Voorstelronde

1
Goedemorgen,

Ik ben Diana en ik heb vorig jaar een klein cva (herseninfarct) gehad. Als kadootje heb ik daar slaapapneu van over gehouden. 15 stops per uur. Niet enorm maar wel voldoende om te moeten behandelen.
Sinds maandag heb ik de Lowenstein Prisma aqua met een full face masker Fisher & Paykel. De Simplus. Hij start op 4 en loopt na 20 minuten op naar 7.

Het valt me niet mee om te slapen met dat masker. Het is me nog niet gelukt om met het masker in slaap te vallen. Ik kan hem nu max 2 uurtjes op hebben en dan doe ik hem af om te slapen. Ik word ook wat misselijk van het masker. Ik geef het niet zomaar op dus ik wil het masker sowieso nog een poosje een kans geven.

Wie van jullie heeft ervaring met dit masker. Tips & tricks zijn zeer welkom en hoe lang hebben jullie erover gedaan om aan het full face masker te wennen?

Re: Voorstelronde

2
Goedemorgen Diana, welkom hier.

Is er een reden voor dat je meteen met een fullface masker moest starten?
Zelf heb ik ook 15 stops bij aanvang gemeten, mij voldoet een neusmasker goed.
Wat voor mij voldoet hoeft voor jouw niet op te gaan natuurlijk.
Heb je ook het idee dat de start wat benauwd is want 4 vind ik wel laag om te beginnen.
Als het masker wat een nieuwe lucht heeft en je daar misselijk van word, maak hem dan maar eens schoon met groene dreft afwasmiddel, misschien dat dat scheelt.

Veel succes en sterkte.

Re: Voorstelronde

3
Goedemorgen Henk,

Dank je voor je reactie.

Tot aan mijn cva was ik een zware rookster. Pakje per dag 40 jaar lang. -_- Uiteraard ben ik nu al ruim een jaar gestopt maar door dat roken is mijn neusslijmvlies chronisch ontstoken. Daardoor zit mijn neus vaak verstopt. Vandaar het full face masker. Ik adem namelijk ook door mijn mond 's nachts.

Bedankt voor je tip. Ik ga het masker even met afwasmiddel schoonmaken.

Re: Voorstelronde

6
Welk masker van F&P heb je als full face masker?

Zelf heb ik ervaring met de F&P Flexifit 431 en F&P Forma. Beide full face maskers.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstelronde

8
Hee Diana,

Ik las over je neus, ik heb ook een neus die vaak half of bijna helemaal verstopt zit (je ziet hem wel, maar het ademt niet lekker door). Ik kreeg een recept voor een neusspray met corticoïden maar dat wil ik niet gebruiken, ik ga er capsinol voor bestellen, op capsinol punt com. Dat is een natuurlijk middel dat je neusslijmvliezen traint naar een gezondere toestand met extracten van o.a. rode pepers. Er zijn ook reguliere behandelingen met capsicon, de werkzame stof in rode pepers, maar dat krijg je pas als je geen succes hebt met cortisol in je neus, en dan in één dag meer inspuitingen. Dat vind ik dan weer niks en de capsinol neusspray voor 3x daags kun je zelf kopen.

Heb je hier wat aan? Groetjes, Sam1

Re: Voorstelronde

9
Hoi Sam1,

Ik heb van de KNO arts Flixonase gekregen om mijn neus mee te spoelen. Ik moet zeggen dat er vrij laks mee ben hoor.
Als het goed gaat gebruik ik het eigenlijk niet. Pas als mijn neus weer irritant begint te doen spoel ik weer.

Re: Voorstelronde

10
Hoi Diana,

Ik heb volgens mij hetzelfde full face masker.
Ik heb hem nu een dikke week en draag hem vanaf dag 1 de hele nacht.
De eerste nacht uren lang wakker gelegen, maar zo eigenwijs geweest om gewoon te blijven liggen tot ik al dat niet in slaap viel.
Zie de update op mijn voorstel topic.
Succes ermee! :muscle:
Uut 't Oost'n......

Re: Voorstelronde

11
Hoi Erik,

Knap dat je dat kunt hoor. Ik ben afgelopen maandag begonnen met de cpap. Ik houd het masker zo lang mogelijk op. Van donderdag op vrijdag ben ik er zowaar mee in slaap gevallen maar afgelopen nacht was het weer hopeloos. Ik ga er van uit dat het echt wel wennen gaat maar ik vind het wel een ding hoor. Vooral als ik op mijn zij lig. Vaak jeuk aan mijn neus en het masker zit me in de weg.