Vragen psg

1
Goedenmiddag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zal me daarom even voorstellen!
Ik ben 20 jaar en heb al zo'n 3 jaar last van chronische vermoeidheid. Tot nu toe is er nog geen oorzaak gevonden en ben ik nog volop op zoek.

Omdat ik vermoeid wakker wordt denk ik dat er mogelijk iets mis gaat in mijn slaap. Gisteren heb ik de uitslag gekregen van mijn psg. Hier kwam volgens de arts niks opvallends uit.
Ik heb de samenvatting mee naar huis gekregen en heb hier nog even goed naar gekeken.

De gegevens van het slaaponderzoek heb ik in de bijlage gezet.

De laborant heeft helaas een fout gemaakt met het invullen van de gegevens waardoor de inslaaptijd niet klopt. om 21.50 heb ik het licht uit gedaan, de gegevens zijn gebaseerd op 22.28 uur het licht uitgedaan. Ik weet niet de berekeningen van de gegevens dus heb de waardes gelijk gelaten, maar dan weten jullie dat er dus 38 minuten verschil zit in het inslapen...

Een slaapkwaliteit van 41,3% en 88,5 minuten in de diepe slaap lijken mij best laag. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening en of jullie opvallendheden zien.

Alvast super erg bedankt, het zou mij heel erg verder helpen!

Met vriendelijke groet,
Curlien
Laatst gewijzigd door Curlien op 01 jul 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vragen psg

2
Curlien, welkom hier op dit forum.

Ik heb het verslag eens bekeken en vind het nog al beperkt. Vooral het laatste deel, de samenvatting bevreemd mij. Alles nul er zou toch minstens iets moeten staan met 4 ademstops over de gehele nacht.

Ook geen gegevens aanwezig over de lig houding en de daarbij behorende incidenten.

Is er verder nog iets besproken, want die vermoeidheid moet toch ergens vandaan komen.

Heb je gevraagd of je eens met een cpap zou mogen slapen als proef om te kijken of dit jouw vermoeidheid kan oplossen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen psg

3
Hoi Ruud,

Bedankt voor de reactie!

Ik zie inderdaad dat ik stomweg maar de helft van de samenvatting heb toegevoegd. Hierbij de tweede helft:

De arts heeft me doorverwezen naar een slaaptherapeut en heeft aangeraden om adem- en ontspanningstherapie a.d.h.v. Methode van Dixhoorn te volgen. Daarnaast heeft ze me aangeraden om neusspreiders te proberen. Wanneer dit zou helpen met het beter uitrusten zou ik een verwijzing naar de KNO arts kunnen krijgen.

Helaas kon ze de vermoeidheid nergens uit verklaren en moet ik over een aantal maanden contact opnemen of er verbetering is (na het volgen van de therapieën).

Re: Vragen psg

4
Bedankt voor de tweede helft.

Neusspreiders heb jij last van een vernauwde luchtdoorgang door de neus?

De awakening met arousal index

en de

Arousal index zijn best wel hoog

net als de PLMD index die met 37 ledemaat bewegingen ook niet je rustig laat slapen.

Dit alles maakt duidelijk dat er iets mis is. Ik denk dat dit best wel eens UARS kan zijn, denk jij daar ook zo over Persluchtpiraat?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vragen psg

5
RuudJ schreef: 01 jul 2021, 18:53 Dit alles maakt duidelijk dat er iets mis is. Ik denk dat dit best wel eens UARS kan zijn, denk jij daar ook zo over Persluchtpiraat?
Op basis van de huidige rapportage kan ik geen labels plakken natuurlijk, maar voor context vermeld ik graag dat ik ook 2 PSGs heb gehad in 2017 (NSI, SEIN Heemstede) die allebei vergelijkbaar "clean" waren. Vooral die lijst met veel nullen herinnerde me aan het rapport van het SEIN PSG. Dus ja, met zo'n PSG ga je geen diagnose OSAS krijgen maar daarmee is inderdaad niet alles gezegd.

Idealiter zou ik de adem-flow grafiek van de PSG willen doorbladeren zoals dat met OSCAR kan, maar het is vaak moeilijk om aan die detailgegevens te komen (het is het proberen wel waard).

Ik zou als eerste aanraden om een WatchPAT als second opinion te proberen. Dat kan via ziekenhuizen (Isala Zwolle) of op eigen initiatief [bestellen uit Engeland](https://www.sleep-tight.co.uk/sleep-tes ... p-test-Kit). Beide mogelijkheden geven dezelfde kwaliteit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vragen psg

6
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vrijwel altijd een dicht neusgat, dit heb ik aangegeven waarna de arts aangaf om 's nachts neus spreiders uit te proberen.

De ruwe data heb ik mogen inzien. Daar leek ik een afbuiging in de flowcurve te zien, maar toen ik hiernaar vroeg gaf de arts aan dat dit normaal was. Ik heb gevraagd om de ruwe data te mogen meenemen, maar dit was een te groot document om uit te printen en er is een speciale software nodig om de data te kunnen lezen. Hebben jullie misschien ideeën hoe ik deze toch thuis zou kunnen inzien? Want dan vraag ik alsnog de ruwe data op.


Ik heb een slaapkwaliteit van rond de 40%, dit vind ik erg laag klinken. Wat betekent deze waarde precies?


Met vriendelijke groet!

Re: Vragen psg

7
Curlien schreef: 02 jul 2021, 11:23 Daar leek ik een afbuiging in de flowcurve te zien, maar toen ik hiernaar vroeg gaf de arts aan dat dit normaal was.
Sja, artsen zeggen van alles wat ze niet begrijpen dat "het normaal is." Maar goed, "afbuiging in de flowcurve" klinkt voor mij te vaag.
Curlien schreef: 02 jul 2021, 11:23 . Ik heb gevraagd om de ruwe data te mogen meenemen, maar dit was een te groot document om uit te printen en er is een speciale software nodig om de data te kunnen lezen. Hebben jullie misschien ideeën hoe ik deze toch thuis zou kunnen inzien? Want dan vraag ik alsnog de ruwe data op.
Dat geeft al weer mooi de kwaliteit van de toko aan :') Bij Kempenhaeghe kreeg ik zonder enig verzet gewoon een DVD met alles erop in de post, inclusief de software voor het inzien. Dit is iets waar ook u recht op heeft.
Curlien schreef: 02 jul 2021, 11:23 Ik heb een slaapkwaliteit van rond de 40%, dit vind ik erg laag klinken. Wat betekent deze waarde precies?
Het lijkt een ongebruikelijke waarde te zijn. (Niet het aantal maar het hele idee om "slaapkwaliteit" uit te drukken als percentage) Het is gedefinieerd als de som van Slow Wave Sleep (N3) plus REM als aandeel van de totale slaaptijd. 100% is in ieder geval onhaalbaar, omdat niemand alleen maar N3 en REM heeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i