Vraagje

1
Hallo,

Nadat bij de diagnose slaapapneu is gesteld, heb ik erg moeten wennen aan het slapen met een masker.Het instellen was even moeilijk maar na een tijdje ging het het redelijk met een gemiddeld AHI van 7.Nu ben ik gezonder gaan leven, eet geen suikers meer en val af.Mijn AHI gaat echter giga omhoog! Het rare is ook wanneer ik alcohol drink , mijn Ahi omlaag gaat...hoe raar is dit? Zijn er meer mensen die dit hebben?Dus...nu ik erg gezonder leef, geen suikers eet, afval, gaat mijn AHI omhoog van 7 naar gemiddeld 19(contact gehad met consulent en arts, zij begrijpen het niet), wanneer ik alcohol drink gaat mijn AHI ook omlaag! Ik wil liever gezond leven maar hoe gezonder ik leef , hoe hoger mijn AHI is!
Groet,Sunna

Re: Vraagje

2
Hoi Sunna,

Nog steeds slapend met de Dreamstation en een neusmasker?

Als je alcohol gebruikt, dan verslappen je spieren extra waardoor de cpap je ahi waarschijnlijk beter en sneller hebt kunnen voorkomen.

Ook zal je wellicht in een bepaalde slaap fase veel apneus hebben, maar door de alcohol kan het zo zijn, dat je die slaap fases niet haalt. Dus minder apneu's.

Als je nu veel bent afgevallen, is dan de druk ook bijgesteld naar beneden?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vraagje

3
Sunna schreef: 30 jun 2021, 18:35.Mijn AHI gaat echter giga omhoog! Het rare is ook wanneer ik alcohol drink , mijn Ahi omlaag gaat...hoe raar is dit?
Alcohol onderdrukt REM slaap. Dit betekent dat uw druk onvoldoende is om apneus te voorkomen tijdens uw REM slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i