Geen klachten toch apneu

1
Hallo,

Ik heb vorige week uitslag gehad van een slaaptest. Blijkt dat ik gem. 47 ademstops per uur heb. Wat ik erg vreemd vind is dat ik helemaal geen klachten heb. Mijn vriendin klaagt terecht over dat ik snurk, daar ging ik ook voor naar de slaappoli.

Als ik lees wat mensen allemaal voor een klachten hebben snap ik eerlijk gezegd niet dat ik met 47 ademstops per uur naast het snurken helemaal geen klachten heb.

Zijn er mensen met dezelfde ervaring?

Re: Geen klachten toch apneu

2
Hoi Johan.
Ik snurkte ook veel en heb eerder ook geen enkele klacht aan slaapapneu gelinkt.
Toen ik jaren geleden steeds vermoeider werd ben ik via diverse onderzoeken bij de longarts terecht gekomen, daar bleek dat ik apneu had. Ik had geen grote score (15 apneu 's per uur) maar longarts is meteen overgegaan tot behandeling met een cpap apparaat.
Ik ben begonnen met een klein neusmaskertje, de Resmed P10 en heb daar mooi lage score 's mee.
Wat mij vooral meteen opviel toen ik met relatief wat meer druk ademde was dat ik me beter ging voelen. Ik heb dat hier ook beschreven.
Ik heb ook astma en wat kleinere longinhoud, daarbij eigenlijk zolang ik me herinner stressig en angstig.
Ik heb een poos aangerommeld met een ander (volgelaat) masker maar ben toch weer terug gekomen op een neusmasker, ik heb nu alleen een verbeterd model, de P30i.
Voor mij is het slapen met een apneu apparaat een uitkomst, ik heb meer lucht en voel me doorgaans beter.
Dus ondanks dat ik het niet linkte aan mijn snurken, was er toch meer aan de hand dan ik dacht.
Ik zou je adviseren om het te proberen met een apneu apparaat, het snurken is meteen over en hopelijk voel jij je ook beter.
Groeten.

Re: Geen klachten toch apneu

3
Hallo Henk,

Bedankt voor jouw reactie. Ik ben het aan het proberen en hoop dat ik dan verschil merk, ik zou niet weten waarmee behalve het snurken.

Ik had eer een ResMed N20 masker dat was echt niet te doen, hier kon ik echt niet mee slapen. Ik heb nu ook een Resmed P30i masker, dit masker in qua comfort een stuk beter maar ik heb het nu twee nachten geprobeerd. Na 2,5 uur heb ik het maar af gedaan en gewoon gaan slapen. Normaal zonder masker val ik binnen 15 minuten in slaap en slaap ik prima, alleen snurk ik. Kan maar niet wennen aan het uit ademen met tegendruk, dit gaat goed zolang ik wakker ben maar als ik bijna in slaap val schrik telkens wakker met het gevoel dat ik stik. Ik ga dit maar een paar nachten proberen, volgende week belt de verpleegster en zal ik dit maar aangeven.

Kortom tot nu toe vind ik het helemaal niets. Ik ben gegaan van zelf helemaal nergens last van en snel in slaap vallen, gewoon in een keer doorslapen en niet vermoeid naar telkens wakker schrikken, niet in slaap kunne komen en nu wel wat vermoeid. Als ik heel eerlijk ben heb ik heel erg veel twijfels of ik hier ooit wel aan kan wennen.

Re: Geen klachten toch apneu

4
Hallo Johan,

Ik had in het begin ook moeite met het uitademen tegen de wind in.
Maar dat ging na een tijdje echt goed. Ik weet niet meer hoe lang, maar het was geen weken of zo.
Alleen is dat bij iedereen anders natuurlijk, dus vergelijken met een ander is lastig.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je door gaat zonder cpap lijkt mij de kans groot dat het problemen gaat geven.
Er kan dan van alles in de war raken zoals hormoon huishouding waaronder stress hormoon.
Op een gegeven moment houd je lichaam het niet vol, en begint het met vage klachten.
Jij bent nu op het punt dat je dat nog kan voorkomen.
Er zullen er hier velen zijn die graag naar dat moment terug zouden kunnen met de kennis dat ze apneu hebben.

Groetjes,

Jan
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Geen klachten toch apneu

5
Hallo Jan,

bedankt voor jouw reactie. Ik snap wat de gevolgen kunnen zijn vandaar dat ik het ook probeer. Wel vind ik het heel gek dat ik buiten snurken echt geen klachten heb, helemaal niets.

Ik ben 42, 198m lang, 95kg. Rook niet, drink niet en sport 3 x per week, de dagen dat ik niet sport ga ik wandelen of fietsen. Ik heb 5 jaar geleden een hartinfarct gehad en ben daarna erg gezond gaan leven. Ben een grote sterke vent en voel mij fitter dan ooit. Snap daarom ook niet dat ik dat dan nu ineens heb of altijd heb gehad?

Als ik niet voor dat snurken naar de huisarts had gegaan omdat mijn vriendin hier last van heeft dan had ik het nu nog niet geweten. Vind het moeilijk om aan het idee te wennen dat ik de rest van mijn leven met dat apparaat zal moeten slapen.

Maar nogmaals ik snap de gezondheidsrisico's en zal het daarom wel blijven proberen.

Re: Geen klachten toch apneu

6
Johan, als je moeite hebt met uitademen dan zit er een funktie op het apparaat wat de druk bij uitademen kan verlagen. Bij Philips is dit flex en bij resmed is dit EPR.
Je kunt met de leverancier van het apparaat bellen en zeggen dat je moeite hebt met uitademen, dan zetten ze hem voor je aan.
Het masker hoeft echt niet een obstakel te zijn in de zin dat de luchtstroom niet comfortabel is.
Gewoon bellen en vragen om een oplossing, succes.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 22 jul 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Geen klachten toch apneu

9
Johan1979 schreef: 22 jul 2021, 08:52 Kan maar niet wennen aan het uit ademen met tegendruk, dit gaat goed zolang ik wakker ben maar als ik bijna in slaap val schrik telkens wakker met het gevoel dat ik stik. Ik ga dit maar een paar nachten proberen, volgende week belt de verpleegster en zal ik dit maar aangeven.
U zou zeker baat hebben bij BiPAP. Dat is een humanere vorm van CPAP die het ademhalen makkelijker maakt ipv. moeilijker.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen klachten toch apneu

11
Johan1979 schreef: 26 jul 2021, 13:52 Ik zit wat info op te zoeken. Snap niet dat ze niet iedereen een BIPAP geven dan.
Zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben een andere reden zie ik niet.
Kosten zeker, maar ook het "wat de boer niet kent" principe gaat hier op.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen klachten toch apneu

12
Beste Johan
Ik werd getrickert door het verhaal van jou, zal me even voorstellen. Klaas is de naam en bij mij is 3 maanden geleden de diagnose abneu vastgesteld met ademstops score van 33.
Ik voel en ben ook topfit, sportman in hart en nieren, ik ervaar ook totaal geen klachten waaraan abneu grotendeels aan  gelinkt wordt.
Ik ben eigelijk in het dokters tracjet gekomen door een wat verhoogde bloeddruk en de opmerking soms snurken hierbij. Na onderzoek kreeg ik een airsense 10, een neusmasker vond ik niet prettig en kreeg een volgelaats masker en gebruik deze.
Kan niet zeggen dat ik door de behandeling een verschil merk en dat ik me beter voel, omdat ik mij al top voelde.
Dus Johan je staat hier niet alleen in, ik was zelf ook aan het zoeken geweest naar het onderwerp" geen klachten en toch abneu" maar dat schijnt niet of niet veel voor te komen.

Groetjes Klaas

Re: Geen klachten toch apneu

13
Klaas38 schreef: 23 aug 2021, 14:06 door een wat verhoogde bloeddruk
Dat is al reden genoeg om in te grijpen. Aneurysma's, hersenbloedingen, vasculaire dementie etc. liggen allemaal op de loer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen klachten toch apneu

15
Beste Johan en beste Klaas,
Ik ben 58 en wilde dat ik 21 jaar geleden had geweten dat ik slaapapneu heb in plaats van de foute diagnose ADD (attention deficit disorder) vanwege intelligent-en-toch-niet-mee-kunnen-komen door concentratie- en focusgebrek. Dan had ik niet jarenlang door hoeven doormodderen met Ritalin - wat mij energie gaf, maar hoe fout is dat als je slaapapneu hebt en géén ADD, en het hielp dus ook niet, en ... dan had mijn lichaam geen diabetes type 2, overgewicht en hartritmestoornis ontwikkeld, want dat past namelijk helemaal niet bij mij, noch bij mijn leefstijl en beroep. En je wilt niet weten wat ik allemaal nog meer heb onderzocht en ondernomen om die ellendige combinatie van moeheid en gejaagdheid op te lossen (jarenlang slaapapneu maakt én doodmoe én verhoogt niet alleen je adrenaline 's nachts maar houdt ook je cortisol hoog, en daar heb je de rest van de dag stress van). Slaapapneu is een sluipmoordenaar, en je weet niet beter. Ik wist niet beter, ik dacht dat iedereen zo sliep! Het lijkt me heel moeilijk als je geen klachten (lijkt) te hebben, om slaapapneu en met een masker slapen te accepteren. Maar doe het in godsnaam toch. Breng je AHI terug naar normaal, accepteer het masker, neem het serieus en prijs je gelukkig dat je het nu al weet.
Sterkte jongens, Sam1