Re: Voorstellen

41
De druk is naar beneden gezet en het is nu beter. Ik heb nog steeds het idee dat ik niet goed kan ademhalen (wat ik heel eng vind) maar dat zal wennen zijn. Ik doe het elke avond op en ooit word ik niet wakker omdat de druk verandert en ik bang word. Ik vind het echt heel eng maar dat zal moeten wennen.

Re: Voorstellen

42
Heeft men alleen de druk gewijzigd of ook de druk bij het uitademen via de functie Epr? Wat zijn de druk instellingen nu?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

46
Bijnde tandarts ed word ik ook altijd bang omdat ik niet door de neus kan ademhalen en dan krijg ik nu in de nacht zo'n masker op waardoor (misschien voor mijn gevoel) het ademhalen moeilijk gaat is heel eng. Ik wil het echt proberen ik wil echt dat het gaat helpen maar ik heb er zoveel moeite mee.

Re: Voorstellen

47
Ik ben gisteren weer "gewoon" gaan slapen en mijn man bleef wakker (wist ik niet). Ik val gewoon in slaap en adem rustig, na een uur verandert de druk en ineens word ik wakker en ben ik in paniek. Ik schrik dus wakker en kan dan niet ademhalen. Ik heb de app myair draaiende maar heb me er nog niet goed genoeg in verdiept om daar info uit te halen.

Re: Voorstellen

48
Catootje is het mogelijk dat jij of je man het programma Oscar kan installeren op een pc of laptop? Dan kunnen we wat meer helpen door de informatie die daar naar voren komt.

Oscar kun je hier vinden:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=64&t=11327#p124455

Het is echt niet moeilijk te installeren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

50
Met Oscar gaat er een wereld voor je open. Echt een aanrader om daar gebruik van te maken, zeker als je zo loopt te tobben. Ook kunnen mensen op dit forum je dan gerichter adviseren. Nu weet je niet wat je drukinstellingen zijn, laat staan dat een idee hebt wat er 's nachts gebeurt (en wat daar aan te doen is!).

Als je al zo lang op zoek bent naar oorzaken dan zou ik de CPAP niet te snel opgeven. Mensen hebben soms onterecht de indruk dat met een CPAP opeens alles beter wordt. De werkelijkheid is echter dat het vaak een zoektocht is. Naar de juiste instellingen, het juiste masker en soms ook het juiste type apparaat. Maar het is het zeker waard.

My 5 cents (zonder je drukinstellingen te weten): als je je benauwd voelt, kan EPR daarbij helpen. Maar het begint met weten wat er nu precies is ingesteld en wat er gebeurt 's nachts. En daar is Oscar onmisbaar bij. De beste tip voor nu is: vergeet de app en installeer Oscar.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Voorstellen

51
Ik ga vanmiddag met de laptop bezig. Vrijdagavond was ik al in slaap gevallen voordat ik het apparaat aan had, gisteravond na 52 minuten afgedaan maar geen idee waarom, heb het niet bewust gedaan. (Andere nachten wel) Had gisteravond echt het gevoel dat het vannacht wel (langer) zou lukken maar nu zelfs minder dan een uur opgehad. (Record is iets van 1u en 6 minuten)

Zal vanmiddag oscar installeren, misschien word ik daar wat wijzer van. Wil nu wachten tot de mevrouw van de cpap zelf belt want ze was eigenlijk niet van plan om de druk naar beneden te zetten toen ik belde. Volgens mij is de druk na een uur voor mij nog steeds te hoog, het eerste uur lukt het nu wel nu de druk verlaagd is.

Re: Voorstellen

52
Inmiddels oscar geinstalleerd en een dingetje gevonden waar de SD kaart in kan. Het dingetje geeft wel een groen lampje (bij alle usb poorten) maar ik zie hem niet in de verkenner staan en oscar doet ook nog niks. (logisch ook)

Re: Voorstellen

54
Probeer om problemen met inlezen en Oscar ook in de betreffende rubriek te zetten. Het bericht heet dan niet meer 'voorstellen' en andere mensen kunnen dan niet meelezen of daar ook baat bij hebben. Eventueel kunnen we berichten afsplitsen naar een nieuw onderwerp.

Re: Voorstellen

55
Ik zal later deze week nog wel eens met oscar bezig, ik krijg nu geen meldingen meer maar kan niks verder. Evt zet ik mijn probleem in de juiste map hier inderdaad.

De druk is 7 wat normaal schijnt te zijn, voor mij is dat te heftig nog, ik hoop dat ik het van lager af kan opbouwen. Wil graag dat dit slaagt en dat ik mij beter voel maar als ik zelfs in mn slaap het masker afdoe vind ik erg jammer.

Re: Voorstellen

56
catootje schreef: 20 jun 2022, 20:26 De druk is 7 wat normaal schijnt te zijn, voor mij is dat te heftig nog, ik hoop dat ik het van lager af kan opbouwen.
EPR. Dan maakt het niet uit of je onderdruk 7 is of 9, het ademt licht. Ik heb zelf 9.

Vergeet niet: als je EPR 1 neemt, dan moet je druk naar 8, dan is je onderdruk alsnog 7. En het ademt makkelijker.
Als je EPR 2 neemt, dan moet je druk naar 9, dan is je onderdruk alsnog 7. En het ademt nog makkelijker.
Als je EPR 3 neemt, dan moet je druk naar 10, dan is je onderdruk alsnog 7. En het ademt nog veel makkelijker.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

57
Welkom, Catootje
Al 56 antwoorden in een maand, dat loopt goed
Ik heb een bi-pap, al 12 jaar , over een maand. Ging bij mij niet over rozen, na 2 jaar in ander, speciaal ziekenhuis terechtgekomen in Brabant, weer slaaptesten en daarna een bi-pap (is op afstand uitleesbaar).
De vereniging geeft met enige regelmaat lezingen in het land.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Voorstellen

58
We zijn een paar dagen verder en het begint wat te wennen. Afgelopen week had ik een record van 1,5u, nou de vlag hing bijna uit 🤪 en afgelopen nacht stond de teller (mijn app registreert het, ik kijk nooit op mn wekker) op 2u en 40 minuten. Het was dat ik telkens jeuk aan mijn neus had (lang leve het hooikoortsseizoen) andere was het langer gelukt. Oscar ben ik niet meer mee bezig geweest dat komt later nog even, voor nu is de app ook wel even genoeg het gaat mij nu vooral om het volhouden. De details van mijn slaap ben ik straks vast ook benieuwd naar, ik ken mezelf, maar voor nu is de air app genoeg.

Re: Voorstellen

59
catootje schreef: 16 jun 2022, 07:24 De druk is naar beneden gezet en het is nu beter. Ik heb nog steeds het idee dat ik niet goed kan ademhalen (wat ik heel eng vind) maar dat zal wennen zijn. Ik doe het elke avond op en ooit word ik niet wakker omdat de druk verandert en ik bang word. Ik vind het echt heel eng maar dat zal moeten wennen.
Catootje
heb in de 12 jaar een paar keer gehad, dat cpap niet aan stond, gewoon vergeten, wel masker op gedaan, uren later gewoon wakker geworden, ademend
En als het ergens eng is, dan wel met een Volgelaatsmasker. Er zit blijkbaar een bypass in voor dit soort gevallen.
Dus bang zijn voor niet ademen, niet nodig.
Nu trek ik nog steeds overdag de netstekker uit de adapter voor sluipverbruik en warm zijn van de adapter, dat is van 7 tot 23 uur, dus 16 uur.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Voorstellen

60
Inmiddels slaap ik een paar weken met de cpap. De app van de cpap is meestal positief (100 punten 🥳) en ook samsung health is positief (heb afgelopen week iets meer dan een uur diep geslapen, bel de krant! ;) ) maar nu ikzelf/mijn lichaam nog. De mevrouw van de leverancier had het apparaat uitgelezen en was ook positief want de stops waren gedaald onder de 5. Dat de apps en de mevrouw positief zijn is al heel fijn, de rest zal nog even duren om te wennen. Ik zit vooral te klooien met het masker, dat moet ik misschien strakker zetten dat het beter blijft zitten.

Gelukkig hoeft de druk niet bijgesteld te worden, hij stond hoger (voor mij te hoog) en stiekem was ik bang dat ze het terug op zouden hogen maar dat hoeft dus niet. Nu er verder goed aan wennen.