Re: Op zoek naar antwoorden...

25
2,5 maand verder nu en even een update.

De eerste 3 weken waren zalig slapen. Voelde me echt veel beter. Het Airfit P30i full face masker leek direct een schot in de roos. Vanaf een maand begon ik te sukkelen met het masker. Na een paar keer te reinigen heb ik eigenlijk nooit meer het gevoel van het begin gevonden. Hij kwam s'nachts plots los van mijn gezicht waardoor ik en mijn partner door het geblaas wakker werden.

Ook werd ik steeds wakker in de octendmet een zeer droge mond ondanks de Humidair in mijn Resmed Airsense 10 Autoset. Wat ik wel merkte is dat de bodem van die humidair serieus begon te verkleuren. De ene nacht veel water weg, de andere niet. Ik heb mij een nieuwe Humidair besteld. De nieuwe zag er op de bodem anders uit dan de eerste. Ipv vierkant deel die wordt verwarmd is het nu rond. Lijkt me ook beter materiaal. Droge mond is al beter.

Nu blijf ik wel sukkelen met het masker. Iemand ervaring hier met Airfit P30i intrasanaal masker? Heb schrik dat de N30i ook vanonder mijn neus zal schuiven. Daarom zou ik voor intrasanaal gaan. Wel beetje vrees of die doppen niet gaan irriteren.

Alle raad is welkom!

Re: Op zoek naar antwoorden...

26
Allereerst over de watertank. Die met de vierkante bodem gaf en geeft nog steeds bij vele mensen het probleem van vroegtijdige lekkage (water). Door de verhitting van de bodem door het warmhoudplaatje daaronder zet het materiaal uit en krimpt weer, waardoor op den duur lekkage ontstaat. De ronde bodem zou een verbeterde productie zijn waarbij dit niet meer zou optreden.

Verder een droge mond ontstaat vaak door een openvallende mond., waardoor er mondlekkage optreed.

Is er iets gewijzigd in jouw gewicht? Omlaag of omhoog gegaan wellicht? Druk gewijzigd?

Hou je ook het filter aan de linker zijkant van jou Resmed in de gaten? Als die vuil wordt dan kun je eventueel dit merken door dat je zwaarder gaat ademhalen.

Het loslaten van het klittenband zou niet mogen, maar bij veelvuldig draaien in bed kan dit wel gebeuren. Je zou dit kunnen voorkomen door het goed af te stellen en deze dan even met een naald en draad te fixeren, zodat dit niet losschiet. Verder kun je eventueel (als je dit aandurft) je mond met Leukopor pleister afplakken. Leukopor is op de rol te krijgen 9,2 meter lang en 5 cm breed. Een uiteinde dubbel vouwen en als trekkant te gebruiken. Ik doe twee lagen horizontaal van wang tot wang en mijn lekkage varieert vaak tussen 1 en 8 liter per minuut met soms een hogere score (17 liter per minuut). Dit samen met het P30i neusdoppen masker.

De pleisters kun je bestellen via deze website: https://www.barthels.be/nl/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

27
Goedemorgen Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben inderdaad op korte tijd 5kg bijgekomen. Gek dat je dat veronderstelt. Daar wordt
aan gewerkt ;-)

Filter heb ik reeds een nieuwe ingestoken. Dus dat is geen probleem.

Dank voor de tips. Ik hou het nog even vol zonder intrasanaal masker dan.

Groeten,

Jeroen

Re: Op zoek naar antwoorden...

28
Als je in gewicht bent aangekomen, kan dit komen doordat je therapie aanslaat , maar dat je niets doet aan je eetpatroon en levenspatroon. Veel mensen blijven doorgaan zoals men eet en leeft voor de start van de therapie. Vaak voelde men zich toen zwaar vermoeid en had men weinig energie. Dit verkreeg men dan door de snelle hap tussendoor, meestal met veel koolhydraten, om weer even kort een energie boost te krijgen. Door een succesvolle therapie krijgt men meer energie, maar vergeet men vaak het eet en beweegpatroon te wijzigen. Je hoort vaak dat men door de cpap aankomt, maar in feite doe je dit dus zelf.

Als je vijf kg aankomt , dan kan het zijn dat de druk te laag is ingesteld en die moet dan ook hoger. Hierdoor zal de mond waarschijnlijk ook weer vanzelf gaan sluiten tijdens de slaap. Het hoeft niet veel te zijn, soms is 0,2 tot 0,6 al voldoende bij gebruik van een Resmed.

Met welk masker slaap jij nu dan als je geen intranasaal masker (P30i) gebruikt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

30
Met het F30i masker slaap je waarschijnlijk ook met de mond open?

De luchtstroom gaat dan via de mond en deze droogt daardoor uit.

Je zou kunnen overwegen om dit product te kopen:

Je plakt dit in de mond op het gehemelte of tegen de achterkant van de tanden en dit product zorgt dat er extra speeksel wordt aangemaakt.

Merk: Oracoat
Productnaam: XyliMelts (muntvrij)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

31
Ik slaap al een aantal jaren met de F30i, en adem altijd door de neus. Het idee dat je van full face maskers wordt geforceerd om door de mond te ademen is een mythe.

Het lichaam heeft een ingebakken voorkeur voor de neus. Als je door de mond ademt met een FFM, dan heeft het lichaam daar een reden voor, en is het zaak om te controleren of je niet onvolledig behandeld bent.

Voor het eerst in jaren had ik een periode van twee weken waarin ik elke ochtend met een gortdroge mond wakker werd. Wat blijkt, m'n ASV is defect geraakt... 🤦‍♂️
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Op zoek naar antwoorden...

33
Yep, en ik ben erachter gekomen toen m'n vervangende exemplaar werd geleverd vanwege de terugroepactie. Ik deed de "performance self test" bij de nieuwe, en die gaf natuurlijk groen vinkje. Ik denk ik doe het even voor de lol bij de oude... en zie hierboven het resultaat.

Ik heb het wel eerder gehad bij een System One BiPAP dat die op een gegeven moment "raar ging doen" zonder duidelijke (fout)meldingen. System Ones hadden nog geen selftest functie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i