Re: Ook nieuw na diagnose osas

21
Sinds een week gebruik ik nu de Resmed VAuto. OA's, Hypopneus en RERA's zijn zo goed als verdwenen, goed nieuws dus.
Echter is nu elke nacht ongeveer dit beeld te zien: CA's, oplopend tot soms 18 in een uur. Zie de schermafdruk van Oscar.
Naar aanleiding hiervan heb ik enkele vragen:
1) Weet iemand van jullie of dit door instellingen van de Vpap te verminderen is? Met andere woorden, kan een bi-levelmachine CA's beter herkennen door de instellingen op een of andere manier aan te passen?
2) Is een AHI van 7, vrijwel uitsluitend bestaand uit CA's, normaal bij gebruik van een bi-levelmachine?
3) Of kan een masker met minder lekkage de oplossing zijn?
Alvast bedankt :-)


Schermafdruk
Schermafdruk 1 Schermafdruk 1
Schermafdruk 2 Schermafdruk 2

Re: Ook nieuw na diagnose osas

22
Het probleem van Centraal apneu is dat deze vorm van apneu moeilijk te bestrijden is, men probeert het met een Bipap maar succes is niet gegarandeerd. Eigenlijk helpt de ingestelde druk niet tegen Centraal apneu. De luchtweg is open dus er is niets wat door de druk open geblazen dient te worden. Wat er moet gebeuren is dat op die momenten dat er Centrale ademstops aanwezig zijn, deze stops zouden moeten worden opgeheven doordat het apparaat de ademhaling overneemt. Blijkbaar is jouw apparaat nog niet het juiste hulpmiddel en daartoe niet in staat.

Resmed heeft daarvoor een ander apparaat in de markt namelijk de Resmed Aircurve CS 10 PaceWave, zie de gebruikers handleiding:

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

24
LYON, Frankrijk--(BUSINESS WIRE)--ResMed, pionier en wereldmarktleider in slaap- en ademhalingsgeneeskunde, heeft zijn Air Solutions-serie gelanceerd. De voor de cloud geschikte AirCurve 10 CS PaceWave™ met AirView voert de reeks aan. Dit is het eerste apparaat dat controle op afstand combineert met ResMeds innovatieve PaceWave™ Minute Ventilation (MV)-ASV-therapie. Met een uniek, gepatenteerd algoritme stelt PaceWave™ MV-ASV patiënten in staat hun ademhaling tijdens de slaap te stabiliseren en te controleren. Dit biedt kansen voor de behandeling van personen die lijden aan het centrale-slaapapneusyndroom, een specifieke vorm van onderbrekingen van de ademhaling tijdens de slaap. Dit is in het bijzonder relevant voor diegenen die lijden aan Cheyne-Stokes-ademhaling, een patroon van centrale-slaapapneu dat vaak voorkomt bij mensen met hartfalen. Circa vijftig procent van alle patiënten met chronisch hartfalen zouden lijden aan centrale-slaapapneu en Cheyne-Stokes-ademhaling. Deze aandoeningen zijn ook in verband gebracht met de verhoogde sterfte- en ziektecijfers binnen deze patiëntpopulatie. Het gebruik van PaceWave™ MV-ASV ter bestrijding van centrale-slaapapneu bij patiënten met chronische hartklachten wordt momenteel onderzocht in SERVE-HF, ’s werelds grootste gerandomiseerde onderzoek binnen dit veld.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

25
Heb je in de Incidentengrafiek geen mogelijkheid om de centrale ademstops zichtbaar te maken?

Ook heb je met deze hogere drukinstelling redelijk veel lekkage. Mogelijk kun je dit en wellicht ook de Centrale ademstops verminderen met lagere drukinstellingen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

27
Na twee weken met de Resmed Aircurve 10 VAuto te hebben geslapen zit ik met enige zorgen.

1) Sterk oplopende CAI, vooral aan het eind van de nacht. Soms tot 18 Centraal Apneus in een uur. Vóór gebruik van deze vpap geen CA's, dus blijkbaar is hier sprake van TECSA. Dit zou bij de meeste patiënten van tijdelijke aard zijn, echter vertrouw ik het niet aangezien de CAI elke nacht iets hoger is dan de vorige. Na de eerste nacht (2 weken geleden) was de CAI 5,5, nu is het gemiddelde op 6,9. Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, maar wellicht ben ik te ongeduldig. Heeft iemand dezelfde ervaring?

2) Elke ochtend hoofdpijn, één keer liep dat uit op migraine, waar ik meer al meer dan een jaar van af dacht te zijn. Kan dat te maken hebben met de nieuwe vpap, of met de Centraal Apneus?

3) Maskerlekkage. Oscar geeft overmatige lekkage aan, maar de Resmed geeft een groene smiley. Deze vpap heft volgens de gebruiksaanwijzing lekkage zelf op / compenseert het, dus het zou niet erg zijn? Overigens treden de CA's ook op zonder lekkage, daar is blijkbaar geen verband tussen.

4) Therapietrouw.. hoe is dit vol te houden, als je sinds eind juli (start cpap) en sinds half januari (overstap naar vpap) netjes met het masker op slaapt maar nog helemaal geen enkele vooruitgang merkt, echt helemaal niets!, van pure vermoeidheid zit te janken, aan tafel in slaap blijft vallen, niet of nauwelijks kunt werken en op weg bent naar arbeidsongeschiktheid? Hoe houden jullie de moed erin?

Alvast brdankt voor reactie

Re: Ook nieuw na diagnose osas

28
Wat is VPAP, is het anders dan APAP of CPAP

Je hebt een VPAP auto en deze heeft dus een eigen minimum en maximum inadem druk instelling en een eigen minimum en maximum uitadem druk instelling. Als er niets aan de instellingen gewijzigd zijn zit daar zo 4 cmH²o tussen.

Je hypopneus en obstructieve ademstops zijn volgens eigen zeggen sterk afgenomen, maar de centrale ademstops sterk toegenomen.

Als ik jou was, zou ik contact opnemen met de arts en dit gaan bespreken. Waarschijnlijk moet er eerst eens gekeken worden of die maximale inadem druk wel zo nodig is. Misschien heb je wel aan een maximale inadem druk van 9 cmH²o voldoende met een minimale inadem druk van 6 cmH²o?

Daarbij misschien een maximale uitadem druk van 7 cmH²o en een minimale uitadem druk van 4 cmH²o?

Dan kijken of dit een negatief resultaat op de Obstructieve ademstops en hypopneus geeft en een positief resultaat op het aantal centrale ademstops.

Hoe dan ook dit doe je in overleg met je arts en misschien beslist hij of zij wel anders en krijg je weer een ander apparaat zoals al eerder door mij is aangegeven.

Lekbeheer met VSync
Met het VSync-algoritme van ResMed bewaakt en compenseert het AirCurve 10-apparaat lekken door de basisstroom continu en automatisch aan te passen. Dit maakt betrouwbare toediening van therapiedruk mogelijk, terwijl de synchronisatie tussen patiënt en apparaat behouden blijft.

De smiley van het masker kleurt pas rood als de lekkage 30 % of meer van de totale gemeten tijd heeft plaatsgehad.

Dus gewoon weer in de telefoon kruipen en niet wachten totdat je er helemaal doorheen zit. Wachten tot een volgende afspraak heeft geen nut met dit resultaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

29
Wederom dank voor jouw reactie, Ruud. Die max. druk kan inderdaad wel omlaag, volgens Oscar komt die zelden boven de 12 uit. Ik heb al contact gehad met de arts en zal dit in volgend contact zeker bespreken.
Wellicht komt de extra vermoeidheid nu ook door die adrenalinedip, aangezien de AHI wèl sterk is gedaald de afgelopen weken (was boven de 30 met cpapgebruik, bestaande uit OA's en Hypopneus, is nu 7, bestaande uit vrijwel uitsluitend CA's)
Wel mooi trouwens dat deze vpap de maskerlekkage kan compenseren, scheelt weer een zorg ;-)
Verder zorg ik ervoor dat ik veel buiten kom, dan voel je de slaperigheid verreweg het minst.
En tot slot: wat een fijne vereniging is dit met een aantal superbehulpzame vrijwilligers, ben daar echt heel goed over te spreken :D

