Even voorstellen

1
Dag allemaal,

Afgelopen week is bij mij OSAS vastgesteld, zeer ernstig nog wel 111 stops per uur (111/u (OA 67; CA 0; mixed 2; hypopneu 42)
Ik had al wel verwacht dat ik het zou hebben loop al tijden met klachten maar heb altijd m'n kop in het zand gestoken. Nu ik in het traject zit voor een biatrische ingreep was een slaaponderzoek verplicht. Ben wel geschrokken van het aantal apneus!

Gisteren dus de uitslag en meteen een CPAP aangemeten gekregen de Philips Dream wat en een epson fp 2 masker. Ik was verbaast dat het masker best prettig aanvoelde, want daar zag ik toch het meeste tegenop.
Het slapen ermee was andere koek, als buikslaper en die slang. Goed ik viel redelijk snel in slaap, helaas wel elk uur wakker en na 3 uur werd ik benauwd wakker en heb ik het masker afgegooid. Ik had het gevoel dat ik geen lucht meer binnenkreeg via het masker en hij langs alle kanten lekte.

Zojuist het apparaat uitgelezen, de app van Phillips krijg ik helaas niet geïnstalleerd, iets met het serienummer maar Oscar is gelukt en heb ik uit kunnen lezen. AHI 9,91 en geen lekken...dus dat heb ik me dus verbeeld. Maar goed nu opbouwen en zien door te slapen hele nachten met het masker. Bijgaand de waardes, ik heb het idee dat ik toch met mijn mond open heb geslapen, kan iemand mij vertellen of ik dat aan de waardes af kan lezen?

Hoe zijn jullie ervaringen, wende het snel of misschien nog steeds wel lastig. Het inslapen viel mij mee...nu nog doorslapen en de apneus naar beneden. Ohja hij staat ingesteld op 7 de druk. Ik begin met 4 en die bouwt die dan langzaam op.

Re: Even voorstellen

2
dag,

wat fijn dat er nu wat aan de klachten gedaan kan worden! Wat betreft het uitlezen en de technische en meetbare uitkomsten zijn er anderen op dit forum die daar zeer deskundig iets over kunnen zeggen.
Ik reageer met name even op je laatste vraag...bij mij was het de eerste week hopeloos, gedoe met de slang, wennen aan het masker en het vastzitten aan iets..gevoel van vrijheidsbeperking..Dus heel herkenbaar wat je noemt.
Maar , en ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, daarna ging het echt beter ! Er treedt inderdaad gewenning op en doordat de slaap beter wordt en de energie toeneemt wil ik eigenlijk niet meer zonder slapen. Wie had dat gedacht.. Ik gebruik de cpap nu precies 60 dagen.
Volhouden dus is mijn advies, hoe lastig dat ook ff is..
En er zijn allerlei hulpmiddelen , ook om bv de slang op te kunnen hangen achter je bed aan de muur , die , als ik het zo op dit forum lees, echt het comfort bevorderen.
Hoop echt dat het je wat gaat opleveren! Succes en alle goeds!

Re: Even voorstellen

4
Welkom Dreamer, Zo te zien zijn de ademstops aardig onder controle en is alleen de hypopneus nog een probleem. Natuurlijk is de periode van gebruik een issue, maar Rome is ook niet op één dag ontstaan. Probeer elke dag het masker langer op te houden en weet dat je ook nog gebruik kan maken van de c-flex+ functie die het ademen met het masker wat vergemakkelijkt. Volhouden en geef het de tijd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

5
Bedankt voor jullie reacties. Afgelopen dagen ging het elke nacht een stukje beter, behalve afgelopen nacht dan. Dat was ook te zien aan het aantal AHI - 19. Geen idee hoe of waarom maar ik was erg onrustig vannacht, zal vast bij het wennen horen.

Van de slang heb ik eigenlijk geen last Saskia, die hangt naast me. Wel had ik wat spierpijn in mn schouder, mn arm ligt onder mn kussen en daar lig ik op. Heb het idee dat ik zonder masker minder lang op die arm lag, was ik veel beweeglijker volgens mijn man.

Die Cflex + ga ik me even in verdiepen wat dat precies inhoudt.

bedankt voor jullie reacties!