even voorstellen

1
dag , na een tijd rondlopen met vage klachten( trillerig gevoel in de borst, hartkloppingen, vermoeidheid) en na een aantal hartonderzoeken die niets ernstigs uitwezen, dacht ik dat ik het moest doen met overgangsklachten (52 jaar) . Totdat ik een soort ingeving kreeg en ineens dacht aan apneu! Via huisarts verwezen voor slaaponderzoek en inderdaad bleek ik slaapapneu te hebben , rond de 30 stops per uur.
Sinds 3 weken nu aan het slapen met de Cpap. Eerste week enorm wennen en erg veel met het 'geval' op mijn gezicht bezig, met aflezen bezig, wel of niet bevochtigen, hoe goed draaien in bed etc etc. Werd er een beetje wanhopig van .. Maar nu best eraan gewend en ben ik er erg blij mee. Ik voel me nu al veel fitter, slaap weer diep, droom weer en word niet naar en met hartkloppingen wakker! En het apparaat geeft aan dat ik rond de 1.1 apneus heb. Hoe ik dat precies moet lezen weet ik nog niet maar beter dan 30 is het in elk geval . Echt een opsteker voor mensen die er mee gaan starten...doorzetten en volhouden! het wordt beter en je went eraan. Op naar een fitter leven!

Re: even voorstellen

2
Welkom Saskia

Gelukkig dat je dit idee opeens kreeg. Kregen meer mensen dat maar. Helaas duurt het soms 10 tot 8 jaar voordat men erachter komt dat het weleens apneu zou kunnen zijn.

Welk merk apparaat heb jij gekregen? Lees dit bericht over Hormonen ook eens door, mocht je het nog niet kennen!

De AHI wordt altijd per uur weergegeven. Dus 1,1 is per uur. Dit wil dus zeggen dat je nog maar 1,1 keer stopt met ademhalen in een uur. Deze AHI kan uit diverse componenten bestaan, dus uit ademstops (Obstructief = geblokkeerde luchtweg en/of Centraal = open luchtweg, maar ontbreekt ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen) en uit Hypopneus (obstructief zowel centraal) waarbij gezegd moet worden dat dit dus ademhalingen zijn met een verminderd teugvolume door een eventueel deels geblokkeerde luchtweg. Obstructief vaak al je ligt te snurken.

Bedankt voor je opbeurende woorden, zijn soms hard nodig!

Nog een waarschuwing: Veel mensen ervaren zo zes weken na de start met de cpap therapie een terugval, de zogenoemde zes weken dip, misschien eerder, later of helemaal niet, maar je kunt je dan opeens weer een stuk vermoeider door voelen. Weet dat je daar door heen moet en dat het weer beter zal gaan. Hoelang het duurt, dat is per persoon verschillend.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: even voorstellen

3
dank RuudJ, ja het artikel over hormonen inmiddels gelezen, erg interessant, wat een complex systeem is de mens toch...fascinerend.
En over de 6 weken dip ook al gelezen hier, ik ben voorbereid...
Ik heb de Resmed AirSense10, met neusmasker, zit prima.
En ik was in verwarring door het puntje tussen de AHI's dacht..hoe kan ik nu 0.4 AHI hebben? is dat 4 of bijna een halve? ik snap het nu, tis een gemiddelde. Ik zie dat ik met name aan het begin van de nacht meer heb, rond 3.0 of zelf 4.2 maar in de loop van de nacht neemt het af.
Donderdag eerste telefonisch afspraak met kliniek na 3 weken.
Blij met dit forum! Dank voor je antwoorden, groet! Saskia

Re: even voorstellen

4
Saskia, je kunt veel informatie halen als je je Resmed via het sd kaartje uitleest in Oscar. Je ziet dan precies hoe laat en hoelang deze stops zich voordeden en duurden.

Ook kun je veel informatie over je apparaat hier vinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: even voorstellen

5
Saskia schreef: 26 apr 2021, 15:12 dank RuudJ, ja het artikel over hormonen inmiddels gelezen, erg interessant, wat een complex systeem is de mens toch...fascinerend.
Let er wel op dat "hormonen" ook kan dienen als een "smoesje" voor mensen die vermoeid blijven vanwege onvolledige behandeling, ze blijven dan moe vanwege non-AHI verstoringen aan de ademhaling
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: even voorstellen

6
ja,.. dat uitlezen van de kaart, dat moet op een computer waar een sd ingang inzit...die heb ik even niet maar ik zal het komende donderdag vragen tijdens het gesprek met vivisol .
Overigens ben ik nu savonds wel sneller moe merk ik, mijn batterijtje is nog niet helemaal opgeladen dus....zou ook wel rooskleurig zijn na 2,5 week...
Maar ik zie niet meer zo op tegen de nachten nu , dus straks lekker mijn nestje in, mooie muziek luisteren en hopelijk rustig slapen met de cpap. Welterusten voor wie dit nog leest nu ;-)

Re: even voorstellen

7
Hoi Saskia, je kunt vrijwel overal in een pc zaak een USB stick kopen waar je diverse kaarten waaronder de sd kaart kun insteken. De USB stick kun je dan in een pc of laptop steken in een USB slot. Zo stick kost vaak circa €5 tot €10 dus dat zijn de kosten niet.

Voor nu slaap lekker en geen zorgen maken werkt alleen maar ahi verhogend.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar