De diagnose slaapapneu gekregen

1
Hallo!

Ben een 31 jarige man die vorige maand de diagnose slaapapneu gekregen nadat ik al een erg lange tijd met verschillende klachten heb rondgelopen. In maart 2020 kwam ik namelijk eerst terecht bij de huisarts doordat ik pijn aan de borst had en merkte dat er iets aan de hand was met het hartritme. Ik bleek veel extrasystolen (ook wel premature ventriculaire contracties / PVC) te hebben na het maken van een hartfilmpje. Daarnaast symptomen zoals vermoeidheid, veel hoofdpijn, duizeligheid, hoge bloeddruk en zelfs problemen het het evenwicht. De huisarts schreef mij dezelfde dag, na consult met een cardioloog in het ziekenhuis, nog beta blokkers voor en stuurde mij verder naar de cardioloog in het ziekenhuis.

Verschillende onderzoeken gehad (CT scan, echo van het hart, inspanningstest en 24 uur meting) waaruit eigenlijk niks geks is gebleken buitenom dat er veel PVC's te zien waren. Volgens de cardioloog kwam dit voor bij mensen die langdurig stress hebben gestaan of een angststoornis hebben. Ik kon mij niet helemaal vinden dat stress de oorzaak hiervan was maar uiteindelijk toch geaccepteerd. Door die diagnose kwam ik volledig in de ziektewet terecht en heb een heel traject doorlopen om de "stress" klachten te verminderen. De klachten zoals pijn in de borst en extra hartslagen waren gelukkig door deze periode rust verdwenen.

Geleidelijk met begeleiding geprobeerd uren op te bouwen wat ook deels gelukt is. Helaas waren de overige klachten (hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en evenwichtsproblemen) al die tijd nog erg merkbaar en ik kreeg te horen dat dit psychosomatische klachten waren. Doordat ik zelf wat heb zitten rond neuzen kwam ik er achter dat dit ook mogelijk door een apneu zou komen en heb daarom de huisarts gevraagd voor een slaaponderzoek.

Vorige maand eindelijk een slaaponderzoek gehad en inderdaad, de uitkomst is slaapapneu:

Ademhaling:
AHI: 22,0 /h
ODI: 21,0 /h
Snurk %: 43,7%.

Houding:
AHI Rug:28,6 /h, tijd 346,7 min (percentage: 74,3 %)
AHI Links:0,0 /h, tijd 1,3 min (percentage:0,3 %)
AHI Rechts:3,1 /h tijd 115,8 min (percentage:24,8 %)
AHI Buik: 0,0 /h tijd 0,0 min (percentage:0,0 %)
Verhouding AHI Rug/Niet-Rug: 9,5

Saturatie:
Saturatie gem: 95,6 %
Laagste saturatie: 90,0 %

Anatomisch vooral vernauwing op tongbasis niveau (en neus door allergie).

Ik zit dus gemiddeld aan de 22 ademstops per uur. Helaas betekend dit dus dat ik op dit moment niet meer mag rijden. Ook is duidelijk dat de apneu sterk positie afhankelijk is (slaap grotendeels op de rug). Nu staat er een afspraak met een OSAS verpleegkundige waarbij het behandelplan wordt besproken. De bedoeling is om positietherapie te gaan proberen. Een MRA beugel is niet mogelijk gezien ik zelf met een orthodontisch traject bezig ben (volledige blokjesbeugel).

Ik vraag me nu alleen af of misschien een CPAP behandeling niet een betere keus is? Mijn doel is namelijk om zo spoedig mogelijk weer volledig aan het werk te zijn. Zeker nu de tijd begint te dringen (bijna anderhalf jaar in de ziektewet...). Hoe effectief is een slaap positie trainer?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt :)

Re: De diagnose slaapapneu gekregen

2
Een slaap positie trainer is bij posas ofwel positie afhankelijk osas erg effectief. Ik zelf heb de spt uitgeprobeerd en ik ging in 28 dagen van 40 % rugligging naar 9 % rugligging. Het was een test die 28 dagen duurde en daarna niet meer met de spt geslapen. voor mij is dit ook niet nodig, want ik had al met de Snore-Breaker aangeleerd om vooral op mijn zij te slapen. Ik slaap nu vooral op mijn rechterzij en af en toe op de linkerzij.

Het apparaat werkt de eerste twee dagen alleen om te leren en vanaf dag 3 tot en met 10 begint deze langzaam aan met trillen op het moment dat je op je rug ligt. De eerste 30 minuten niet, maar daarna trilt deze als je op de rug ligt. Heb je veel overgewicht, dan zou het kunnen zijn dat je het trillen minder voelt en dat je dan minder of niet reageert op het trillen.

In je onderbewustzijn voel je het trillen en je weet dat als je op je zij gaat slapen, het trillen stopt. De therapie is het minst belastend en gemakkelijk mee op reis te nemen.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=67

https://www.philips.nl/c-e/hs/sleep-solutions/nightbalance.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De diagnose slaapapneu gekregen

3
Beste RuudJ,

Bedankt voor je reactie en goede uitleg. Goed om te lezen dat deze behandeling dus erg effectief kan zijn in een relatief korte periode. Zoals ik het lees wordt je er zelf dus niet wakker door maar leer je je onderbewustzijn om erop te reageren in je slaap. Dat is erg interessant. Ik heb een kleine beetje met overgewicht te maken dus ik hoop dat ik ook goed resultaat zal krijgen.

Ik weet nog niet welk apparaat of merk er door de OSAS verpleegkundige wordt geadviseerd maar ik zal ondertussen wat informatie op dit forum doorlezen.

Nogmaals bedankt!

Re: De diagnose slaapapneu gekregen

4
Alleen de Nightbalance wordt vergoed vanuit het basispakket.

Weet jij toevallig ook waaruit jouw AHI bestaat? Dit kan zijn Obstructief apneu = blokkade van de luchtwegen diir de tong of slap weefsel
Het kan centraal apneu zijn, dus geen ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen.
Het kan zijn een combinatie van deze twee. Het kan zijn hypopneus, is geen ademstop maar een ademhaling met een verminderd volume door een gedeeltelijk geblokkeerde lucht weg. Hierna behoort een arousal = (bijna) ontwaking te volgen met eventueel een zuurstofdaling in het bloed. Meestal staat dit ook in het slaaptest rapport.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: De diagnose slaapapneu gekregen

5
Enige aanvullende informatie die in het slaap rapport staat is het volgende:

Samenvatting: Opvallend tijdens de meting is gedurende de gehele nacht een licht waxing and waning ademhalingspatroon. De
saturatie schommelt ook vaak licht (1 à 2 procent).

Aanwijzingen voor een matige, sterk houdingsafhankelijke, overwegend obstructieve SA (AHI 22,0/h
ODI 21,0/h) bij stevig snurken. Anatomisch vooral vernauwing op tongbasis niveau (en neus door allergie).

Als ik het dus goed begrijp is het Obstructief apneu waarbij de tong de boosdoener is.