beter laat dan nooit....

1
hoi allemaal, ik ben chris, nu 65, sinds 2013 de diagnose slaap apneu en een langdurig gebruiker van de resmed. het bekende verhaal: mijn toenmalige vriendin (in 2015 helaas overleden) merkte op dat ik regelmatig mijn adem inhield en erg hard snurkte, zij maakte zich daar ongerust over dus heb ik een slaaptest gedaan, rond de 35 ademstops en dus aan de cpap. nooit veel problemen mee gehad en altijd goed mee kunnen slapen tot ik 2 jaar terug ineens enorm allergisch werd en niet wist waar dat vandaan kwam. constant verkouden, snotteren, niezen, prullenmanden vol tissues, ik dacht dat het hooikoorts was of allergie voor mijn honden en katten. test gedaan, kwam niks uit. wel aan de anti histamine, een jaar lang maar dat hielp niet echt. was ook heel lastig vanwege covid, als ik boodschappen deed was ik altijd bang om weer een niesbui te krijgen, dan vloog iedereen ook alle kanten uit en werd ik kwaad aangekeken.... dit vind ik het lastigst aan alleen wonen, ik ben totaal niet eenzaam of zo maar mijn vriendin had waarschijnlijk al veel eerder in de gaten gehad wat er speelde en me in de goede richting gestuurd, dat mis ik wel heel erg, om het allemaal alleen te moeten uitvogelen. gelukkig is dit forum er, en kreeg ik zelf ineens het idee dat het misschien wel met mijn resmed te maken had. en jawel hoor, zodra ik op dit forum keek werd het meteen duidelijk. ik was echt geschokt dat niemand mij voor het risico op ontstoken neusslijmvliezen had gewaarschuwd. ik weet nog dat ik een tas mee kreeg met 2 vakken en dat de verpleegkundige zei: dat is voor een extra apparaat dat jij niet nodig hebt. verder nooit over nagedacht. en het blijft natuurlijk vreemd dat zoiets pas na 6 jaar optreedt. maar gesteund door de informatie op dit forum heb ik dat tweede apparaat, dat dus een bevochtiger bleek te zijn, aangevraagd en toegestuurd gekregen en al mijn klachten verdwenen van de ene op de andere dag. maar nu heb ik dus weer iets bizars: ik blijk een allergie opgebouwd te hebben voor de hoofdband van mijn masker. dus niet voor de siliconen (hoewel ik bang ben dat dat ook gaat gebeuren want de huid rond mijn neus irriteert steeds meer) maar voor de stof van die bevestigingsbanden. het is heel geleidelijk gegaan, met overal irritatie en deels uitslag/ bultjes en een schurend schaafwond gevoel, nu alleen nog aan de rechterkant van mijn hoofd, maar overal waar die band zit krijg ik pijn en opgezette huid en rode plekken en zo en ook boven op mijn hoofd, onder mijn haar. echt waardeloos want ik voel het de hele dag en het overheerst enorm. nu heb ik dus een ander masker aangevraagd en ik krijg de swift fx nano, die met lussen achter mijn oren bevestigd kan worden. hopelijk komt die vandaag, want ik word echt helemaal gestoord van de jeuk en de pijn..... gelukkig heb ik nog wat anti histamine liggen en het feit dat die de boel meteen verzacht is voor mij een extra bewijs dat het hier om een allergische reactie gaat. ben in ieder geval nu hier lid geworden omdat ik veel aan jullie forum heb en aan de uitwisseling van kennis en ervaringen en hoop hier ook wat tips en adviezen te krijgen voor dit specifieke probleem.

Re: beter laat dan nooit....

2
Gebruikt u de hypoallergene filter, of slechts de standaardfilter? Het kan ook zo zijn dat er een allergeen in uw huis is bijgekomen. De opkomst van papiervisjes komt voor de geest.

In ieder geval is de bevochtiger geweldig, en het is een schande dat men u daarvan niet op de hoogte heeft gebracht. "Oh, dat heeft u niet nodig" wat een gotspe.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: beter laat dan nooit....

3
het is echt de hoofdband, ik denk dat die van neopreen is. vandaag werd het steeds erger, precies op de plekken waar die band over mijn gezicht loopt, nu begint ook op mijn wang de huid op te zetten en rode puntjes te vertonen, het voelt erg schraal aan, op mijn voorhoofd, waar die twee lussen aan het masker zitten, is het helemaal erg, de apotheker zag het meteen toen ik om advies kwam vragen. het duurt nog 2 dagen voor ik een ander masker heb dus heb ik de huisarts maar gebeld en die heeft hormoonzalf voorgeschreven. vanavond ga ik maar proberen een stukje katoen om die banden te doen zodat het niet nog erger wordt....
overigens hoorde ik van vitalaire dat het beleid is om zonder bevochtiger te starten, maar ze hadden me wel moeten waarschuwen. maar de monitoring door hun/ het ziekenhuis is sowieso knap waardeloos.

Re: beter laat dan nooit....

4
Zou het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker iets voor jou kunnen betekenen?

Dit masker is van silicoon materiaal met twee fleece omhulsels op de wangen. De enige band die er is loopt achter het hoofd langs. Mocht je daar last van krijgen kijk dan of je daar iets tussen kunt doen. Er zijn mensen die wattenschijfjes gebruiken om make-up te verwijderen.

Ook reskin pleister kun je gebruiken. Voordeel op maat te knippen en herbruikbaar.

Sommige mensen gebruiken ook inlegkruisjes of maat verband tussen de band en het hoofd in om het probleem op te lossen.

Ook een verwarmde slang in combinatie met de bevochtiger kan het probleem van een loopneus oplossen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar