Goedenavond allen

1
Ik ben vandaag naar de KNO arts geweest voor de uitslag wel of geen Apneu

Nu ben ik een grensgeval 4.9 ademstops in een uur , er is mij direct een Masker voor gesteld omdat een bit of beugel oid niet afdoende zal werken ivm overgewicht ...maar waarom een masker en heeft iemand hetzelfde ook grensgeval en wat heb jij toen gedaan ....ik vind het lastig

Groetjes Suzie

Re: Goedenavond allen

2
Suzie, ieder mens heeft wel een ahi van 0 tot 5 per uur en die score noemt men normaal, bij geen klachten ook geen behandeling.

Dus 4,9 per uur is een grensgeval, net geen 5 per uur, maar hoogstwaarschijnlijk wel de klachten die bij een hogere AHI score behoort. Daarom is het zeer belangrijk om die klachten te behandelen. Apneu wordt namelijk alleen maar meer naarmate je ouder wordt en ook in gewicht toeneemt. Meestal heb je apneu de rest van je leven en apneu kan je leven zwaar verzieken en zelfs met zo 15 jaar verkorten. Dus neem het aub zeer serieus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Goedenavond allen

3
Goedemorgen, Ruud

Bedankt voor je antwoord , ik vond het zo snel gaan de uitleg bij de KNO
Ik moet er wel bij vertellen dat ik PTSS heb en daarbij dus ook vaak paniek/ angst heb had pas bij het weggaan de vragen...vandaar mijn vraag ook .
Want wat ik dacht was dat er zoveel mensen zijn die het tig keer erger hebben, en dat lees ik ook hier terug ...
Maar na je antwoord denk ik dat ik het maar ga laten gebeuren voor mij is het dus de Angst dat ik stik met zo'n masker en het echt een dingetje gaat worden dat is het, ik ben er bang voor. En kun je gewoon bewegen en draaien en op je zij slapen enz ?

Suzie

Re: Goedenavond allen

4
Ik ben nog niet zo lang lid van deze groep en heb sinds enkele jaren apneu, ahi van 62 per uur.
Ik weet verder niet of Suzie klachten heeft wat slapen betreft.
Maar ik kan Ruud nu even niet volgen namelijk waarom zou je een cpap gaan gebruiken als je nog onder de 5 ahi zit?
Als ik Suzie was zou ik met de arts overleggen om over een halfjaar ofzo nogeens een slaaponderzoek te laten doen en dan een beslissing nemen.
Ik ben namelijk van mening dat je geen cpap moet gaan gebruiken als het nog niet nodig is .

Re: Goedenavond allen

5
Hennie, inderdaad heeft Suzie nog niet aangegeven wat voor klachten zij op dit moment heeft. Maar dat zij een slaaptest onderzoek heeft ondergaan, nam ik aan dat er klachten bestaan, die dit onderzoek rechtvaardigde.

In de OSA richtlijn van 2009 die in 2018 herzien is staat ook specifiek aangegeven dat men minder naar de ahi score moet kijken en meer moet luisteren naar de patiënt en de klachten die deze ondervinden. Aan de hand daarvan en dus minder naar de ahi score kijkend, moet men in actie komen.

Daarbij is het voorkomen van ernstige comorbiditeit beter dan dat men na een paar jaar alsnog ernstige klachten krijgt met als oorzaak ademstops in de nacht.

Ook de tijdsduur van een ademstop is van groot belang in deze. Een ahi van 4,9 per uur met ademstops van 20 sec of een een ahi van 4,9 met ademstops tot 1,5 minuut maakt een groot verschil uit.

Suzie, welke klachten gaven aanleiding tot het onderzoek?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Goedenavond allen

6
Hallo Hennie en Ruud

Klopt ik had de aanleiding nog niet vermeld .

Maar ik snurk hard
Ik heb wat overgewicht
Afschuwelijke Nachtmerries
Hoge bloeddruk
Slaap slecht door
Dit is niet van de laatste tijd maar al paar jaartjes
Nu ik in therapie zit vanwege PTSS en Angst en Paniekstoornis (jeugdtrauma) wilden ze e.e.a uitsluiten dus kwam ook een slaaptest voorbij ivm nachtmerries eigenlijk...die zijn levensecht .

Maar kijk ik heb een zwager die rond de 70 ademstops heeft en mijn schoonvader die ook rond dat aantal zit ...dus ik weet niet anders dan dat zij een masker hebben .

Voor mijzelf word dit nu een dingetje omdat ik vanacht nog slechter sliep omdat ik ongerust ben ,en dat is dus mijn "stoornis"

En vind echt even fijn om jullie ervaringen en of tips te lezen dus alvast hartelijk dank daarvoor

Suzie

Re: Goedenavond allen

9
Ik heb het gelezen Ruud ...zo dat is nogal wat ...

Zeker stof tot goed nadenken !

Veel herkenbare dingen ,alleen mijn hoge bloeddruk daar ben ik tijdens mijn 1e zwangerschap mee belast en dit is nu 27 jaar geleden , maar het is met pieken idd ,heb medicatie ook al zolang, alleen was het sinds vorig jaar weer aan het schommelen idd .

Bedankt voor de verwijzing naar deze topic.

Ik blijf het allemaal erg spannend vinden ,maar zie ook de noodzaak..

Nog 1 vraag , op jonge leeftijd kreeg ik te maken met slaapverlamming zou dit daar al mee te maken kunnen hebben of staat dit er los van...hoop niet dat het een " domme " vraag is want eerlijk ik had geen idee wat voor gevolgen Apneu eigenlijk heeft voor de gezondheid...

Re: Goedenavond allen

12
RuudJ schreef: 24 jun 2021, 22:54 Dus 4,9 per uur is een grensgeval, net geen 5 per uur, maar hoogstwaarschijnlijk wel de klachten die bij een hogere AHI score behoort.
Dit zijn uitspraken gebaseerd op verouderde kennis. Sinds de OSAS richtlijn 2018 is onderkend dat AHI geen enkele betekenis heeft, dwz. iemand met AHI 2 kan net zo veel klachten van een slaap-ademstoornis hebben van iemand met AHI 50. Het is dan ook niet fair om tegen iemand die "AHI 4.9" toevallig onder bepaalde omstandigheden heeft "gescoord" te zeggen dat het een grensgeval betreft.

De lezers die Engels beheersen verwijs ik naar het befaamde artikel van Pevernagie, Verbraecken et al.:
The rise and fall of the AHI.
RuudJ schreef: 24 jun 2021, 22:54 Daarom is het zeer belangrijk om die klachten te behandelen. Apneu wordt namelijk alleen maar meer naarmate je ouder wordt en ook in gewicht toeneemt. Meestal heb je apneu de rest van je leven en apneu kan je leven zwaar verzieken en zelfs met zo 15 jaar verkorten. Dus neem het aub zeer serieus.
Daar ben ik het roerend mee eens, maar wel met de kanttekening dat iemand die weinig apneus / hypopneus heeft waarschijnlijk een "grote ijsberg" aan FLs en RERAs heeft. Dus men moet ervoor waken dat CPAP daarin wel verbetering aanbrengt en niet blind afgaan op het "AHI nummertje van het display" want deze heeft geen enkele betekenis. Case in point: mezelf. Nooit CPAP geaccepteerd, begonnen met BiPAP en uiteindelijk beland bij ASV om de RERAs effectief te stoppen.
Hennie schreef: 25 jun 2021, 10:51 Ik ben namelijk van mening dat je geen cpap moet gaan gebruiken als het nog niet nodig is .
Dat is dus de hele kwestie in een notendop: U kúnt helemaal geen uitspraken doen over of het nodig is of niet. Uw AHI van 60 betekent net zo veel als andermans AHI van 4.9. Helemaal niets.

Mensen, lees aub eens over de RDI. De enige reden dat deze niet wordt gebruikt is vanwege kostenbesparing in de zorg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i