Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker
Re: En al die jaren gedacht dat die moeheid psychisch was...

Bericht door Zuidlimburg »

Bedankt PLP. Ik heb nu ook een Dreamstation en begreep van Ruud al dat het vaak dezelfde buitenkant is maar met een andere binnenkant.
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

Zuidlimburg schreef: 14 sep 2020, 16:18 Bedankt PLP. Ik heb nu ook een Dreamstation en begreep van Ruud al dat het vaak dezelfde buitenkant is maar met een andere binnenkant.
Het zit 'm meer in de software (firmware). Dus een Dreamstation APAP werkt wel totaal anders dan een Dreamstation BiPAP
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Binnenkort Oesofagale Manometrie bij Kempenhaeghe!
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, ResMed AirFit F30i
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Blijkbaar lukte het digitaal uitlezen niet?! Want ik moest gisteren wel naar het ziekenhuis komen om mijn sd kaartje te laten uitlezen, maar ik mocht niet naar de longarts zelf vanwege de Corona. Om daarvoor helemaal dat stuk te rijden vond ik echt onzin. Enfin de arts belde uiteindelijk, en vond het prima dat ik BiPAP ga proberen ( zonder zuurstof). De rest van de spullen blijven als back-up even híer. Ik ben benieuwd wanneer ik hem krijg en hoe het zal gaan!
AHI (15-07-2020) 76; nu 1-5 met Philips Dreamstation APAP (max druk 12,5) en ResMed Airfit P30i neusdoppenmasker. Vanwege hypopneus van 10 min lang met daling tot 71% nu 1l O2 erbij.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Dus niets uitgelezen begrijp ik. Geen data verstuurd van Dreammapper?

Ben ook benieuwd wat je krijgt en hoe men met de afstelling omgaat. Of men dit wel goed begeleid in dit corona tijdperk.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Wel uitgelezen, daarvoor moest ik naar het ziekenhuis. Die getallen zien er goed uit. Mijn SpO2 is nu met de extra zuurstof wel beter /goed (gemiddeld), maar gaat in de nacht nog alle kanten op, periodes van uren aaneengesloren dat het 90 of 91 procent is (en daarna uren aaneengesloten 95-97, dat haal ik zonder zuurstof s nachts normaal nooit). In de hele nacht nu nog maar 10-40 minuten onder de 90.
Ik hoop dat ik het stabieler kan krijgen met de BiPAP.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

De aanvraag voor de BiPAP is vorige week naar Vivisol gegaan. Normaal reageren die heel snel, maar deze keer hoorde ik niets. Gebeld dinsdag: we sturen het op. Gebeld donderdag: nee dat wordt volgende week. Dus jullie laten me met instabiele zuurstof waardes zitten ?
... en toen kreeg ik 's middags een mailtje dat hij verzonden is. Ik ben heel benieuwd welk merk ik krijg en hoe het gaat vannacht. De drukken zouden 12/6 worden. Ik laat het jullie weten!
Toch best raar dat het ziekenhuis doet alsof er één OSAS poli is, terwijl de KNF en de longpoli compleet hun eigen leven leiden en zelfs verschillende leveranciers hebben.
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Zuidlimburg schreef: 02 okt 2020, 08:17 Ik ben heel benieuwd welk merk ik krijg
Ik zou dat niet aan het toeval overlaten...
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Controleer ook goed of men alles wel juist hebben ingesteld. Het zal niet de eerste keer zijn dat men dit niet goed hebben gedaan.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

De telefoontjes hierover verliepen chaotisch. De arts belde mij te laat, waardoor ik onhandig voor de parkeergarage moest stoppen en in de weg stond (anders viel de verbinding weg). De verpleegkundige van de longarts wist niet dat ik al bezig ben met apap en zuurstof, en die afdeling werkt alleen met Vitalair èn alleen met Resmed. Maar omdat ik dus al bij Vivisol ben moest hij, voor hem ongewoon, daarmee contact opnemen. En zou Vivisol het verder regelen (wel weer controle longarts na 2 weken). Ik heb gevraagd welk apparaat, maar het callcenter kon me geen antwoord geven.
Toch wil ik het, wat ik ook krijg, gewoon een kans geven. We zijn tenslotte allemaal verschillend.
En ik zal zeker de drukken controleren!
Ik hoor nu van allerlei mensen om me heen, dat familie ooit wel gestart was met PAP, maar ook weer gestopt. Masker dat pijn doet of lekt, te lage begindruk waardoor iemand denkt te stikken... erg hoor. En dan opgeven... Toch begrijp ik ook wel dat je soms tegen de medische muur aanloopt en niet weet waar je het verder moet zoeken.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Het is een Resmed Aircurve 10 S geworden met 420 uur op de teller.
Haha mijn neus wordt ermee opgeblazen! Wat een vreemde gewaarwording na de APAP. Hij reageert snel op de ademhaling, en aan het einde van de inademing volgt een soort pufje, alsof hij de druk even kwijt moet. Vooral dat maakt geluid. Ik hoop dat mijn man er geen last van heeft. En ik ben heel benieuwd of ik hiermee meteen kan slapen èn natuurlijk wat de SpO2 doet!
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Wel de bevochtiger erbij gebruiken, dat kan het geluid dempen.
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Ja, de bevochtigd had ik aangesloten.
RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Sterkte de aankomende nacht. :relieved:
Groet RuudJ
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

De eerste nacht met de Bipap was moeilijker dan de eerste nacht met de APAP. Wel geslapen, maar onrustig. Ik adem blijkbaar wat onregelmatig, en vaak hield de inademhulp op terwijl ik nog bezig was. En de uitademdruk was te kort, hij begon vaak alweer terwijl ik nog niet zover was. Ik ga ervanuit dat dit ding zelflerend is en dat dat even duurt.
De eerste uren van de nacht was mijn zuurstof veel te lang onder de 90 procent, tweede helft goede waardes. Even afwachten dus!
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Zuidlimburg schreef: 03 okt 2020, 16:46 Ik ga ervanuit dat dit ding zelflerend is en dat dat even duurt.
Dat is dus mijn probleem met ResMed VPAPs, ze zijn niet zelflerend, alle instellingen Ti-min, Ti-max, Trigger, Cycle moeten allemaal handmatig. De BiPAPs van Philips Respironics hebben AutoTrak, en dat is wat we verstaan onder zelf leren.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Betekent dat dat er geen enkel Resmed PAP is, die zelflerend is of zich aan kan passen aan een langere of kortere ademhaling? Dat al die waardes van inademtijd etc. alleen maar vast kunnen worden ingesteld? O jee.
En geldt voor de Dreamstation BiPAP altijd, dat deze wél zelflerend is (dus bij ieder model)?
Ik heb nu 3 nachten achter de rug en de tijd dat ik niet slaap, heb ik ruzie met de Resmed. Ik wil soms langer/dieper inademen, hij stopt met de ondersteuning, en pas als ik volhoud, dan springt hij weer bij. Dat werkt niet.
Dan volgt de uitademing, die moet ik heel snel doen want de Resmed begint alweer met de inademing. Het is alsof ik dan buiten adem ben.
De zuurstofwaardes zijn slecht. 2 uur van de nacht onder de 90 procent. En nu krijg ik ook nog eens de longpoli niet te pakken, ik ga dan maar een mail sturen nu...
persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Zuidlimburg schreef: 05 okt 2020, 13:41 Betekent dat dat er geen enkel Resmed PAP is, die zelflerend is of zich aan kan passen aan een langere of kortere ademhaling? Dat al die waardes van inademtijd etc. alleen maar vast kunnen worden ingesteld? O jee.
Ik ben bang van niet. Alleen maar vaste instellingen.
Zuidlimburg schreef: 05 okt 2020, 13:41 En geldt voor de Dreamstation BiPAP altijd, dat deze wél zelflerend is (dus bij ieder model)?
Voor zover ik weet heeft elk bilevel model uit het gamma van Philips Respironics het AutoTrak algoritme.
Zuidlimburg
Geregistreerde gebruiker

Bedankt voor de reacties. Nu ben ik wat beter bewapend in het gesprek op de poli. Morgen kan ik langskomen met apparaat en al, en vannacht doe ik geen bipap maar ga ik even terug aan de apap met zuurstof. Ik ben gebroken vandaag na drie nachtelijke gevechten om lucht, , spierpijn van de krampen vannacht .en geen energie opgebouwd. En dat heb ik jaren gehad... nu wil ik het echt niet meer!

Plaats reactie