Re: Ook nieuw na diagnose osas

30
Zzz schreef: 29 jan 2021, 11:44 RERA's zijn zo goed als verdwenen, goed nieuws dus
RERAs zijn niet meetbaar door xPAP apparatuur. De enige manier om betrouwbaar te weten wat de residuele RDI is, is met een WatchPAT slaaponderzoek. Om te voorkomen dat je geld aan WatchPATs verspilt kan je de ademhalingsgolfvorm inspecteren (de hele nacht!) op FL golfvormen.
Zzz schreef: 2) Is een AHI van 7, vrijwel uitsluitend bestaand uit CA's, normaal bij gebruik van een bi-levelmachine?
In principe niet. Het kan vanzelf wegtrekken (TECSA gewenningsperiode) maar als dit niet gebeurt heeft het zin om te experimenteren met lagere PS.
Zzz schreef:3) Of kan een masker met minder lekkage de oplossing zijn?
Het is wel zo dat lekkage arousals kan veroorzaken en dat arousals gepaard kunnen worden met een "valse CA." Dit kan je zien door de ademhalingsgolfvorm rond de "CA" te inspecteren.
RuudJ schreef: 29 jan 2021, 12:01 Het probleem van Centraal apneu is dat deze vorm van apneu moeilijk te bestrijden is, men probeert het met een Bipap maar succes is niet gegarandeerd. Eigenlijk helpt de ingestelde druk niet tegen Centraal apneu. De luchtweg is open dus er is niets wat door de druk open geblazen dient te worden. Wat er moet gebeuren is dat op die momenten dat er Centrale ademstops aanwezig zijn, deze stops zouden moeten worden opgeheven doordat het apparaat de ademhaling overneemt. Blijkbaar is jouw apparaat nog niet het juiste hulpmiddel en daartoe niet in staat.
Het spijt me, maar het is gewoon onzin om iemand die wat CAs heeft door vermoedelijk te hoge PS meteen een ASV te geven om de ademhaling te forceren. TECSA geeft in de eerste plaats aan dat er overventilatie optreedt, uw begrip in deze zaak schiet helaas te kort. U stuurt Zzz op een dwaalspoor.
RuudJ schreef: 04 feb 2021, 14:18 Je hebt een VPAP auto en deze heeft dus een eigen minimum en maximum inadem druk instelling en een eigen minimum en maximum uitadem druk instelling. Als er niets aan de instellingen gewijzigd zijn zit daar zo 4 cmH²o tussen.
Dat is incorrect. De VAuto is een bilevel met vaste PS instelling. De rest van uw comment is daarom helaas onsamenhangend.
RuudJ schreef: 04 feb 2021, 14:18 Lekbeheer met VSync
Dit is een marketingterm, alle CPAP/bilevel apparaten hebben deze functie in daarin onderscheidt ResMed apparatuur zich niet.

Geen paniek, gewoon pressure support een paar tandjes omlaag en alles komt goed.

Groet, PLP van Kenniscentrum bilevel & ASV >:)

https://paste.c-net.org/VitroTamale
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ook nieuw na diagnose osas

31
Dank voor je reactie PLP (ik wik ook wel U zeggen hoor, laat maar weten ;) )
Ik zag je in een ander topic ook iets vermelden over PS (Pressure Support, neem ik aan).
Bedoel je met lagere PS dat het verschil tussen in- en uitademingsdruk kleiner wordt ingesteld? Dus bijvoorbeeld dat verschil van 4 naar 3 brengen?
En overleg ik dit met de longarts of met de vpap-leverancier/verpleegkundige?

Groet, Zzz (cpap-ongevoelige en vpap-beginner >:) )

Re: Ook nieuw na diagnose osas

32
Zzz schreef: 06 feb 2021, 20:36 Dus bijvoorbeeld dat verschil van 4 naar 3 brengen?
Uw apparaat kent gradaties van 0.2 cm, wat ik zelf nogal overdreven vind (en vrijwel alle andere merken werken met 0.5) daarom zeg ik altijd dat hij wel met een tandje van 0.5 omlaag kan. Het is aan u om te kiezen of u dan de ene keer 0.6 of 0.4 kiest.
Zzz schreef: 06 feb 2021, 20:36 En overleg ik dit met de longarts of met de vpap-leverancier/verpleegkundige?
Dit is bij uitstek een kwestie waar uw arts betrokken zou moeten zijn.

https://paste.c-net.org/PendingCheerful
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ook nieuw na diagnose osas

33
En we zijn weer een stapje verder. Na 3 weken VAuto is de Aircurve nu in de S-modus gezet door mijn longarts. En de CA's zijn in een klap verdwenen. De inademdruk staat nu vast op 11, uitademdruk op 7.
Dit zorgt nu voor overmatige lekkage, elke ochtend een boos rood gezichtje. Masker strakker zetten werkt niet.
Die druk van 11 is blijkbaar te hoog voor mijn neusdoppenmasker (Resmed P10). Zou de P30i dit probleem kunnen verhelpen, of is een neusmasker (ipv doppen) beter bij een hogere inademdruk? Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Ook nieuw na diagnose osas

34
Ik had dit ook bij druk 13 in de ST modus met het P30i masker. Nu de druk veel lager gezet en op S modus, bleek dat ik al met een druk van 7 uit kan komen en geen last meer van veel lekkages. Dus wellicht kan de druk maximum druk wel te hoog zijn en dat deze nog omlaag zou kunnen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw na diagnose osas

35
Zzz schreef: 15 feb 2021, 21:32 Die druk van 11 is blijkbaar te hoog voor mijn neusdoppenmasker (Resmed P10).
Ik heb mijn twijfels. Full face maskers zijn nog moeilijker dan neusdoppen en ik doe het prima met 14 boven 9, met uithalen die naar 18 cmH2O gaan (ASV).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ook nieuw na diagnose osas

36
Zouden jullie de P30i of de N30i aanraden, of maakt dat qua lekkage helemaal niet uit?
Ik heb nu steeds 35 tot 45% van de tijd te veel lekkage, ik merk daar niets van, gek genoeg zit het masker best goed maar het kan blijkbaar niet tegen de 11/7 drukinstelling tijdens het slapen.