Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

1
Hallo iedereen,

Ik ben een 24-jaar, heb geen overgewicht en heb mijn hele leven te maken gehad met vermoeidheid. Ik heb ongeveer 5 bloedonderzoeken gedaan en er kwam niets significants uit. Ik heb altijd het vermoeden dat het met mijn slaap te maken heeft, vanwege vermoeid opstaan en onrustige nachten. Ik vroeg mijn huisarts toen ik 16 was of ik in aanmerking kwam voor een slaaponderzoek en dit werd afgewezen aangezien de meeste gevallen van slaapapneu worden gevonden bij oudere mannen met overgewicht. Op internet ontdekte ik dat jongere, dunne mensen het nog steeds kunnen hebben. Toen ik 23 was, nam ik contact op met een andere huisarts en we hadden een kennismakingsgesprek, ik vroeg naar mijn kans op een slaaponderzoek en ze zei dat ze me niet zou doorverwijzen om dezelfde reden als de vorige huisarts zei.

Overigens ben ik er later achter gekomen dat andere mensen opmerkte dat ik af en toe stop met adem halen tijdens het slapen en ook snurk.

Ik loop nu redelijk in vast. Ik twijfel tussen het bestellen van een tweedehandse CPAP, in contact proberen te komen met een andere huisarts, een goedkopere test nemen. Ik wwet het nu gewoon even niet meer.

Als iemand me advies of suggesties kan geven over mijn probleem, hoor ik het graag. Dank je

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

2
Dat zijn twee huisartsen die nog in het stenen tijdperk zitten. Helaas nog steeds een bekend probleem (*)
ienjoy40 schreef: Ik twijfel tussen het bestellen van een tweedehandse CPAP
Dat is altijd een optie. Zorg wel dat het een Airsense10 is van ResMed. Elite of Autoset maakt niet uit, daar kan ik nog wel een mouw aan passen.
ienjoy40 schreef:in contact proberen te komen met een andere huisarts
Dat kan zeker. In dit systeem kan je altijd als "passant" een consult hebben met een andere huisarts. Dit wordt ook vergoed door de zorgverzekering. Gewoon een keer bellen met een praktijk en informeren hoe je als passant langs kan komen.
ienjoy40 schreef:een goedkopere test nemen
Een PSG met verwijzing van de huisarts kost je in principe niets (buiten eigen risico) omdat het onder de verzekerde zorg valt.

Een andere optie die er is, is de zgn. WatchPAT. Dat is een volledig geautomatiseerde thuistest met wat geavanceerde technologie die in veel gevallen beter presteert dan de PSGs bij een Nederlands ziekenhuis of zelfs "expertisecentrum." Het maakt dus niet uit waar je de WatchPAT haalt, het kan een louche tent zijn zoals SomnoClinic. De uitslag komt toch automatisch uit het programma van Itamar, dus dat kunnen ze niet verknoeien. Dit kost 375 euro, onverzekerd. Let wel dat er ziekenhuizen zijn die de WatchPAT gebruiken, zoals Isala, maar daar moet je dan je doorverwijzing voor krijgen.

Waarom een WatchPAT? Omdat deze de RDI score geeft. En gezien je leeftijd kan het best eens zijn dat je de "jonge mensen variant" van OSAS hebt, namelijk UARS. Als je dat hebt, en je doet een regulier slaaponderzoek dan kan daar een "lage AHI" uit komen en dan zeggen ze dat alles tussen de oren zit, wat zeker bij mij niet het geval was 🤣 Mijn AHI was twee keer 2,5...

(*) Ik vraag me af wat voor concrete plannen en acties de apneuvereniging heeft om dit probleem het hoofd te bieden, met al haar slagkracht.

---
Groetjes van PLP, die met BiPAP begon toen hij 29 was en nu al jaren door de apneuvereniging wordt gepasseerd voor mensen die 40+ zijn. UARS? Dat is te moeilijk hoor. Noodgedwongen zelf behandelen? Daar branden we onze vingers niet aan. De vereniging heeft nooit mijn belangen behartigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

3
Ik heb precies hetzelfde gehad. De huisarts wilde geen onderzoek laten doen want "daar komt toch niks uit".
Ik heb hem gelukkig na lang praten kunnen 'overtuigen' met de nodige aandrang zal ik maar zeggen en het onderzoek (na ruim 3 maanden wachten) toonde aan dat ik apneu had.
Gewoon de duimschroeven een beetje aandraaien en bij je eis blijven! Op een gegeven moment geven ze wel toe maar het lijkt wel of ze het zelf moeten betalen :worried:
Succes gewenst.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

4
ienjoy40 schreef: 16 aug 2022, 19:54 Ik vroeg mijn huisarts toen ik 16 was of ik in aanmerking kwam voor een slaaponderzoek en dit werd afgewezen aangezien de meeste gevallen van slaapapneu worden gevonden bij oudere mannen met overgewicht.
Bij mij is de slaapapneu begonnen op mijn 15e of eerder. Was 50 kilo en 1.80m. Dan ben je dus veel te licht. Drie jaar later was ik 90 kilo en dat is blijven stijgen tot ik rond mijn 45e er pas achter kwam wat ik had. Ik dus naar mijn huisarts en die vroeg eerst of ik wel zeker wist dat ik een slaaponderzoek wilde. Uitkomst zou namelijk kunnen zijn dat ik met zo'n masker op mijn neus zou moeten slapen en dat is niet prettig. Hij probeerde me er vanaf te praten, maar ik wilde toch echt een slaaponderzoek. Dat kwam er, 30 jaar te laat. Ik had een AHI van 51 waarvan 49 "echte" apneus. Had ik liever eerder geweten.

Zomaar een idee. Je kunt je zorgverzekeraar uitleggen dat je een slaaponderzoek echt belangrijk vindt omdat je een indicatie hebt dat je slaapapneu hebt. Zij kunnen je misschien een arts aanbevelen die een verwijsbrief wil schrijven.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

5
Beetje raar van de arts.
Jij bent toch de "klant"?
Het gaat potdrie wel om je gezondheid.
Wel even wat anders dan een, weet ik veel, garage die niet naar je auto wil kijken omdat je het gevoel hebt dat er wat mis is.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

8
Menno M. schreef: 17 aug 2022, 11:02 Beetje raar van de arts.
Jij bent toch de "klant"?
Het gaat potdrie wel om je gezondheid.
Wel even wat anders dan een, weet ik veel, garage die niet naar je auto wil kijken omdat je het gevoel hebt dat er wat mis is.
Klopt Menno. Mijn hele familie klaagde overigens over de eerste huisarts. Mijn gesprek met de andere huisarts heb ik als zeer naar ervaren. Ze sprak met een zeer vervelende toon, alsof ik te eigenwijs was en maar moest luisteren. Het is niet alsof ik er zo even binnenliep en een slaaptest wilde. Ik heb jarenlang onderzoek gedaan naar wat er mis is met mijn gezondheid. Niet serieus genomen worden door een professional heb ik als zeer schadelijk ervaren. Gelukkig word ik op het internet wel serieus genomen.

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

9
Peter vdS schreef: 17 aug 2022, 10:18 Uitkomst zou namelijk kunnen zijn dat ik met zo'n masker op mijn neus zou moeten slapen en dat is niet prettig. Hij probeerde me er vanaf te praten, maar ik wilde toch echt een slaaponderzoek.

Zomaar een idee. Je kunt je zorgverzekeraar uitleggen dat je een slaaponderzoek echt belangrijk vindt omdat je een indicatie hebt dat je slaapapneu hebt. Zij kunnen je misschien een arts aanbevelen die een verwijsbrief wil schrijven.
Wat vreemd zeg, dat de huisarts zelf begint over dat het masker niet zo fijn is. Een slechte gezondheid en vervelende vermoeidheid is natuurlijk 10x zo erg. Dat laatste is wel een goede tip. Ik ga verhuizen dus zal sowieso een nieuwe huisarts moeten zoeken. Als deze niet overtuigd zijn zal ik de zorgverzekeraar berichten.

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

10
Dag persluchtpiraat, hartstikke bedankt voor je bericht. Het klinkt alsof je er veel verstand van hebt.
Voornamelijk vind ik interessant hoe je verwijst naar de WatchPAT. Ik heb deze namelijk ook al voorbij zien komen (SomnoClinic).
De lage prijs trok mij aan, maar hoorde soms geluiden over dat een thuistest minder betrouwbaar kan zijn dan een onderzoek in het ziekenhuis zelf.
Ik maak uit jouw reactie op dat een reguliere PSG slaaponderzoek minder effect kan zijn dan zijn dan de WatchPAT. Verder ziet het eruit dat je de PSG slaaponderzoek hebt ondergaan met als resultaat dat "het tussen je oren zit", klopt dat? Heb je hierna een WatchPAT gebruikt met wel de indicatie van UARS?

Mijn idee is om een nieuwe huisarts te zoeken (ik ga verhuizen namelijk, dus moet sowieso gebeuren) voor een ziekenhuis onderzoek. Maar zo een WatchPAT thuisonderzoek klinkt ook wel interessant :). Of met een verwijzing een WatchPAT onderzoek in een ziekenhuis? :)

Ik hoor graag van je

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

11
ienjoy40 schreef: 17 aug 2022, 19:30 De lage prijs trok mij aan, maar hoorde soms geluiden over dat een thuistest minder betrouwbaar kan zijn dan een onderzoek in het ziekenhuis zelf
Dat klopt, als de thuistest een PG betreft. Een PG is simpelweg een uitgeklede PSG. En PSGs zijn al niet zo best omdat er geen datakanaal is dat stressreacties in de algemene zin detecteert bij het lichaam. En dat is uiteindelijk waar het allemaal over gaat. Desaturatie etc. is allemaal niet goed, maar het is slechts decoratie ten opzichte van de activering van het autonoom zenuwstelsel omdat het lichaam levensgevaar (ademweerstand of apneu) detecteert. Je kan zo'n stressreactie indirect zien aan een RERA (ademweerstand gevolgd door EEG arousal) maar dat kost meer tijd dan een beetje dom hypopneus en apneus aanvinken. Daarom wordt het in de praktijk in het Nederlandse gierige zorgstelsel (verschrikkelijk gierig) wordt het gewoon niet gedaan.

De WatchPAT heeft een uniek datakanaal, de zgn. PAT tonus waarbij de ademstress wel direct wordt gedetecteerd. Zo kan de WatchPAT incidenten tellen die bij PSGs over het hoofd worden gezien.
ienjoy40 schreef: Heb je hierna een WatchPAT gebruikt met wel de indicatie van UARS?
Het is met mij anders gelopen, ik ben bij Kempenhaeghe geweest waar ik een slaaponderzoek met een sonde door de neus tot in de slokdarm (een ander exotisch meetmiddel) dat de ademweerstand aantoonde.
ienjoy40 schreef: Of met een verwijzing een WatchPAT onderzoek in een ziekenhuis?
Probeer dat eerst, dat is financieel voordeliger.

---
Groetjes van PLP, die met BiPAP begon toen hij 29 was en nu al jaren door de apneuvereniging wordt gepasseerd voor mensen die 40+ zijn. UARS? Dat is te moeilijk hoor. Noodgedwongen zelf behandelen? Daar branden we onze vingers niet aan. De vereniging heeft nooit mijn belangen behartigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

12
Enjoy,

Zoals al is geopperd, gewoon bij je huisarts aangeven dat je hebt gelogeerd en dat mensen wakker werden van je snurken waarbij het opviel dat je ook soms stil was. Mensen zijn gaan kijken en voelden / hoorden geen ademhaling meer. kan natuurlijk ook een partner zijn die je erop heeft geattendeerd.

evt bij de nieuwe huisarts pas bespreekbaar maken

Re: Huisartsen laten me geen slaaponderzoek doen

14
Wellicht kun je de SnoreLab app gaan gebruiken. De betaalde versie neemt de gehele nacht op. Behalve het normaal ademen, snurken zacht en luid, kun je ook de ademstops markeren. Dit kan al veel duidelijk maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar