Dag allemaal - aanloopproblemen

1
Mijn naam is Jan, 59 jaar, sinds 3,5 weken CPAP gebruiker met diagnose OSAS AHI 36,8. Binnen 2 weken na de diagnose kreeg ik een CPAP aangemeten.
Route via psychotherapeut --> huisarts --> neuroloog --> slaaponderzoek --> long- en kno-arts.
Ik kamp met depressieve klachten, bore- of burnout klachten en blijk nu in elk geval ook osas te hebben.
Er is wel degelijk ook aanleiding voor bore- of burnout en ik ben bekend met depressie; ben er jarenlang voor onder behandeling geweest inclusief antidepressiva. Sinds 2015 was ik als psychiatrisch patiënt ontslagen. Het ging goed. Nu zit ik vanaf het najaar weer in een depressie.
Momenteel zit ik thuis, heb me 4 weken geleden op mijn werk ziek gemeld.

De diagnose OSAS betekende een opluchting voor mij. Berichten uit mijn omgeving waren dat mensen zich na gebruik van cpap 'herboren' voelden. Het voelde ook als 'ha! er is een lichamelijke oorzaak voor mijn geworstel met neerslachtigheid en andere klachten en die kan worden aangepakt!'
Helaas valt het voorlopig nogal tegen.
Het aantal AHI fluctueert enorm en ik kan nog niet ontdekken welk patroon of welk slaapgedrag daaraan ten grondslag ligt. Het hoogste aantal was 53 en het laagste 8! Slechts een keer onder de 10 (die 8 dus) verder 3 keer onder de 20, een aantal keren hoog in de 20 en vaak boven de 30 en enkele keren boven de 40, zoals ook weer afgelopen nacht (41).

Begindruk was ingesteld op 5,6, tussentijds verhoogd naar 6, verlaagd naar 5 (de osasverpleegkundige gaf als reden hiervoor op dat ze ook csas zag), hielp niet, weer verhoogd naar 6, toen naar 7. Verpleegkundige ziet lekkage. Ik zie alleen een groene smiley (ook bij testen) dus dat zou binnen de marges moeten zijn. Het is overigens ook wel voelbaar als er lucht langs mijn wangen stroomt. Het masker dat ik gebruikte, was ResMed F20 (full face). Sinds een week Vitera F&P, full face met een steuntje op het voorhoofd. Helaas met hetzelfde wisselende resultaat. Zelf de druk regelen, kan ik niet, dat doet de verpleegkundige. A.s. donderdag weer een voortgangsgesprek. Als ik mail, wordt er ook altijd direct gereageerd, wat dat betreft geen klachten. Wel werd me afgelopen dinsdag gevraagd niet zo met de getalletjes bezig te zijn en nu 's even af te wachten tot de volgende afspraak. Zoals mijn vrouw vanmorgen zei: ik snap dat, maar ondertussen ben jij degene die de gevolgen ondervindt.

E.e.a. komt mijn somberheid niet ten goede. Ik lijk verder weg te zakken in mijn depressie. Mijn mentale vermoeidheid wordt er ook niet minder van.

Vraag 1: wat zou dat fluctueren kunnen veroorzaken?
Vraag 2: hebben jullie redenen tot optimisme? M.a.w. zijn er veel voorbeelden van dergelijke aanloopproblemen die later wel in orde komen?

Alvast bedankt,
Jan

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: Dag allemaal

2
Welkom!
Mooren02 schreef: 17 mei 2021, 12:16 Vraag 1: wat zou dat fluctueren kunnen veroorzaken?
Ligt u nog veel wakker midden in de nacht?
Mooren02 schreef: 17 mei 2021, 12:16 Vraag 2: hebben jullie redenen tot optimisme? M.a.w. zijn er veel voorbeelden van dergelijke aanloopproblemen die later wel in orde komen?
Ja, eigenlijk bestaat voor elk probleem wel een oplossing. Je moet goed geïnformeerd zijn (daarom is het goed dat u hier bent!) en er wat druk achter zetten (maw. u moet zelf piepen richting artsen etc.) dan komt het vanzelf goed.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dag allemaal

3
Hallo Jan, waarschijnlijk heb jij een zwarte Resmed AirSense 10 Autoset of een Elite klopt dit?

Je kunt deze, maar ook een Philips Dreamstation zelf uitlezen op je pc of laptop met behulp van Oscar.

Natuurlijk ben je ook dan bezig met de cijfertjes, maar zolang het niet lekker loopt moet je echt zelf de vinger aan de pols houden.

Bestaat jouw AHI Score veel uit Centraal apneu ofwel CAI Central AI in het display?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dag allemaal

4
Dank voor het welkom en de reacties, RUUDJ en Persluchtpiraat.
persluchtpiraat schreef:Ligt u nog veel wakker midden in de nacht?
Nee, ik slaap zodra ik mijn kussen raak en word slechts een (af en toe twee) keer wakker voor toiletbezoek.
Probleem is niet 'niet slapen', maar vaak verdwaasd, gedesoriënteerd of gesloopt wakker worden.
RuudJ schreef: Hallo Jan, waarschijnlijk heb jij een zwarte Resmed AirSense 10 Autoset of een Elite klopt dit?
Ja dat klopt.
RuudJ schreef: Je kunt deze, maar ook een Philips Dreamstation zelf uitlezen op je pc of laptop met behulp van Oscar.
Dat had ik gelezen inderdaad. Mijn twijfel om het te gaan gebruiken, is of ik zal weten hoe te interpreteren of begrijpen wat ik zie? Ik neem aan dat het uitlezen gebeurt via het sd kaartje wat erin zit?
RuudJ schreef: Bestaat jouw AHI Score veel uit Centraal apneu ofwel CAI Central AI in het display?
Nee, niet veel, wel enkele.

Er is nog een ander merkwaardig verschijnsel. Als ik het apparaat aanzet, gaat er een tellertje lopen; dat loopt op tot 4,0 en wordt niet hoger. Eerst dacht ik nog dat het seconden waren of zo, tijdens welke je kon gaan liggen terwijl het apparaat zich instelde >:). Rechtsboven staat de drukinstelling, die is 7,0. Als ik dan de lekkagetest doe en die stop, dan loopt de teller terug van 10 naar 7,0 en blijft op 7,0 staan. Het lijkt er dus op als ik het apparaat vanuit stilstand inschakel, het niet op de juiste druk komt. Is dat zo, denken jullie?

Overigens heb ik geëxperimenteerd door te gaan slapen met beide instellingen, dus vanuit stilstand en vanuit lekkagetest. Voor het resultaat maakt het geen verschil. Het aantal AHI blijft hoog (boven de 30).

Re: Dag allemaal

5
Jan, de Resmed heeft een mogelijkheid die Aanlooptijd en startdruk wordt genoemd. Andere merken noemen dit ramptijd en rampdruk.

Bij jou is de startdruk ingesteld op 4,0 cmh2o, wat ik persoonlijk bij het gebruik van een neusdoppenmasker te laag vind, je kunt dan in het begin het idee hebben dat je te weinig lucht ontvangt en dan de neiging krijgen om via de mond bij te gaan ademen. In een bepaalde tijd variërend tussen 5 en 45 minuten (in stappen van 5 minuten) of in Auto stand (pas nadat je in slaap bent gevallen) gaat de startdruk van 4,0 naar 7,0 cmh2o. Daar blijft deze dan op staan. Als je AHI nu nog steeds boven de 30 per uur blijft, dan is deze druk dus nog niet de juiste druk.

Er zijn twee formules waarmee je de echte benodigde startdruk bij benadering kunt berekenen, beide worden Nek formules genoemd.

Je kunt dus deze formules eens op jezelf toepassen, let wel even op je BMI dat je de oude of de nieuwe berekening hiervan toepast. Alles wordt uitgelegd in de rode link bij Nek Formules. Laat de uitkomst hier eens weten. Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dag allemaal

6
Dank je Ruudj,
RuudJ schreef:Laat de uitkomst hier eens weten. Succes.
Er zijn kennelijk twee formules. Met Hoffstein kom ik uit op 6,25, met Series op 7,7.
(Input: Nekomvang 42,5 cm, BMI 23,8 (nieuwe formule), eerste slaaponderzoek AHI 36,8)
Dan lijkt 4 inderdaad vrij laag, maar van de osasverpleegkundige heb ik inmiddels begrepen dat die 4 slechts is voor zolang ik nog niet slaap en dat het 7 wordt zodra het apparaat 'merkt' dat ik slaap.
RuudJ schreef: Bij jou is de startdruk ingesteld op 4,0 cmh2o, wat ik persoonlijk bij het gebruik van een neusdoppenmasker te laag vind
Voor de duidelijkheid: ik heb een full face masker.

Nieuwe ontwikkeling.
De ochtend voordat ik 's middags een telefonische afspraak had voor een voortgangsgesprek werd ik door de osasverpleegkundige gebeld omdat ze had geconstateerd dat het nog niet echt opschoot met het verlagen van het aantal AHI's bij mij. Ze vertelde me dat er daar overleg was geweest en dat ze naar aanleiding van het uitlezen van de gegevens het sterke vermoeden hadden dat ik een rugslaper ben. Ze heeft me naderhand de uitdraai die middag laten zien en inderdaad blijkt dat er kortere periodes zijn zonder AHI's en lange periodes met vrijwel doorlopend AHI's. Dat ik een rugslaper ben, klopt en als ik op mijn zij slaap, droom en pieker ik veel, dus dat wil ik ook liever niet. Ze hadden besloten mij een ander apparaat te geven, dus of ik die middag met mijn apparaat naar het ziekenhuis zou willen komen. Ik heb nu een Resmed Airsense 10 autoset, ingesteld op een startdruk van 4. Als ik slaap, is de variabele druk 5-10. Afgelopen nacht heb ik daar voor het eerst mee geslapen en het aantal AHI was 29,1.

Ik gaf aan dat ik me ongerust maakte dat wanneer na 2 maanden blijkt dat een CPAP behandeling bij mij niet werkt er niet echt een andere oplossing is. De verpleegkundige verzekerde mij dat er net zolang wordt gezocht naar een voor mij passende oplossing totdat het aantal AHI's is teruggebracht naar <5. Dat in combinatie met haar proactieve optreden van die dag heeft me wel wat meer vertrouwen gegeven dat het goed gaat komen.

Re: Dag allemaal

7
Kun jij mij opgeven vanuit het display op je Resmed Slaaprapport met de Periode ingesteld op 'DAG' , misschien staat deze nu op 'Maand", wijzig deze dan via de draaiknop - indrukken - kies dmv draaien DAG - Ronde knop indrukken ter bevestiging van de keuze.

Daarna naar onderen draaien en dan AHI - Totale AI - Centraal AI hier even noteren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

8
Dag Ruudj,

Dit zijn de data van afgelopen nacht:
AHI 28,2
Totale AI 20,7
Centrale AI 1,3

Over 2 nachten genomen zijn het 1,8 centrale AI, dus dan moet het aantal de voorgaande nacht net boven de 2 geweest zijn. Dat is inderdaad ook wat ik bij het vorige apparaat waarnam, dat ik 2,* centrale Ai per nacht heb.

Dat roept bij mij de vraag op wat die 20,7 dan aangeeft? Zijn dat arousals?

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

9
Dit zijn de data van afgelopen nacht:
AHI 28,2
Totale AI 20,7
Centrale AI 1,3
AHI = Totale AI + H(ypopneu) = 28,2 = 20,7 + 7,5 en Totale AI = OA (Obstructief Apneu) + CA (Centraal Apneu) = 20,7 = 19,4 + 1,3

Gezien het hoge aantal obstructieve ademstops zal de druk moeten worden verhoogd. Een vaste drukinstelling eventueel met EPR (drukverlaging bij het uitademen) is vaak beter te verdragen dan een variabele drukinstelling die altijd iets achterloopt op de ademstops. Het apparaat moet bij variabele drukinstelling altijd eerst bepalen of er sprake is van centrale ademstops (druk mag niet verhoogd worden) of obstructieve ademstops (druk moet verhoogd worden totdat de ademstop kan worden opgeheven of tot aan de maximale ingestelde druk, met het risico dat dit alsnog te laag is.) Met vaste druk is het simpel, genoeg om op te heffen of te laag en dan blijft de apneu aanwezig tot dat er een signaal naar de hersenen wordt gestuurd om weer te bewegen en daardoor te gaan ademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

10
Mooren02 schreef: 22 mei 2021, 11:04 Dat roept bij mij de vraag op wat die 20,7 dan aangeeft? Zijn dat arousals?
Een xPAP machine is niet in staat om arousals vast te stellen, dat kan alleen op basis van EEG of PAT signaal. AI staat voor apneu index.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

11
Voor instellingen en formules moet je niet bij mij zijn.
Gelukkig hebben we hier RuudJ en nog veel meer mensen die er wel verstand van hebben.

De mentale klachten herken ik wel, zij het dat ik er zelf voor gewaakt heb ze niet te laten escaleren.
Oei, dat klinkt alsof ik jou ervan beticht dit wel gedaan te hebben, maar dat bedoel ik geenszins.
Je weet zelf ongetwijfeld dat daar prima therapeuten en medicijnen voor zijn .
Om je op weg te helpen.
En ongetwijfeld maak je daar gebruik van.
Goed bezig dus


Als je al niet lekker in je vel zit en dan komt deze diagnose er ook nog eens bij is dat wel even een tikkie in je nek.
Het besef dat je (zeer waarschijnlijk) voor de rest van je leven met dit ding moet slapen kan flink binnenkomen.

Maar je noemt het zelf al opstartproblemen.
Dus je lijkt te beseffen dat het beter zou moeten/kunnen gaan.
En dat gaat het ook.
Dat durf ik je te beloven.
Als je lichaam eenmaal een beetje gewend is geraakt aan de machine en je geest zich niet meer verzet tegen het gebruik ervan moet je eens zien wat er gebeurt.

Heel veel succes met alles.
Echt.
Het wordt beter.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

12
persluchtpiraat schreef: Een xPAP machine is niet in staat om arousals vast te stellen, dat kan alleen op basis van EEG of PAT signaal. AI staat voor apneu index
Dank u persluchtpiraat, maar wat zegt die index dan?
Menno M. schreef: Heel veel succes met alles.
Echt.
Het wordt beter.
Dank u, Menno M, voor de warme woorden. Bevestiging van iemand die uit ervaring spreekt geeft hoop. Ik ga er in elk geval voor.

En de diagnose heeft een dubbele lading voor me. Enerzijds is mijn depressie er een soort door verklaard (hoewel er ook andere aanleidingen zijn) en dat voelt ook als erkenning, anderzijds is het wat je zegt ‘nog een tikkie’.

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

13
Weet je wat het is?
Ik kom uit de scheepvaart en daar zegt men: " It's never the event that caused the disaster, It's a chain of litle events that did."
Vrij vertaald: Het is een opeenvolging van kleine gebeurtenissen die de ramp veroorzaken.

Dus apneu is niet Dé oorzaak van je depressie.
Was het dat wel, dan zouden wij hier allemaal depressief zijn .
Maar je hebt een tikkie van dit gehad en een klappie van dat met zo hier en daar nog een stomp in de maag en op het moment dat je dat allemaal probeert te verwerken komt Ome Apneu langs om de zijkant van zijn hand in je nek te rammen.
"Liggen jij!"

En dan mag je daar even mee gaan dealen.
En dat is soms niet makkelijk.
Maar het kán wel .

Hier staat hoe ik er mee gedeald heb: Het Beest
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

14
Het is natuurlijk zo dat iemand tegelijkertijd OSAS kan hebben en klinisch depressief kan zijn om redenen die niets met de slaap-ademstoornis te maken hebben.

Helaas zijn veel mensen niet volledig behandeld, zonder dat ze het weten, of ze krijgen te horen van artsen dat hun "AHI lekker laag is" terwijl hun ademhaling een puinhoop is. Of ze zijn zelf in ontkenning. Het is natuurlijk tragisch als mensen zichzelf verhaaltjes met smoesjes gaan vertellen over depressie terwijl hun slaap nog steeds een puinhoop is. Van de artsen hoeven we niet veel te verwachten. Die volgen hun richtlijntjes, en die zijn helder: de trein rijdt niet verder dan halte "AHI lekker laag." Ik noem dat ook wel de "AHI cultus."

Als de slaap niet gezond is, dan zijn geest en lichaam ook niet gezond. Dat kan ik zelf vertellen, ik heb 3 jaar met een inadequaat middel geslapen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

15
Wel apart, ik begrijp dat er geen een-op-een relatie is tussen slaapapneu en depressie, maar zelf ooit kampende met depressieve klachten kan ik wel vertellen dat deze klachten aanzienlijk minder werden toen ik met cpap begon. Het is inderdaad die keten van allerlei gebeurtenissen die opgeteld tot een totaalplaatje komt ...... overigens kostte het bij mij wel enige tijd voordat de positieve effecten van cpap voelbaar werden .... de eerste nachten was het vooral worstelen met mijn ademhaling en tegen dat apparaat maar inmiddels na 12 jaar gebruik kan en wil ik niet meer zonder slapen .....
Verder volg ik daar anderen in dit topic substantieel en onderbouwd bij te dragen hebben en hoop ik dat het gebruik van cpap voor topicstarter de eerste stap is naar een betere kwaliteit van leven en een uitgeruster gevoel.

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

16
Elk hulpmiddel is wennen.
Maakt niet uit wat.
Iemand die voor het eerst een beenprothese krijgt loopt ook niet gelijk de Kalverstraat heen en weer om te shoppen.
Het is wennen geblazen.
Maar áls je eenmaal gewend bent gaat de wereld weer voor je open.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

17
Menno M. schreef: 29 mei 2021, 10:37
En dan mag je daar even mee gaan dealen.
En dat is soms niet makkelijk.
Maar het kán wel .

Hier staat hoe ik er mee gedeald heb: Het Beest
Ik heb het gelezen, Menno, en inderdaad had ik ook het interview met jou in het magazine gelezen.
We hebben wel wat raakvlakken.
Ik kom ook van de scheepvaart en ben nu leraar.
Alleen niet van zee, maar van de binnenvaart en ik geef geen les in wat ik voorheen deed, maar totaal iets anders.

En ik zit nu "in de hoek".
"Burnie" heeft me te pakken.
Van de "klap in de nek" ben ik niet hersteld.
Ik werk momenteel 40% van mijn functieomvang.
Cpap doet nog steeds niet wat het zou moeten doen.
Allerlei tikkies opgelopen door de jaren heen, zoals je dat beschrijft.
Zeker.
En ik heb ermee leren dealen, telkens weer 'my way out' gevonden.
Dat lukte dus niet meer en zo raakte ik langzaam uitgeput.
In die zin was de diagnose osas hoopgevend.
Ik denk toch echt dat voor mijn herstel het nodig is dat die osas verholpen wordt.
Telkens weer ga ik aan de slag met het een of ander, of het nu voor werk of privé is.
Ik ben dan zó snel moe.
Mentaal moe, in eerste en tweede instantie niet lichamelijk.
Vooral als ik doe wat ik het liefst doe: sociale interactie.
Mijn werk als leraar bestaat eruit.
Maar bijvoorbeeld ook als de kinderen en kleinkind op bezoek komen.
Of als ik wakker word.
Man, soms heb ik 3 kwartier nodig om überhaupt de afstand tussen mijn bed en de eerste meters om aan de dag te beginnen te overbruggen.

Ik krijg hier moed ingesproken.
Daar ben ik dankbaar voor.
Toch ben ik bang voor wat komen gaat.
Volgende week is mijn afspraak 'na 2 maanden'.
Inmiddels al een ander cpap apparaat met variabele druk, nu ingesteld tussen 7 - 12.
Maar het aantal AHI blijft boven de 15 (op een paar uitzonderingen na) en zelfs boven de 20 en 25.
Wat als ik met een cpap niet te helpen ben?

En hoe ga ik om met die vermoeidheid, die blokkade die ik in letterlijk in mijn hoofd voel kruipen als ik een uurtje achter de laptop zit? Ik noem het 'de klem op mijn hersenen'. Het is inderdaad net alsof er van bovenop in mijn grijze massa geknepen wordt. Soms voel ik me rechtstreeks onmachtig om zelfs gegevens met elkaar in verband te brengen of een te verrichten taak te overzien. En hoe om te gaan met die terugslag die ik krijg na een gesprek van soms maar een kwartier met een collega of een paar leerlingen? De terugslag die me doet gapen, mijn ogen branderig laat aanvoelen, me doet verlangen om onmiddellijk te gaan slapen?

Ik ben een rasoptimist.
Van mijn vader heb ik ooit geleerd een situatie te overzien en me dan af te vragen: 'oké, hoe kan ik hier productief mee omgaan?'
Het is precies dat wat ik ben kwijtgeraakt.

Ik verwacht geen pasklare antwoorden hoor mensen.
Het helpt misschien om het even zo op te schrijven en wellicht herkennen sommigen van jullie wat ik schrijf, waarbij ik besef dat de beleving van de aandoening en de uitwerking ervan bij iedereen weer anders is.

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

18
persluchtpiraat schreef: Van de artsen hoeven we niet veel te verwachten. Die volgen hun richtlijntjes, en die zijn helder: de trein rijdt niet verder dan halte "AHI lekker laag." Ik noem dat ook wel de "AHI cultus."

Als de slaap niet gezond is, dan zijn geest en lichaam ook niet gezond. Dat kan ik zelf vertellen, ik heb 3 jaar met een inadequaat middel geslapen.
Waarvan of van wie kan ik dan wel iets verwachten, Persluchtpiraat?
Heb je suggesties, adviezen?

Re: Dag allemaal - aanloopproblemen

20
Jan, er zijn meerdere apparaten behalve een cpap of een apap.

Ook zijn er Bipap en ASV apparatuur die jou kunnen helpen om apneu te bestrijden.

Mocht het niet lukken met je huidige apparaat dan kunnen deze apparaten je nog van dienst zijn.

Je hebt weinig centraal apneu, maar wel veel obstructief apneu. Daar zijn hogere drukinstellingen voor nodig en dit kan dan weer problemen geven met het uitademen tegen de luchtstroom in.

Om dit te vergemakkelijken is bij de Resmed de Epr functie bij je huidige apparaat in te schakelen.

Mocht deze functie te weinig drukverlaging geven (hooguit 3 cmh2o minder dan de inademingsdruk) dan komt een bipap in beeld. Deze kan een zeer grote drukverlaging geven waarbij je een grote mate van druksupport kunt krijgen. Dit druksupport is het verschil tussen de inademingsdruk IPAP en de uitademingsdruk EPAP. Bovendien heeft een bipap nog meer comfort functies die e.e.a. kan beïnvloeden om de therapie de goede richting op kan laten gaan.

Maar hou wel voor ogen dat het langzaam kan verbeteren, en dat het wel tot drie jaar na de start met de cpap therapie kan duren voordat je weet welke nadelige gevolgen blijvend van aard kunnen zijn veroorzaakt door apneu.

Blijf vooral de druk erop houden bij je arts.

Wacht niet te lang bij klachten op de eerst volgende afspraak. Het heeft geen zin om met een onvoldoende werkende therapie door te gaan. Gewoon aan de bel hangen en je beklag blijven doen. Die AHI kan naar beneden zelfs tussen 0,0 en 1,0 bij het juiste apparaat.

Pas dan kun je zien of je ervan op kan knappen.

Mijzelf als voorbeeld nemend.

Ik startte in 2011 met de F&P Icon, daarna de Icon+, toen de Resmed AirSense 10 AutoSet en dit jaar in Januari heb ikzelf een Bipap ST privé tweedehands aangeschaft. Pas de afgelopen maand mei heb ik voor het eerst een maandgemiddelde van 0,4 per uur behaald. Meestal was dit 2,4 en zakte dit naar 2,0 per uur.

Ik gebruik de S (spontane ademhaling modus met Backup Rate van 10 ademhalingen per minuut) met IPAP druk 11 en EPAP druk 5 wat een druksupport (PS = Pressure Support) geeft van 6 cmh2o. Mijn ademhaling frequentie ligt op 10,8 per minuut. Regelmatig sinds 1 mei een ahi score van 0,0 per uur wat ik in al die jaren sporadisch haalde.

Dus er zijn weldegelijk oplossingen ook voor jou.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar