Op zoek naar antwoorden...

1
Goedemiddag,

Even kort voorstellen. 37-jarige Belg, die sedert september niet meer aan het werk is. In de laatste
week van mijn vakantieperiode paniekaanvallen gekregen, nachtzweten, depressieve gedachten,...
Extreme vermoeidheid speelde ook op. Via de huisarts in de psychologische gezondheidszorg gerold met
als diagnose burn-out/depressie.

Zelf kwam ik er na 2,5 maand gesprekken uit dat dit mij niet de verhoopte resultaten gaf. Ben zelf
gaan graven naar eventuele oorzaken en kwam bij slaapapneu uit. Mijn partner en kinderen klagen
al enige tijd van mijn luid gesnurk en fit wakker worden is er al een langere tijd niet meer bij.

Dit aangekaart bij huisarts en psychiater en leek hen plausibel genoeg om te onderzoeken. Snel een
slaaponderzoek kunnen te pakken krijgen. Na 3 weken verslag gekregen:"Milde obstructieve slaapapnee, met OAHI van 11.3"

Neuroloog vond dit niet genoeg voor verdere behandeling (België pas terugbetaling vanaf OAHI =15)
en verwees me door naar KNO-arts waar ik aanstaande vrijdag bij terecht kan.

Nu ben ik dit forum al een tijdje aan het volgen en heb al veel opgestoken. Het lijkt mij niet slecht om zelf
met Cpap te beginnen, maar daar komen dus zeer veel vragen aan te pas. Wat is voor mij het beste toestel, welk masker, hoe instellen,...?

Kan ik hierbij geholpen worden? Alvast bedankt

Hieronder alvast kort besluit van het slaaponderzoek:

Besluit
Inslaapstoornis met verder normale slaapstructuur.
Ernstig snurken.
Milde obstructieve slaapapnee, met OAHI van 11.3. De events treden
rugliggebonden op.
Normale gemiddelde zuurstofsaturatie. Geen periodische beenbewegingen te
weerhouden.

Re: Op zoek naar antwoorden...

2
Goedemiddag Roenie, welkom.

Psychische klachten drukken zwaar op je gemoed en ook je gestel lijdt eronder. Dat weet ik omdat ik al meer dan 25 jaar medicatie hiervoor gebruik.
Ik slaap nu enkele jaren met apneu apparatuur en persoonlijk helpt het mij. Ik word assertiever en ben bijna medicatievrij. Voor mij staat vast dat ik er van opknap.

Ik zou je een apparaat van Resmed aanraden. Een Resmed Airsense Autoset of in tweede geval een Resmed Airsense Elite.
Ik kan alleen maar zeggen dat hier redelijk veel klachten over de Löwenstein Prisma apparaten zijn geschreven en ook de Philips dreamstation 2 is niet een prettig apparaat. Voor de rest weet je waarschijnlijk het gedonder met Philips wel.
Probeer dus een Resmed te pakken te krijgen. Deze worden in België verkocht bij https://www.rmed.be/nl/
Het instellen kun je makkelijk zelf doen, al je vragen kun je hier kwijt. Enigste nadeel zijn dus de kosten.

Sterkte en succes.

Re: Op zoek naar antwoorden...

3
Goedemorgen,

Alvast bedankt voor je reactie Henk.

Ik zou voor de Resmed Airsense 11 autoset gaan. Ik zal het zonder uitleg van arts moeten gaan instellen. Is dat te doen?

Vanmorgen weer doodop opgestaan met de dodelijke blik van mn vrouw omwille van gesnurk.

Vriendelijke groeten,

Roenie

Re: Op zoek naar antwoorden...

5
Roenie schreef: 11 jan 2023, 09:03 Ik zou voor de Resmed Airsense 11 autoset gaan
Zou ik niet doen. De airsense11 heeft een veel kleinere, luidere en vermoedelijk minder duurzame motor dan de Air10. Daarnaast heeft de Air10 een mooi snel menu met fijne knoppen maar de Air11 een traag touchscreen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar antwoorden...

6
Beste Roenie,

lees dat je naar de KNo gaat dus misschien is een MRA beugel een oplosisng.

Wat mij opvalt is dat er staat vermeld dat de ademstops optreden bij rugligging.

Daarvoor is ook een positie therapie beschikbaar, in Nederland in ieder geval, met de Philips Nightbalance of Nightshift, beide zijn positie trainers om te vorkomen dat je op je rug gaat liggen.

Kosten zijn beduidend lager en therapie is makkelijker vol te houden.

Misschien een alternatief voor je

S6

Harks37

Re: Op zoek naar antwoorden...

7
Dank jullie wel Harks en Piraat voor jullie reacties.

Ben me ervan bewust dat het meestal bij rugligging is Harks. Echter heb ik me al veel ingelezen over die MRA en positie-apparaat alsook C-pap.

Meeste mensen lijken toch het meeste effect van C-Pap te hebben. Beugel lijkt me gedoe. Heb ooit een goedkoop internet beugeltje geprobeerd tegen snurken. Smorgens lag die naast me en kaak en tandpijn was mijn deel. Natuurlijk is dat gewoon een brol-artikel, maar toch.

