Voorstellen AirCurve10CSPacewave

1
Mijn naam is Peter ben 68 jaar en heb al meer dan 15 jaar slaapapneu. Tot november vorig jaar gebruikte ik een CPAP apparaat met bevochtiger en kwam nog uit op een gemiddelde van 16 AHI/uur. Alle neusmaskers hebben inmiddels de revue gepasseerd met steeds verstoppingen en bloed in de neus tot gevolg. Toen mijn zoon ook apneu bleek te hebben en hij een cpap apparaat kreeg, bleken zijn waarden rond de 0.X en 1.0 te liggen. Navraag bij vrienden leerde dat ook zij zeer lage AHI/uur hadden.
Een slaaponderzoek met een BIPAP bracht ook geen soelaas en na een tweede slaaponderzoek slaap ik nu 14 dagen met een ASV. Daar ik 's nachts altijd met mijn mond open lig heb ik momenteel een Full Face masker type F&P Vitera. Het eerste gebruik begon zeer hoopvol met waarden van 0.4 tot 3.0, maar inmiddels zit ik toch weer aan waarden van 9 AHI/uur. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen die hij/zij met me wil delen? Moet de druk aangepast worden, ander masker? Hoor graag van jullie.

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

2
De therapie werkt op zijn best met luchttoevoer door de neus en daarbij de mond gesloten. Dit kan dmv een kinband.

Vraag, hoe is bij jouw het apparaat ingesteld?

Je kunt dit gemakkelijk terug zien via het gratis programma Oscar.

Dus EPAP min en EPAP max bij ASVAUTO of EPAP bij ASV.

Verder PS min en PS Max?

Gebruik je verder de Aanlooptijd met startdruk?

Heb je een neusmasker of neusdoppen masker tot je beschikking?

Is de ASV een tijdelijk hulpmiddel om te kijken of deze beter werkt voor jou, of mag je deze houden?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

3
Beste Peter,

Je constateert dat de AHi weer oploopt naar 9 naar is dat al meerdere nachten achter elkaar of incidenteel ?
Je lichaam moet weer wennen aan de nieuwe therapie dus geef het de tijd.
Mijn inziens zijn er 2 belangrijke zaken;
- De AHi die over blijft, welke type events zijn dat ? apneus of hypopnues en obstructief of centraal ?
Zaken die de arts moet bekijken om daarmee te bepalen welke mogelijke zaken er nog kunnen worden verbetert
- AHI is ook maar een cijfer maar veel belangrijker is hoe je jezelf voelt. Heb je met de huidige resultaten nog klachten ?
Als het antwoord nee is dan ben je prima behandelt ondanks dat de AHI nog 9 is.
Een AHI beneden de 5 wordt als ideaal gezien maar dat is helaas niet voor iedereen haalbaar.
De focus is nu veel meer gericht om de afname dan wel verdwijnen van de klachten en dat bepaald of de therapie effectief is.

Mijn advies is goed de resultaten van de therapie bespreken, incl type events in de AHi, op basis van AHI en klachten

Mvgr
Harks37

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

4
Sorry voor de late reactie,
Ruudj:
ASV Auto
EPAP Min: 4.0 Max: 10.0
PS Min: 0.0 Max: 10.0
Aanlooptijd 15 min 4.0
Neusmasker ter beschikking. Neusdoppen zijn te pijnlijk voor mij.
ASV mag ik houden.

Harks37: misschien moet ik me inderdaad wat minder focussen op de waarden en tevreden zijn met hoe ik me voel.

Grts
Petervt

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

5
Petervt schreef: 26 mei 2022, 12:22 Sorry voor de late reactie,
Ruudj:
ASV Auto
EPAP Min: 4.0 Max: 10.0
PS Min: 0.0 Max: 10.0
Aanlooptijd 15 min 4.0
Het lijkt erop dat deze waardes zijn overgenomen van je CPAP.

EPAP min 4.0 is laag.. en omdat je min PS op 0.0 staat... zien deze instellingen er bijzonder uit.
Je EPAP max van 10.0 krijgt een behoorlijke naslag met die PS MAX van 10. Dus je IPAP komt op 20!!

Maw: EPAP min op 4.0 tot IPAP 20... dat gaat niet goed, ws veel lekkages en andere ongemakken.

Gebruik jij Oscar? Ik ben oa benieuwd naar de grafiek van Tijdsduur bij Druk.

(vraag maar om) verhoging van die min EPAP, denk aan 6 of 7 en die min PS vanaf 1.4 of 2.0
De max Epap is niet meer zo van belang, want de MAX PS... duwt die MAX EPAP ophoog. en zo ontstaat er een max Ipap.
Maar een MAX IPAP van 20!!! lijkt mij veels te veel van het goed..


Dit zijn mijn ASV instellingen. (per persoon verschillend)
je ziet mijn lage min PS van 1.4 Ook mijn Min EPAP is hoger 7.0 (die hogere druk gaat niet ten koste van comfort)
Zou je een CPAP van 4 naar 7 verhogen, dan is dat zeer onprettig.
Schermafbeelding 2022-05-28 om 14.07.17.png Schermafbeelding 2022-05-28 om 14.07.17.png 1945 keer bekeken 17.18 KiB
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

6
neuteboomg schreef: 28 mei 2022, 14:08 Maar een MAX IPAP van 20!!! lijkt mij veels te veel van het goed..
Ik begrijp de redenering niet helemaal. Ik heb vaste EPAP van 9 met PS 5-10, en ik bereik ook bij momenten 19 cmH2O. Als het nodig is, dan is het nodig. Door de ASV te kortwieken verminder je alleen maar de effectiviteit.

Daarbij zeg ik wel dat je zo veel als kan uit de EPAP moet halen, dus als een verhoging van (min)EPAP de dynamische envelop van de PS doet krimpen, dan is dat prima. Maar ga niet voorbarig de envelop "clippen."

1e defensielinie: EPAP
2e defensielinie: baseline PS
3e defensielinie: dynamische PS
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

8
@neuteboomg

De werking van ASV is helemaal niet moeilijk maar je moet wel om een paar dingetjes denken.
Een ASV regelt de druk naar jouw behoefte.

Een voorbeeld:
Stel je had een CPAP en je instelling was druk 8cm/wk en je gebruikte de EPR op stand 3.
Je ademde dan in met een druk van 8 en uit met een druk van 5.
We gaan er vanuit dat je hiermee goed sliep maar wel wat centraal apneu's had en wat hypopneu's, verder geen obstructieve apneus.
Nu ga je over op ASV, de gewone uitvoering.
Je kunt dan beginnen met een EPAP van 5 en de minPS zet je op 3.
Nu krijg je een basis druk van inademen op 8 en uitademen op 5.
Zet nu je maxPS maar eens op 10 dan krijg je een maximale inademdruk van 15 "EPAP + maxPS" maar wel ALLEEN als de ASV dat ZELF nodig acht.

Wat gebeurt er:
Je begint dus met inademen op 8 en uitademen op 5.
De ASV verhoogt jouw druk dynamisch naar behoefte en daar kun jij niets aan doen, want het algoritme regelt dat zelf.
Het kan dus zomaar zijn dat je na een paar minuten op 10 zit in te ademen en op 5 uit te ademen, in dat geval acht de ASV dat nodig.
Je hebt hem de ruimte gegeven om tot 15 te gaan, dus mocht je een vorm van apneu krijgen dan beslist de ASV zelf wat nodig is.
Onthoud dat Pressure Support dynamisch is, de ASV red daar zelf wel mee maar je moet hem niet dicht knijpen want dan werkt hij niet meer naar behoefte.

Die van mij kan overigens tot 20 maar doet dat nooit, bij 14 houd dat zo'n beetje op.

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

9
neuteboomg schreef: 28 mei 2022, 16:06 Dus jouw instellingen zijn min epap 14 - ipap 19. (Dat verschil is 5! (9+5=14) en (9+10=19).
Nee, mijn EPAP is vast op 9. Alleen mijn PS varieert van 5 tot 10. En dus bereik ik bij de enkele momenten van max PS 9+10=19 cmH2O tijdens het inspiratoire deel van de cyclus.

neuteboomg schreef: 28 mei 2022, 16:06 Een vriend van mij werkt op het IC en heeft mij deze werking uitgelegd. Ik ging er ook steevast vanuit hoe hoger de max ipap hoe beter. (Hij sprak over die “adem-uitloop-tijd”
Volgens mij is er een verwarring opgetreden. Instellingen rond EPAP, IPAP en PS gaan niet over "tijd." Het lijkt erop dat de IC arts het over instellingen zoals Ti_min, en Ti_max heeft. (Een Dreamstation ASV heeft die overigens niet, die heeft het zelflerend algoritme AutoTrak die zich continu aanpast om de gebruiker zo min mogelijk voor de voeten te lopen)
neuteboomg schreef: 28 mei 2022, 16:06 huh.. mijn tekst is weg
Ik heb een backup, zie https://paste.c-net.org/SurvivedRecharge
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

10
Beste Peter,

Zoals al gemeld, maak je niet druk over de instellingen. Zijn individuele instellingen die de arts heeft bepaald dus daar heeft hij een reden voor.
Kijk even over een iets langere periode of de AHI rond de waarde van 9 blijft of toch weer terug zakt. Denk mn over je klachten zijn die sterk vermindert / weg dan ben je op de goede weg ook al is je AHi groter dan het ideaal geachte 5 per uur.

Bij sommige mensen wordt de onderkaak naar achteren gedrukt bij gebruik van een fullface masker. Zeker als de onderste band strak wordt aangetrokken om lekkage te voorkomen. Kijk even of je je masker wat losser kunt zetten.

Bij lekkage eventueel je arts/leverancier raadplegen voor een masker aanpassing

Succes met je therapie

Harks37

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

11
Wat instellingen betreft vind ik dat de Epap max en PS max goed staan, die geven inderdaad maximaal 20cm/WK.
Mijn ervaring met de Vitera is dat ik bij Epap min van 4 nog net een goede spoeling had, maar ik adem erg rustig, waarschijnlijk geeft dat net de tijd voor een goede spoeling.
Mijn druk ging na de eerste minuten naar een gemiddelde uitademdruk van 5 tot iets daarboven, en dat is sowieso voldoende voor de Vitera, althans bij mij.
Je zou eventueel alleen de minimale drukken iets aan kunnen passen.
Als je Epap min op 5 zou zetten dan wordt het masker wat sneller ververst "mocht je daar last van hebben".
De PS min van 0, geeft een begin inademdruk van 4. Persoonlijk zou ik dat te laag vinden. Als PS min op 2 of 3 stond dan had je een basis inademdruk van 6 of 7 "bij Epap min 4". Bij een Epap min van 5 zou dat 7 of 8 geven, persoonlijk vind ik dat heel wat prettiger ademen.
Zelf gebruik ik geen aanloop, voor mij voelt dat wat te geforceerd.
Wat de Vitera betreft en dat is heel persoonlijk maar ik had regelmatig AHI van 0. In mijn ogen geen slecht masker "helaas accepteert mijn huid hem niet :sob: ".

Re: Voorstellen AirCurve10CSPacewave

12
Allen,
Dank voor jullie reacties. Afgelopen veertien dagen wisselende AHI, de laatste 5 dagen :5.0-6.4-3.3-5.7-4.1, gaat dus wel wat beter. Wel wat ongemakken en lekkages. Vrijdag afspraak bij de longarts in het UZA om de eerste evaluatie te bespreken. Zal jullie opmerkingen aan hem voorleggen. Alvast bedankt voor de info.
Mvg
Peter