Hoi nieuw hier

1
Hoi. Hier een partner van iemand die een cpap masker heeft.
Mijn man heeft sinds ongeveer 2 maanden de Resmed air 10.
Het snurken was gelukkig vanaf de eerste nacht weg. Gelukkig weer samen in een bed kunnen slapen.
Echter ervaar ik nu een ander probleem. Uit het masker bij de slang komt erg koude lucht uit bij het ademhalen. Als mijn man naar mij toe ligt met zijn gezicht blaast dat in mijn gezicht of tegen mijn nek aan. Hierdoor heb ik nu al last van vastzittende nek. Doe nu maar een sjaaltje om mijn nek of ga halverwege de nacht omgedraaid in bed liggen. Dus met mijn hoofd aan het voeteneinde.
Hebben meer partners hier last van? Zo ja is hier een oplossing voor. Tevens is het blaasgeluid ook erger als hij met zijn rug naar het apparaat ligt en dus met zijn gezicht naar mij. Daar gebruik ik nu oordopjes voor.

Re: Hoi nieuw hier

2
Marijn schreef: 04 feb 2023, 11:25 Hebben meer partners hier last van? Zo ja is hier een oplossing voor.
Jazeker. Ik heb een hoop "buurman en buurman" oplossingen zien langskomen, bijv: 1) een plexiglazen tussenschot tussen de bedpartners 2) het opnieuw optrekken van een Berlijnse muur 3) het aanpassen van het masker met een "duoslang"

Ik heb zelf de makkelijkste oplossing gevonden om het probleem bij de wortel aan te pakken: breng een stukje wasemkapfilter (losjes) boven de uitlaatgaatjes van het masker zodat de lucht gebroken wordt en niet zo ver draagt. Beetje volgens het principe van een mondmasker tegen corona.

Er zijn een aantal maskers van Fisher & Paykel en ResMed die deze oplossing al uit de fabriek hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoi nieuw hier

3
Zoals PLP al aangaf, zijn er maskers met filters die de luchtstroom richting de partner of deken afbuigen in positieve zin. Resmed heeft hiervoor de Airfit lijn.

Het Resmed Airfit N30i Neusmasker (sluit aan onder de neus) en het Resmed Airfit P30i Neusdoppenmasker (sluit met twee dopjes aan tegen de neusgatenranden) hebben beide het QuietAir filter die de luchtstroom geruisloos maakt (niet hoorbaar) maar ook niet voelbaar. 30% van de uitgeademde lucht verlaat het masker via dit filter en 70% van de uitgeademde lucht verlaat het masker via de ventilatie uitgang boven op het hoofd waar de slang aansluiting is bevestigd. Via een handig knijp/klik systeem koppel je de slang los van het masker (knip/klik systeem blijft achter in de slang) en met het masker op kun je vervolgens eventueel het toilet bezoeken. Bij terugkomst klik je het weer vast en slaap je weer verder zonder gepruts.

De Resmed AirSense 10 van uw man heeft ook de mogelijkheid om een verwarmde slang aan te koppelen.

Het voordeel van de Climatelineair verwarmde slang (€31,95 bij Vitalaire of Vivisol) is dat deze condens kan voorkomen in de slang bij gebruik van de bevochtiger en als bijkomend voordeel verlaat deze verwarmde lucht ook weer via het masker naar buiten en geeft de gebruiker meer comfort en minder kans op zwellingen van de slijmvliezen, Minder last van een loopneus/verkoudheid en minder last van een drogen neus/keel/mond gebied. Echt een aanrader. Zeker als Climate Control en Slangtemperatuur beiden op Auto Stand worden gezet, want dan is de temperatuur 27°C en de relatieve vochtigheid is dan circa 85 %. De bevochtiger wordt dan ook bediend door het apparaat zelf. Bij deze Auto stand is de kans op Condens een stuk lager en ook een regen douche in het gezicht zal minder voorkomen dan bij een onverwarmde slang.

Het apparaat van uw man heeft ook een mogelijkheid tot een drukverlichting tijdens de uitademing. Dit is de EPR functie. De uitademingsdruk kan t.o.v. de inademingsdruk met 1 tot maximaal 3 cmh2o verlaagd worden. Dit vergemakkelijkt het uitademen tegen de hogere inademing druk in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar