Slecht gehoor door abneu?

1
Hoi ik ben Monique en ik ben 55 jaar en heb sinds een paar jaar last van abneu. Ik probeer op mijn zij te slapen, met zo'n trilband, maar dat werkt niet echt. Een bitje en masker vind ik niet erg aanlokkelijk, dus heb ik uitgesteld. Maar nu heb ik sinds een paar jaar last van slechthorendheid. Eerst aan 1 oor en inmiddels aan beide oren. Ik ben 55, dus dat vind ik best vroeg. De arts had er geen verklaring voor. Nu las ik dat er onderzoek is gedaan en dat daaruit blijkt dat mensen met abneu vaker lijden aan slechthorendheid en dat dit te maken heeft met gebrek aan zuurstof dat effect heeft op de zenuwen in de gehoorgang. Dit leidt tot minder goed horen van lage tonen en in mindere mate van hoge tonen. Daar schrok ik van! Is iemand daarmee bekend? Als ik dat had geweten had ik eerder actie genomen om de abneu's te voorkomen. Ik merk niet veel van de abneu's. Ik had er 30 in t uur op mijn rug en 7 op mijn zij. Vandaar dat ik dacht met zijslapen er vanaf te zijn. Dat werkt niet zo goed, dus ik moet nu een bitje of een apparaat..Heeft iemand ervaringen met slechthorendheid of daarover gehoord? En ook ervaringen met een bitje, helpt dat echt en is het pijnlijk voor tanden of kiezen?

Ik hoor graag van jullie!

Re: Slecht gehoor door abneu?

2
Monique1965 schreef: Hoi ik ben Monique en ik ben 55 jaar en heb sinds een paar jaar last van abneu
Hallo, en welkom! Ik neem aan dat u een paar jaar geleden diagnose heeft gehad. Waarschijnlijk had u in de voorgaande jaren ook apneu.

Wat het gehoor betreft heb ik slecht nieuws: slaapapneu vergroot inderdaad de kans op gehoorverlies aanzienlijk
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slecht gehoor door abneu?

3
Apneu is zeer schadelijk voor je gezondheid en onbehandelde apneu of slecht behandelde apneu kan ernstige gevolgen hebben.

Nee, modieus is het zeker niet, maar wie kijkt daar naar in bed? Goed slapen is goed voor het lichaam en slaapapneu verstoord dit.

Buiten gehoorschade, kan apneu nog veel meer schade berokkenen en die schade kan het leven zomaar met 15 jaar verkorten.

Daarom ga voor een goede behandeling met dit keer een cpap, want apneu neemt toe naarmate men ouder wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slecht gehoor door abneu?

4
Dank voor de reacties. Ik schrik er wel van, vooral het gehoorverlies vind ik heel erg. En ook naar dat nooit ienand mij hierover heeft verteld. Ik kan het ook niet terugvinden op websites. Ik kwam de link over slecht horen eigenlijk per ongeluk tegen en kwam toen uit bij het bij een Amerikaans onderzoek. Ik merk er overdag niet veel van, ik ben dus niet heel slaperig. Maar merkte een groot gehoorverlies. De kno-arts waarbij ik kwam kon voor gehoorverlies geen oorzaak of verklaring voor vinden. Hij zei dat het pure pech was. Je zou toch denken dat artsen daar v asnaf weten. Ook de kno-arts waarbij ik kwam voor mijn abneu vertelde daar niets over. Wel iver slaperigheid en hoofdpijn en hoge bloeddruk. Nu zit ik met omonkeerbaar gehoorverlies [emoji19][emoji19]. Verder vind ik een apparaat echt wel een hele stap. En inderdaad want het is toch een hulopmiddel waaraan je moet wennen en is ook wel iets groots voor mij. Is een bitje geen goede oplossing vraag ik me af? Dat lijkt mij minder ingrijpend.
Groet,
Monique

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Re: Slecht gehoor door abneu?

5
Monique, een bitje is nog veel meer wennen en deze wordt niet voorgeschreven bij een ahi van 30 per uur. Eigenlijk kun je al zeggen dat de ahi die je bij de slaaptest had nu niet meer geldt. Waarschijnlijk is deze nu veel hoger omdat de SPT dus niet geholpen heeft.

Een MRA, zo heet dat bitje, trekt met grote kracht je onderkaak naar voren. Dit kan alleen bij een goed gebit, maar dit kán ook problemen geven met je kaakgewrichten aan beide kanten. Het kán ook een overbeet veroorzaken, waardoor het kauwen niet meer goed gaat.

Kijk absoluut niet op tegen een cpap apparaat met een masker, want na een gewenning wil je hem nooit meer kwijt.

Het geeft je weer energie en maakt je weer fit. Het wattengevoel en zombie gevoel wordt op den duur minder en ook minder naar het toilet in de nacht is vaak het resultaat.

Lees dit artikel eens door, dan snap je wat Apneu doet en kan veroorzaken in je lichaam:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=102&t=13348

Dit kun je allemaal in samenhang met apneu krijgen, misschien herken je nog meer bij jou zelf?

https://apneuvereniging.nl/ik-heb-apneu/apneu-andere-aandoeningen/#1579442613522-ad893d1e-736e
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slecht gehoor door abneu?

6
Ik zie mijn ASV als een soort wellness lifestyle accessoire. Ik maak graag gebruik van de bevochtiger voor mijn comfort. Het snorkel-effect is ook erg fijn, maw. ik kan mezelf helemaal ingraven en krijg altijd frisse lucht. Ook een manier om er naar te kijken!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i