Voorstellen

1
Hallo allemaal,

Ik ben Bart en heb sinds 2013 officieel OSAS en in lichte vorm van CSAS. In 2013 bleek bij een slaaponderzoek dat ik apneu heb en dus aan de CPAP moest. Van dinsdag op woensdag had ik het slaaponderzoek. Op dezelfde woensdag middag werd ik al door het ziekenhuis gebeld de long verpleegkundige zei dat ik absoluut niet meer mocht autorijden totdat ik de CPAP zou hebben. Ik zat toen op 76 adem stops per uur waarvan de langste 90 seconden was en die direct werd gevolgd door een stop van 1 minuut. In diezelfde week op vrijdag middag nam ik mijn CPAP in ontvangst, ik kon vanaf dag 1 goed slapen met de CPAP, dat was geen probleem alleen elk masker wat ik gebruikte veroorzaakte druk plekken die begonnen te bloeden. Uiteindelijk na een stuk of 10 maskers te hebben geprobeerd kwam de Philips Wisp. Die heb ik dus sinds 2013 al en ik kon elk jaar via Vital Air een nieuw masker krijgen. Totdat ik in september 2022 weer de jaar set aanvroeg, toen ging het fout. Eerst 6 weken elke week bellen omdat ik de wisp niet had ontvangen, die werd opnieuw besteld maar niet geleverd. Uiteindelijk werd ik na een andere medewerker doorgezet en die zei dat de Wisp niet meer leverbaar is en dat ik een ander masker moest proberen. Die persoon stuurde mij een full face masker toe dat werkte niet voor mij. Opnieuw gebeld en die persoon bestelde weer de Wisp al had ik gezegd dat niet te doen. Uiteindelijk kreeg ik een medewerker van Vital air aan huis die paste mijn een masker aan en daarvan zei ik al dat die niet geschikt zou zijn. En mijn neus kapot zou maken, na 3 dagen gebruik had ik al een erg pijnlijke druk plek wond op de neus, dus opnieuw gebeld begin januari kwam er weer een medewerker hij noemde zich Osman. Osman heeft een gladde manier van praten besteld allerlei dingen die ik niet nodig heb. Hij past mij de Resmed Airtouch N20 aan en die lijkt mij wel oke dus stem ik toe in dat model. In plaats van dat masker hier te laten neemt hij die weer mee en het masker wat ik gebruikte liet hij liggen. Dus ik diezelfde dag gebeld naar Vital Air uitgelegd wat er aan de hand was geen zorgen zeiden ze u krijgt meteen een compleet masker na gestuurd. Dus dat ging niet goed, ik kreeg een doosje met spullen die ik niet had gevraagd, opnieuw gebeld weer wat verstuurd dat was niet een complete set, toen hebben ze opnieuw een set verstuurd dat bleek niet de juiste het was de Resmed Airtouch F20 een full face masker! Opnieuw gebeld toen werd er maat M geleverd maar ook niet een complete set alleen de cushion zonder banden dus bovendien ik moest maat L hebben. Uiteindelijk ontving ik op 29 januari een complete set. En nu dit masker gebruik lek ik erg veel lucht via de mond het masker sluit mooi af maar mijn mond gaat nu meer open dan met de Wisp die ik eerder had. Heeft iemand een ideee waarom dat nu in eens zo is?

Re: Voorstellen

3
Dag Bart, welkom.

Tjonge.. Wat een verhaal.
90 seconden ademstilstand met na een poos nog een minuut, ik vind dat ernstig. Je hebt het over lichte CSAS, maar wel zeer zware OSAS dan. Ik hoop dat het wat apneus betreft nu veel beter gaat, maar je bent ook al een flinke tijd onder de pannen, ik neem aan dat dat wel goed zit.
Met de maskers kan ik meevoelen want ik heb ook snel last van de huid, en wat mij momenteel het beste voldoet is Het neusdoppen masker de Resmed P30i. Van siliconen krijg ik na zeer korte tijd een rode huid gevolgd door uitslag.
Bij jou is het blijkbaar nog erger, dat je eerst na 10 maskers een goede vind.
Begrijp ik nu goed dat je de Resmed N20 hebt gekregen? Ook een neuskommetje?
Mondlek is heel lastig om te bestrijden, je kunt een kinband gebruiken of proberen de mond af te plakken, verder kun je niet veel doen. Heb je bij je (long) arts al eens aangegeven dat er zo geklungeld wordt en je geen Wisp kunt krijgen? Misschien kan diegene wat bewerkstelligen.