Voorstellen

1
Hoi, ik ben nieuw hier. Zal me even voorstellen. Ik ben Anuschka, 47 jaar en alleenstaande moeder van 2 meiden van 13&15. Ik heb al 2 jaar een slaapbeugel, maar uit recent slaaponderzoek bleek dat ik 38 ademstops per uur had. Reden dus om een CPAP apparaat te krijgen, Deze heb ik gisteren opgehaald en ik vind het maar wat spannend om ermee te beginnen. Alleen het idee al van elke nacht slapen met iets op je neus en verbonden met slang aan apparaat. Ben ik de enige die hier last van heeft en dit spannend en eng vind? Wat zijn jullie begin ervaringen. Kunnen jullie mij gerust stellen. Ik wil echt beter slapen en ik weet dat ik me erover heen moet zetten maar toch... misschien komt het omdat er geen partner naast me ligt dat ik het allemaal maar extra spannend vind. Ik hoop op wat geruststellende reacties.

Groet,

Anuschka

Re: Voorstellen

2
Welkom Anuschka hier op het forum....

Mijn advies laat het allemaal gewoon over je heen komen. Maak je niet druk dat er wat op je gezicht zit, het voordeel nu is, dat er niets meer in je mond zit.

Een cpap werkt vaak direct, misschien nog niet optimaal maar absoluut sneller dan een MRA die niet werkt.

Ik heb in november 2015 al eens een bericht geschreven voor als je net gediagnosticeerd bent met apneu en die zal ik hier plaatsen:

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=9833

Lees eens door zou ik zeggen en ga vanavond lekker slapen en lukt het niet, dan is er morgen weer een dag. Kijk ook even rond bij het forum Naslag, daar staat ook veel informatie, net zoals bij Tip en Trucs.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

3
Hi Anuschka,
jazeker vond ik het ook spannend en naar , de eerste nachten! Ik zat eerlijk gezegd huilend op de rand van mn bed..moet dit echt??
bang dat ik helemaal niet zou slapen omdat ik ergens aan vast zat, niet meer vrij kunnen bewegen, draaien etc.
Maar...na 1 nacht wilde ik eigenlijk al niet meer zonder (en dat is op twee dagen na de afgelopen 15 maanden ook niet voorgekomen.)
Ik voel me gewoon veel en veel beter nu ik de cpap heb.
Dus...ik hoop en verwacht dat dat bij jou ook het geval gaat zijn.
Niet opgeven en rustig wennen , eventueel eerst een paar uur of savonds al een paar uur voor het slapen gaan het masker opzetten.
Verder goed kijken wat prettig is qua hoe strak het moet, hoe je ligt op je zij, eventueel met extra kussentje, laat de slang ergens boven je hoofd liggen , dan heb je de meeste bewegingsvrijheid.
Gebruik de bevochtiger en zonodig een verwarmde slang.
Wat voor apparaat en masker heb je? er zijn veel mogelijkheden.
Veel succes en geef jezelf de tijd om te wennen!
Houd ons op de hoogte en bij vragen en zorgen, laat van je horen, veel expertise op deze site!
groet,
Saskia

Re: Voorstellen

4
Beste Anuschka

hopelijk ben je de eerste nachten goed doorgekomen en is je angst nu weg.
Wat je altijd kunt doen is overdag even oefenen.
Als je bijvoorbeeld tv kijkt, een boek leest, muziek luistert etc de cpap gaan gebruiken om er aan te wennen.

Ben benieuwd hoe het nu gaat