Voorstellen en twee vragen

1
Hallo allemaal,

ik ben Jan. sind gisteren 55 jaar oud, getrouwd, en een kind en een baan en zo.

Er is bij mij een apneu vastgesteld met 18 stops per uur. Dat getal leek me niet zo heel hoog maar ik heb er best last van: eigenlijk altijd moe, concentratie- en geheugenproblemen, etc. Nu slaap ik sinds een paar dagen met een apparaat (Lowenstein) en dat slapen ging best goed maar 's morgens om een uur of zes wordt ik wakker na ongeveer 7 uur slapen en dan heb ik toch wel heel veel zin om het masker af te zetten. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, en dan slaap ik nog een uurtje.

Mijn vraag is nu of er meer zijn die dat zo doen, en of het van invloed is op de therapie.

En nog een vraag: het apparaat geeft voor de twee geslapen nachten een AHI aan van 0, dat lijkt me wel erg weinig opeens, zou dat kloppen? Zijn er meer waarbij het apparaat 0 aangeeft?

Dank alvast,
Jan

Re: Voorstellen en twee vragen

2
Hoi Jan, welkom op het forum.

Gefeliciteerd met je verjaardag van gisteren.
18 stops is niet erg veel, zelf had ik er 15 met de test.
Moe, concentratieproblemen en geheugenproblemen, nou dan kan ik "en kunnen meerderen hier" jouw een hand geven, blijkbaar hoort het ook bij apneuklachten.
Je bent nog maar net bezig met het apparaat, als je het masker nu al 7 uur op houd, lijkt me dat al een heel goed begin, niks overhaasten.
Het komt meer voor, 0 AHI, zelf heb ik het ook wel eens. Ga er niet van uit dat het zo blijft, het kan altijd schommelen.
Je score is dus geweldig! Als alles verder goed werkt dan is het een dikke prima.

Re: Voorstellen en twee vragen

3
Gefeliciteerd Jan.

Over je vragen: een AHI van 18 is laag, maar wel de moeite van het behandelen waard. Je moet dan ook het masker niet afzetten in de nacht, maar bij sommige mensen gaat dat vanzelf. Als de druk te laag of te hoog is ingesteld kun je erg veel last van de behandeling hebben. Probeer er eens op te letten of je juist moeite hebt met inademen of met uitademen. Dan weet je in welke richting je de druk kunt (laten) bijstellen om te kijken of dat helpt.

En die AHI van 0: als het een Philips-apparaat is begrijp ik dat. Die geven alles onder de 1.0 op het scherm weer als 0.0. Kleine AHI's hoeven we als patiënt kennelijk niet te weten. Bij andere merken is dat niet zo. Ik heb ook wel eens 0.0 op het scherm staan, maar niet iedere nacht.

Overigens is een AHI van 0.0 geen garantie voor een goede nachtrust: als je de hele nacht wakker ligt is hij ook 0.0. Dat zegt dus niet zo veel. Waar het om gaat is dat je uitgerust wakker moet worden.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Voorstellen en twee vragen

4
Jan, de Löwenstein is een goed apparaat. Probeer het masker op te houden, want ook na 7 uur slapen met masker kan er na het afzetten en weer door slapen ademstops ontstaan. Ook bij middagdutjes het masker opzetten en de cpap aanzetten. Ga zo door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen en twee vragen

5
Peter vdS schreef: 19 mei 2022, 17:03 En die AHI van 0: als het een Philips-apparaat is begrijp ik dat. Die geven alles onder de 1.0 op het scherm weer als 0.0. Kleine AHI's hoeven we als patiënt kennelijk niet te weten. Bij andere merken is dat niet zo. Ik heb ook wel eens 0.0 op het scherm staan, maar niet iedere nacht.
Dat kan ik weerleggen. Mijn Dreamstation geeft in het AHI schermpje een 7 dagen gemiddelde van 0,9 en een 30 dagen gemiddelde van 0,7
Peter vdS schreef: 19 mei 2022, 17:03 Overigens is een AHI van 0.0 geen garantie voor een goede nachtrust: als je de hele nacht wakker ligt is hij ook 0.0. Dat zegt dus niet zo veel. Waar het om gaat is dat je uitgerust wakker moet worden.
En zelfs als je de meeste tijd slaapt... CPAP AHI zegt niets over Flow Limitation (zie diagram) of hypopneus < 50%.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Voorstellen en twee vragen

7
persluchtpiraat schreef: 19 mei 2022, 22:16 Dat kan ik weerleggen. Mijn Dreamstation geeft in het AHI schermpje een 7 dagen gemiddelde van 0,9 en een 30 dagen gemiddelde van 0,7
Aha, dan is er toch iets verbeterd. De System One gaf nooit waarden 0.1 t/m 0.9 weer. Op het SD-kaartje overigens wel, dus als je Oscar hebt kun je alsnog de waarheid zien.
Ik heb dit forum verlaten.