Hallo allemaal.

1
Hey mensen,
En dan na heel lang slecht slapen en vage klachten na een verhuizing een nieuwe huisarts. Deze pakt de zaak wel goed aan.
Plasprobleem en daardoor tot 5 x wakker worden per nacht.
Wat bleek. Flinke apnue. Getest en kwam op een AHI van 89.
Maar vannacht ( of ik heb het gedroomd) leek het alsof m’n luchtweg dichtviel juist bij het uitademen.
Iets wat ik de arts wel moet vertellen. Daar kan ik eind mei terecht. Tot die tijd volhouden.

Dat is kort mijn verhaal. Hopelijk hebben jullie tips om deze twee weken zonder oplossing door te komen. Ik trek het nog amper en kan bijna niet eens een werkweek volbrengen.
Peter.

Re: Hallo allemaal.

2
Petermetapnue schreef: 14 mei 2021, 23:23 Maar vannacht ( of ik heb het gedroomd) leek het alsof m’n luchtweg dichtviel juist bij het uitademen.
Dat kan, dat wordt "palatal prolapse" of het terugklappen van het zachte verhemelte genoemd. Als dit werkelijk voorkomt, dan kan dit problemen geven met gebruik van CPAP, maar dat is dan duidelijk af te lezen aan de datalog van de CPAP. U zult er proefondervindelijk achter komen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hallo allemaal.

3
Welkom Peter, wat ik niet uit jouw bericht kan opmaken of jij nu al met een hulpmiddel zoals een cpap slaapt?

Verder kan ik je adviseren om zoveel mogelijk op je zij te gaan slapen, want op de rug komen vaak de meeste ademstops voor.

Verder zou je voor zo €25 alvast kunnen uitproberen te gaan slapen met een nekbrace. Een zachte halskraag kan het deels blokkeren van de luchtweg voorkomen en zo eventuele hypopneus ook voorkomen.

Succes en hou ons op de hoogte van het verdere verloop.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar