Kennismaking

1
Bij mij is 8 jaar geleden OSAS vastgesteld. Na heel wat gewenningsproblemen en wel meer dan 20 verschillende maskers ben ik de laatste jaren goed gewend aan mijn apparatuur. Ik gebruik een Resmed airsense 10 apparaat en een RM airfit F10 masker. De max druk is 12 cm wc. Verder heb ik een verwarmde slang en drink ik iedere nacht uit het bakje zo'n 100 cc water. Ondanks mijn jarenlange ervaring heb ik toch nog veel last van lekkegages. Omdat ik al zoveel maskers heb geprobeerd, betwijfel ik of ik nog iets beters kan vinden. De eerste uren van de nacht heb ik nog geen lekkages, Omdat mijn huid dan vettig wordt, gaat het masker lekken, zodanig dat het constant geluid maakt en mijn huid, vooral aan de bovenkant van mijn neus, beschadigd wordt. Om mijn neus te beschermen gebruik ik sinds een half jaar een doekje dat ik tussen het masker en mijn neus klem. Ik ben nu een MED Full face maskerdoek van RemZzzo, te verkrijgen via Vivisol, aan het uittesten. Ik ben geinteresseerd in een custom made oplossing, ook al moet ik die zelf betalen. Dus als iemand een tip heeft graag.
Jantje

Re: Kennismaking

2
Welkom! Wel eens de RedMed F30i overwogen? Deze drukt niet op de neusbrug. Ook de slang op de kruin is erg fijn met draaien (en dat vermijdt ook lekkage).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw masker

4
Ik heb nu al twee weken op advies van het forum, een nieuw masker, F30i, in gebruik. Dat zit een stuk beter.
Wel heb ik meer lekkage. Vaak brandt het rode lampje 's morgens. Soms ook als mijn lekkage maar 40 l/min is. Dat is momenteel voor mij een goed resultaat, en mijn apneu's zijn laag. Ik weet niet of het rode lampje aangaat als er een piek lekkage optreedt of reageert op het gemiddelde van de nacht?

Nog een vraagje: Ik heb Oscar geinstalleerd. Ik zie hiermee de daggemiddelden. Is er een mogelijkheid om de resultaten ook gedurende de nacht te zien. Bijvoorbeeld wanneer een pieklekkage optreedt?

Re: Kennismaking

5
De masker smiley kleurt pas rood als de lekkage boven de 24 liter per minuut uitkomt gedurende 30 % of meer van de gemeten tijd. (Tijd dat het apparaat aan heeft gestaan en het masker ook daadwerkelijk gebruikt is)

In Oscar kun je de onbedoelde lek zien, dus de lekkage boven de 24 liter per minuut. De lekkage die je in het display ziet staan is de 95 % onbedoelde lekkage.

40 liter kan enkele seconden geduurd hebben of veel langer, dit kun je alleen in Oscar zien staan. Ik weet niet (nooit uitgeprobeerd) of je 's nachts Oscar kan laden en later op de ochtend nogmaals dezelfde gegevens , maar nu aangevuld met latere gegevens kan laden in Oscar.

Als het masker veel lekt (wel maskertype op full face zetten) dan misschien een andere maat gebruiken of beter afstellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar