemen op vakantie of een weekendje weg? Ik heb van de arts gehoord, en op de site gelezen dat ik koolhydraatarm moet eten, maar wat is de beste verhouding koolhydraten/eiwitten/vetten?
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Een bipap is net zo handzaam als een apap of een cpap. Vaak is het apparaat aan de buitenkant hetzelfde en de binnenkant verschilt vaak ook niet eens, maar ligt het aan de software matige kant die bepaald of het een cpap - apap of een bipap is, waardoor de naam op het apparaat anders luidt.

Voor een Koolhydraat arm of beperkt dieet of beter levensstijl genoemd moet je hier lid van worden:

https://www.facebook.com/groups/koolhydraatarm/
Groet RuudJ
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Zuidlimburg schreef: 11 sep 2020, 13:32 Hij twijfelde tussen BIPAP en extra zuurstof, en hij heeft voor dit laatste gekozen (over 3 weken controle).
Wat merkwaardig. Als de bicarbonaatwaarde hoog is (hypercapnie) en OHS/Pickwick (overigens een verwijzing naar de Pickwick Papers van Charles Dickens) zijn geconstateerd dan is de aangewezen methode een welke ventilatie verbetert: BiPAP. Wellicht dat zodra ventilatie (maw. het teugvolume) verbeterd wordt de zuurstof ook "meelift" en u geen "zuurstofstamper" meer nodig heeft.

Wellicht dat als u de kans krijgt BiPAP te proberen dat u een aangenaam gevoel van "thuiskomen" beleeft, want BiPAP maakt ademen lichter. Met OHS op de achtergrond lijkt me dat dit wel een "opluchting" zal zijn :slightly_smiling_face:

Wat is dat toch met die merkwaardige "fobie" van artsen voor BiPAP. Ik heb niet eens OHS (maar wel andere problemen) en ik overleef mijn BiPAP al 3 jaar :heart_eyes:
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

RuudJ schreef: 11 sep 2020, 15:11 Voor een Koolhydraat arm of beperkt dieet of beter levensstijl genoemd moet je hier lid van worden:

https://www.facebook.com/groups/koolhydraatarm/
Ik ben nu maar lid geworden van Facebook hiervoor, maar zie door de facebook-bomen het bos nog niet. Ik heb ook in Facebook een berichtje gestuurd naar Sandra Houtepen met verzoek voor informatie. Bedankt voor je bericht.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

persluchtpiraat schreef: 11 sep 2020, 16:17 Wellicht dat als u de kans krijgt BiPAP te proberen dat u een aangenaam gevoel van "thuiskomen" beleeft, want BiPAP maakt ademen lichter. Met OHS op de achtergrond lijkt me dat dit wel een "opluchting" zal zijn :slightly_smiling_face:
Ik hoop dat ik die kans krijg. Ik heb nu een gaatje in de muur (waar de slang doorheengaat), zodat de deur tenminste dicht kan; maar als ik 's nachts even naar het toilet moet (dat is weer teruggekomen, was wekenlang weg) dan word ik gewoon verdrietig van die enorme herrie. Ik slaap er zelf wel bij, maar het is toch niets zo. De hele buurt wordt wakker als je dat ding aanzet PIEIEIEIEP, een overbuurvrouw met hyperacusis snapt dat ik het nodig heb, maar zij ligt er nu wel van wakker. Gezondheid gaat voor, maar als ik met BiPap mogelijk ook een goede saturatie kan bereiken...Ik hoop dus echt dat ik de BIPAP mag uitproberen. Iemand nog een tip wat een goed toestel is hiervoor?
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Zuidlimburg schreef: 14 sep 2020, 16:09Iemand nog een tip wat een goed toestel is hiervoor?
Ik ben zelf een fan van Dreamstation BiPAP omdat deze BiFlex en AutoTrak heeft. BiFlex maakt de overgangen tussen hoog en laag wat afgerond zonder in te leveren op de bekrachtiging, en AutoTrak past zich automatisch aan op ademhalingspatronen. ResMed apparatuur is wat minder verfijnd in die zin.

Plaats reactie