Arousal meting bij onderzoek thuis

1
Mijn dochter heeft net als ik last van chronische vermoeidheid en krijgt daarom nu een slaaponderzoek. Na intake heeft het ziekenhuis aangegeven dat het een thuis onderzoek wordt.

Nu heeft ze last van RLS en ik vraag me eigenlijk af of de invloed daarvan op de slaapkwaliteit wel gemeten wordt bij een thuis onderzoek. Ze heeft in de verste verten geen overgewicht en snurkt niet. Echte obstructies lijken daarom minder waarschijnlijk. Persoonlijk zou ik daarom vooral geinteresseerd zijn in de arousals (wellicht door PLMD of anderszins). Ze krijgt wel stickers op de benen maar of ook de hersenactiviteit gemeten gaat worden, betwijfel ik.

Bij mijn weten is een thuisonderzoek altijd een polygrafie en zit hersenactiviteit niet in de meting. Of is dat tegenwoordig anders (en vergelijkbaar met een PSG)?
Is het misschien simpelweg een kwestie van protocol om eerst een polygrafie te doen en daarna (bijv. na het meten van PLMD) eventueel een PSG?
Of loopt ze nu een gerede kans dat ze straks naar huis gestuurd wordt met de boodschap: gefeliciteerd mevrouw, u heeft geen apneu, wel last van RLS maar dat is aspecifiek dus doen we niets aan? Ik bedoel, zonder de impact op de nachtrust/ arousals te onderzoeken?

Het is begrijpelijk dat het ziekenhuis de afweging maakt om al of niet een PSG in te zetten. Maar in dit geval heb ik daar op voorhand wel mijn vragen bij. Graag hoor ik wat de experts op dit forum hiervan denken. En of het zin heeft het ziekenhuis hier nog eens over te bellen. De test zelf moet overigens nog plaatsvinden, intake is net achter de rug.

Re: Arousal meting bij onderzoek thuis

2
Tegenwoordig komt men bij je thuis om alle bedradingen aan te leggen. Ik weet dat Vivisol in Weesp een eigen afdeling heeft die de PSG bedrading plaatst. Men komt na vijf uur in de middag tot uiterlijk 11 uur in de avond. De spullen moet je vervolgens de volgende dag zelf verwijderen en afgeven aan een koerier. Deze brengt het naar Weesp en daar wordt de data uitgelezen en verzonden naar de desbetreffende arts die dit heeft aangevraagd. Natuurlijk staat het je vrij om vooraf nog te informeren wat er gemeten gaat worden. Maar zoals gezegd, het is niet nodig om dit in het ziekenhuis te doen, tenzij men er ook video registratie bij wilt doen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Arousal meting bij onderzoek thuis

3
DirkV schreef: 30 apr 2021, 08:28 Ze krijgt wel stickers op de benen maar of ook de hersenactiviteit gemeten gaat worden, betwijfel ik.
Zonder EEG (dus dan is het een PG, niet een PSG) is er geen manier om arousals te scoren.
DirkV schreef: 30 apr 2021, 08:28 Bij mijn weten is een thuisonderzoek altijd een polygrafie en zit hersenactiviteit niet in de meting.
Mijn eerste twee slaaponderzoeken waren thuis en volledige PSGs. Althans, de EEG van de eerste was defect, en het NSI vond dat geen enkel probleem :upside_down_face: the rest is history.

Als u de uitslag van de PG of PSG niet vertrouwt, dan kunt u zelf een WatchPAT one slaaponderzoek thuis uitvoeren. Deze meet betrouwbaar arousals door stressreacties te meten via vaatverwijding in een vinger. Het is dus niet slechts een oximeter.
DirkV schreef: 30 apr 2021, 08:28 En of het zin heeft het ziekenhuis hier nog eens over te bellen
Het heeft altijd zin om te bellen. Blijf bellen totdat u zekerheid heeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Arousal meting bij onderzoek thuis

5
DirkV schreef: 30 apr 2021, 19:26 Dank voor de reacties! Inmiddels is helder dat er ook stickers op het hoofd komen, dus blijkbaar inclusief EEG. Nooit geweten dat je thuis een PSG kunt doen. Maar better safe than sorry, dus goed dat het nu opgehelderd is.
Een caveat: arousals zijn niet de enige "game in town." Er zijn ook andere patronen uit de CAP (cyclic alternating pattern) waar in Nederland geen aandacht aan wordt geschonken (in Italië wel, bij mijn weten) en zgn. Alfa-Delta slaap. Dus een PSG dat "alles in orde" levert hoeft niet de absolute waarheid te zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i