Eerste ervaringen met CPAP

1
Hallo,

Ik ben 27 jaar en heb eind mei de diagnose van apneu gekregen na een slaaponderzoek. Ikzelf had er nooit bij stilgestaan dat ik apneu zou hebben, maar mijn nu ex partner had de afgelopen jaren aangegeven dat ik regelmatig snurkte en met het samenwonen vorig jaar werden de klachten bij haar alleen maar erger. Ik vond blijkbaar steeds nieuwe manieren om haar uit haar slaap te houden zoals praten in mijn slaap, overmatig woelen en luid snurken. Met Covid waren de slaaplabo's hier echter een tijd gesloten waardoor ik pas in mei dit jaar een slaaponderzoek kon doen (ik was in december reeds op consultatie gegaan).

Uit het slaaponderzoek bleek dat ik mogelijks 34 ademstops per uur heb te wijten aan apneu (mogelijks omdat een alternatieve reden hiervoor blijkbaar ook periodic limb movement syndroom zou kunnen zijn). Aangezien de remedie voor dit tweede medicatie is, werd eerst via een CPAP (Resmed 10, druk 7, geen bevochtiger) gekeken of apneu de reden voor dit alles was. Bij het verder inlezen in wat apneu is en wat de symptomen zijn moet ik zeggen dat ik wel een paar kon afvinken zoals snurken, woelen, concentratieproblemen en opstaan met hoofdpijn.

Ik heb mijn CPAP nu sinds eind mei en ik moet zeggen dat ik hiermee toch al een hele weg mee heb moeten afleggen. In de zoektocht naar oplossingen kwam ik in juni dit forum tegen en dit forum heeft me wel al veel kunnen helpen. Tot voor vandaag durfde ik de stap tot het actief posten nog niet te nemen, maar ik heb het gevoel dat ik mijn verhaal wel kwijt moet aan mensen die weten hoe het is om met een CPAP te slapen en wat de impact kan zijn op een partner. Gedurende een periode van 1,5 maand ben ik immers opzoek gegaan naar oplossingen voor verschillende problemen, zoals:
  • overmatige lekken door mondademen hierdoor ben ik overgeschakeld op een full-face masker Quattro Air
  • de lekkages bleven en toen heb ik via dit forum gezien dat een goede kuismethode van masker en gezicht hiervoor belangrijk is, hierdoor blijft mijn lekkage nu onder 10 l
  • later maakte mijn partner mij attent dat ze een snurkachtig geluid maakte, wat uiteindelijk bleek te liggen aan de ventieltjes in het masker om de CO2 te laten ontsnappen. Hiervoor verhoogde mijn dokter de druk van de CPAP tot 8 en kreeg ik een alternatief masker de Airfit F20. Echter las ik ook al dat dit kan komen wanneer het connectie stuk tussen het masker en de slag gekuist is en nog niet volledig droog is, recent heb ik dit immers nog eens gemerkt de nacht nadat ik dit kuiste bij beide maskers. Iemand hier ervaringen mee? Ik denk ook dat de druk nu te hoog is want ik word nu vaker wakker met een opgeblazen gevoel en slaap ook minder door.
  • Ook het geluid van het CPAP apparaat en dan vooral de ontsnappende lucht uit de diffuser van het masker hebben voor wat problemen gezorgd. Het geluid van de CPAP lijk ik door een goede plaatsing nu onder controle te hebben, maar ik vrees dat ik het geluid van de ontsnappende lucht nooit zal kunnen wegnemen. Ook op het forum lijken hier verschillende mensen problemen mee te hebben.
Nu dit alles samen met de historiek (snurken, woelen,...) heeft mijn privé situatie wel volledig omgegooid. Als een bezetene ben ik dan ook de laatste tijd op zoek naar elke mogelijke manier om de CPAP niet alleen voor mij maar ook voor een eventuele partner leefbaarder te maken. Hierdoor focus natuurlijk zelf ook harder op het geluid waardoor in slaapvallen moeilijker is geworden, want eens je op het geluid let blijft dit enorm aanwezig. Heeft iemand hier tips over hoe gemakkelijk in slaap te vallen? Ik heb zelf al recent meer verduisterende gordijnen, een nieuwe matras en kussen gekocht. Deze helpen allen mijn slaapcomfort maar in slaap vallen en een hele nacht doorslapen blijft moeilijk, meestal wordt ik een 5-tal keer per nacht wakker.

Ik vraag me dan ook een beetje af hoe het gewenningsproces voor anderen die met een partner slapen hier op het forum ging. Is hier een periode overgegaan of was een CPAP meteen een oplossing?

Ik gebruik mijn CPAP al sinds de start dagelijks meer dan 7 uur op enkele uitzonderingen na en mijn AHI is ca. 5 (bij de lagere druk was dit iets lager). Aan het AHI te zien heeft de CPAP wel een impact maar ik merk verder niet meteen verbeteringen, eind deze maand heb ik een nieuw slaaponderzoek om de diagnose te bevestigen. Ik kan het masker (ik wissel mijn 2 maskers af, ik heb niet meteen een voorkeur en weet ook niet hoe een partner dit kan ervaren) goed verdragen en ook met de slang en de druk heb ik geen probleem.

Als er tips, ervaringen of aanvullingen zijn op wat ik hier tegengekomen ben en nog verder zou kunnen optimaliseren hoor ik het graag.

Re: Eerste ervaringen met CPAP

5
Luideslaper schreef: Ik vraag me dan ook een beetje af hoe het gewenningsproces voor anderen die met een partner slapen hier op het forum ging. Is hier een periode overgegaan of was een CPAP meteen een oplossing?
Goedendag,

In mijn situatie was CPAP meteen DE oplossing.
Ik snurkte blijkbaar altijd al en ben regelmatig even aangestompd door mijn vrouw om te stoppen met snurken. Met CPAP was dit meteen geheel over, welk masker ik ook gebruik, ik snurk niet meer.

Slapen met een apneuapparaat is iets wat je vooral zelf moet ondervinden. Ik kan wel zeggen neem masker x, maar misschien vind jij dat weer niks. Alles is zo individueel, en ook iedereen heeft een ietsje andere anatomie en daardoor misschien weer wat andere problemen.
Ik zou zeggen, het beste is je hotline naar de apparatuur verstrekker, als je het niet eens kan worden met een masker, vraag dan of er iemand langs kan komen met een koffer vol maskers zodat jij rustig uit kan proberen wat voor jouw werkt.
Bij drukproblemen met de CPAP ook belletje trekken bij je leverancier, deze zijn er voor om je therapie zo goed mogelijk te laten verlopen.
Voor het overige kun je hier op het forum veel support krijgen, succes.