Inderdaad KNO-arts morgen. Erna neem ik beslissing.

@persluchtpiraat dank je voor verduidelijking ivm Resmed apparaten. Is de 10 auto dan de betere? Makkelijk zelf in te stellen?

Groeten

Re: Op zoek naar antwoorden...

8
ik wil niet voor mijn beurt praten maar, ja, de Airsense 10 Autoset is een makkelijk in te stellen apparaat, en stil
Met een beetje hulp red jij je er zo maar mee. Het grote voordeel is dat je niet bij je behandelaar hoeft te smeken om wat veranderingen aan te brengen.
Je ben zelf baas over je gehele therapie. ook kun je Oscar installeren en je voortgang op de pc zien.
Weet wel dat zelf aanschaffen van maskers en bevochtigers duur is, je word hier in europa letterlijk getild met de prijzen.
Bevochtigers zijn eventueel zo te repareren dat ze niet meer kapot gaan.

Re: Op zoek naar antwoorden...

9
Allereerst, krijg je de cpap vanuit het basispakket van de Zorgverzekeraar vergoed. Tevens krijg je jaarlijks van je leverancier een nieuw masker, filters voor je apparaat en indien nodig een kinband (om de mond gesloten te houden) en indien nodig een nieuwe normale standaard slang. Het zelf wijzigen van de druk wordt vaak niet toegestaan door de arts en leverancier, maar men kan dit niet voorkomen als dit toch gebeurd. Het promoten hiervan is eigenlijk niet gewenst, maar ik kan het wel begrijpen uit het oogpunt van de vaak lange wachttijden die er zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

10
Ik zou ook voor een Resmed 10 Airsense Autoset gaan (CPAP en APAP modus) wegens al genoemde redenen. Veel ervaring op dit forum met dat systeem.

Zelf dokter spelen heb ik wat gemengde gevoelens over. Ik snap helemaal dat je dit wil proberen, en ik heb het zelf ook gedaan. Ik weet daarom dat je met de instellingen je ook nieuwe problemen kan creëren bij jezelf. Kortom, wees voorzichtig! Hoe jij reageert op de therapie is erg persoonlijk, terwijl de gegeven tips op individuele basis zijn en elkaar daarom soms tegenspreken.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Op zoek naar antwoorden...

11
Goedemorgen,
Alweer even geleden, maar kan een update geven na nieuw slaaponderzoekje en bezoek aan KNO-arts.

Resultaat. Te grote amandelen en doorgang verhemelte niet groot genoeg. KNO-arts stelt UPPP voor.

Wegsnijden amandelen en deel verhemelte dus. Huig zou blijven. Blijkbaar eerste maand na operatie serieuze lijdensweg. Hevige pijnen, bij bloeding direct terug binnenkomen om toe te branden,… Op lange termijn ook risico van terugkomen vloeistof via neus bij drinken. Schrikt me allemaal wel serieus af.

Mensen met ervaring UPPP operaties hier?

Cpap heeft nog steeds mn voorkeur. AHI was 11,6

Re: Op zoek naar antwoorden...

12
Zelf geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat als de amandelen verwijderd worden de luchtwegopening al beter zal kunnen zijn. Het gehemelte zou ik niet doen, als er een open verbinding ontstaat tussen de neus en de mond dan werkt een neus(doppen) masker minder goed, maar kan er vooral meer/sneller mondlekkage ontstaan.

Er is hier ook een sub forum UPPP aanwezig met meer ervaringsdeskundigen. Ook de spraak kan anders worden met verschillende klanken. De kans is aanwezig dat het gebruik van de cpap zal blijven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

13
RuudJ schreef: 23 feb 2023, 11:40 De kans is aanwezig dat het gebruik van de cpap zal blijven.
En in dat geval zal het gebruik van CPAP ook moeilijker zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar antwoorden...

15
@RuudJ ik bedoel UPPP. Ik zie geen reden waarom het gebruik van xPAP moeilijker zou worden na verwijderen van alleen de amandelen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar antwoorden...

16
@PLP okay, daarom gaf ik ook aan dat Amandelen verwijderen nog zou kunnen helpen, maar dat je de gehemelte met rust moet laten omdat dit voor veel meer problemen gaat zorgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar antwoorden...

17
De kogel is door de kerk. Zonet via rmed.be mijn C-pap apparaat besteld. Als de zorg in België mij verder wil laten “stikken”, dan doe ik het zelf wel. Het is de Resmed Air10 Autoset + humidair geworden met de Airfit F30i + verwarmde luchtslang geworden.

Wachten op levering nu. Zijn er nog “doe het zelvers” hier met hetzelfde toestel die tips kunnen geven ivm de instellingen?

Re: Op zoek naar antwoorden...

18
Kijk eens bij Naslag en dan naar de Series Nek formule. Je moet dan wel de AHI bij de slaaptest weten en die was dus 11,3 /uur. De rest is bekend of te meten! Je kunt daar de druk mee berekenen om als startpunt te gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar