instellen 'periode' bij Resmed Airsense

1
dag, even een kleine vraag, ik kan het niet zo snel op het forum vinden..

Ik heb vanaf 8 april de resmed airsense 10 in gebruik met goed resultaat.
Bij in gebruik neming stond de periode op het toestel ingesteld op 1 maand. Ik heb die vervolgens aangepast naar 3 maanden maar ben daar ook weer overheen.. Moet ik hem nu op 6 maanden instellen of gewoon op 'dag'?
Wat geeft de meest actuele uitkomst? ik vermoed 'dag' want anders telt hij een gemiddelde van 6 maanden ?
Waar is eigenlijk die Periode instelling voor?

Hoor graag jullie heldere licht erover ;-)

veel groeten ,Saskia

Re: instellen 'periode' bij Resmed Airsense

2
Hoi Saskia,

De periode instelling heeft geen effect op het gebruik van het apneu apparaat.
Het is alleen een indicatie voor jouw hoe hoog de Apneu Hypopneu Index is.
Je kunt hem naar believen aanpassen.
Zo kun je hem als je een instelling of masker test een poos op dag laten staan, dan weet je elke dag opnieuw hoe hoog de apneu index is.
Als alles op rolletjes gaat is een maand gemiddelde ook wel makkelijk.
Voor de werking maak het in ieder geval niet uit.

Re: instellen 'periode' bij Resmed Airsense

4
Saskia, ik heb mijn Resmed Aircurve S altijd op Dag staan. Met deze instelling kun je dagelijks het resultaat van de afgelopen nacht zien en de obstructieve ademstops en hypopneus berekenen.

Obstructief = Totale AI minus Centraal AI

Hypopneus = AHI minus Totale AI

De overige periode instellingen zijn inderdaad gemiddelden over de gekozen perioden waarbij je op bovenstaande wijze ook de obstructieve ademstops en hypopneus kan berekenen.

De mogelijkheid van die zelf te kiezen periodes zijn ervoor omdat je de ahi en andere waardes altijd over een wat langere perioden moet bekijken om te kijken wat voor effect het slapen met het apparaat heeft gehad.

Hierbij denkend aan het gezegde, over 1 nacht ijs moet je niet lopen of 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Ofwel 1 goede nacht zegt nog niet zoveel en je moet dus gewijzigde instellingen over een langere periode bekijken dan 1 nacht om het effect van de wijziging te kunnen beoordelen.

Maar op periode Dag geeft wel aan hoe het de afgelopen nacht is gegaan en als je je daar ook nog goed bij voelt is dat echt top.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar