Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

1
Beste allen,

afgelopen week heb ik de uitslag van mijn derde PSG gekregen. Hier was eigenlijk weinig bijzonders te zien, AHI van 0.5 en 11 "arousals" (wat volgens neuroloog binnen normale spectrum zit). De KNO heeft non-allergische rhinitis geconstanteerd en ik ervaar vrij veel slijm aan de achterkant van mijn keel. Ik heb ook na elke nacht slapen last van keelpijn. Met spoelen (neusdouche) komt er ook redelijk wat slijm uit, maar volgens KNO zou deze "post nasal drip" niet tot een stikkend gevoel tijdens slaap moeten leiden. Uit het slaaonderzoek komt naar voren dat ik onrustiger slaap zodra ik op mijn rug lig, maar ik heb een forse scoliose en zijlig is daarom pijnlijk. Ik ben 37, fit, snurk niet, maar word dus vrij veel wakker, meestal met een soort schrikachtig gevoel en heb moeite met diep slapen en voel me totaal uitgeput bij wakker worden. Inmiddels begin ik me ook echt goed depressief te voelen, ik ben deze strijd al vijf jaar aan het voeren en begin op te raken. Herkent iemand zich in dit verhaal of heb je wellicht tips zou je dan willen reageren? Respons is zeer welkom!! Dankjullie wel alvast :)

Re: Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

3
rikss schreef: 01 mar 2022, 10:56 Hier was eigenlijk weinig bijzonders te zien
Heh. Dat is precies wat ze bij SEIN over mij ook zeiden, in 2017.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

5
Vervelend en heel herkenbaar wat ik lees... Ik heb tien jaar lang dezelfde strijd als jij gevoerd! Zelf erg fit maar 's nachts veel wakker schrikken met enorme hartkloppelingen en een verstikkend gevoel. Twee maal laten testen op slaap apneu maar dat kwam altijd negatief terug. Uiteindelijk zelf achter de term post nasale drip gekomen en daarover in gesprek gegaan met een KNO-arts. Omdat ik ook een zware hooikoorts patiënt ben hebben wij besloten mijn neusschelpen te verkleinen (plaatselijke narcose en via het ''wegbranden''). Dit heeft mij ENORM geholpen met het verstikkende gevoel. Ik heb het heel soms nog eens maar het is niet te vergelijken met eerst. Ik overweeg nog om voor de volledige narcose te gaan en de neusschelpen nog meer weg te laten halen maar schijnen weer wat risico's aan te zitten. Hopelijk bereikt dit bericht jou nog want ik weet hoe vervelend het is, sterkte!

Re: Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

6
Ricky, idd het Empty Nose Syndrome heet dat risico en zo als ik dat gelezen heb, krijg je levenslang klachten. Zoek de term maar eens op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

8
Ik vraag me af of veel mensen dergelijke ingrepen ondergaan terwijl dat helemaal niet hoeft. Toen ik mijn eerste slaaponderzoek in 2017 had kon ik zeker de helft van de nacht niet door mijn neus ademen. Mijn neus was een drama. Uiteindelijk heeft de BiPAP met de Pressure Support wat weerstand in de neus kunnen compenseren, en toen ik beter ging slapen opende mijn neus zich vanzelf volledig. Ik heb nu nooit meer problemen met mijn neus, ook niet tijdens intensieve inspanning etc.

Maw. "gezwollen neusschelpen" kan ook een symptoom zijn van de OSDB.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitslag slaaponderzoek: geen apneu, wel met stikkend gevoel wakker worden, iemand tips??

11
Heb je al iets tegen het slijm gedaan? Bijv een tijdje vasten om te kijken of het met voedsel te maken heeft? En melkproducten uit je dieet geschrapt?

Ook kans dat je wat last van maagzuur hebt wat ook irritatie en slijm kan veroorzaken in de keel, appelazijn helpt daarbij.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.