Allergische reactie masker

1
Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen een Apneu apparaat. Waarschijnlijk heb ik al jaren apneu, bij recent slaaponderzoek gemiddeld 23 ademstops per uur en een desaturatie van 80% gemeten. Altijd moe, kan de hele dag slapen, word nooit uitgerust wakker. Waarschijnlijk heel herkenbaar voor iedereen hier :-)
Heb nu een AirSense11 met een AirFit N20 masker. Mijn neus zou te klein zijn voor een masker dat alleen in je neus gaat in plaats van helemaal om je neus heen.
Op zich ging het de eerste 3 dagen best goed, even wennen maar verder prima geslapen. Meteen 100% score in de app, met gemiddeld minder dan 1 ademstop per uur, dus dat een hele vooruitgang!
Maar nu, na slechts 3 dagen, begint de huid rondom mijn neus goed rood en branderig te worden, en dat is natuurlijk minder leuk!
Morgen ga ik met het spreekuur van het ziekenhuis bellen, kijken wat zij mij daarover kunnen adviseren, maar als je hierop googelt wordt je daar niet vrolijk van. Je krijgt een hele waslijst van mensen die tig oplossingen geprobeerd hebben, zonder veel resultaten. Nog maar even afwachten dus.
Vannacht zet ik het wel op, maar zodra het gaat branden gaat het beslist weer af!

Lieve groetjes,

Anneke

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast

Re: Liefs, Anneke

2
Anneke3d schreef: 05 feb 2023, 10:36 Maar nu, na slechts 3 dagen, begint de huid rondom mijn neus goed rood en branderig te worden, en dat is natuurlijk minder leuk!
Zorgt u ervoor dat de maskerrand na elke nacht wordt ontdaan van huidolie? Dat kan met een beetje afwasmiddel of een hard zeepje en een zacht doekje.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Liefs, Anneke

3
Anneke, waarschijnlijk heb je een allergische reactie op het silicone materiaal wat de huid raakt.

Jij hebt het Resmed Airfit N20 neusmasker.

Weet dat dit masker ook beschikbaar is als Airtouch masker speciaal voor jouw probleem.

Overleg dit met jouw leverancier.

Zie deze link: https://webshop.vivisol.nl/maskerkussen-airtouch-n20.html

Je hebt recht op een goed zittend en passend masker, dus de leverancier moet deze vanuit het basispakket aan jou leveren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Liefs, Anneke

4
Hoi Persluchtpiraat, ik heb het masker schoongemaakt met Zwitsal babyshampoo, zachter kan bijna niet.

Hoi RuudJ: ik krijg als het goed is morgen of overmorgen de AirTouch N20 per post thuisgestuurd. Hopelijk gaat dat beter.

Voor de rest ging het de eerste (en tot nu toe laatste) 3 nachten goed, 100% score in de App, dus...

Liefs, Anneke

Re: Liefs, Anneke

5
Mooi Anneke, echter heeft de leverancier ook met jou besproken dat je dit N20 Airtouch deel maandelijks krijgt toegezonden. Dit moet namelijk maandelijks of als je er langer mee kunt doen, tweemaandelijks vervangen worden. Resmed schrijft maandelijks voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Liefs, Anneke

6
Anneke3d schreef: 06 feb 2023, 11:51 Hoi Persluchtpiraat, ik heb het masker schoongemaakt met Zwitsal babyshampoo, zachter kan bijna niet.
Ik heb even opgezocht, en de ingredienten van Zwitsal babyshampoo zijn: Aqua, Glycerin, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Lauroyl Glutamate, Sodium Chloride, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Sodium Benzoate, Caprylyl Glycol, Sodium Methyl Lauroyl Taurate, Parfum, Stearic Acid, Citric Acid, Lauric Acid, Sodium Laurate, Polyquaternium-10, Glutamic Acid, Sodium Hydroxide, Tetrasodium EDTA, Sodium Methyltaurate, Tocopheryl Acetate.

Nu zitten er kennelijk geen siliconen/weekmakers in (komt vaak voor bij shampoo) maar ik ben er niet gerust op of glycerine of de glycolverbindingen in staat zijn om de siliconen van het masker aan te tasten. Dit is waarom ik de voorkeur geef aan Echte Zeep™ waar alleen maar Zeep™ in zit.

Maar goed, dit is vooral een zorg voor de lange termijn, als je zo lang mogelijk het maskerkussen wilt behouden. (Ik moet wel, want ik betaal zelf voor al mijn apparatuur en accessoires)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Liefs, Anneke

7
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb ondertussen de AirTouch N20 maskers, en geen problemen meet met mijn huid. Ik hou het dus maar op een allergische reactie op de siliconen. So far, so good.
Alleen, ik heb erg veel last van vocht in het masker. Zo rond een uur of 3 word ik wakker met een masker vol met condens. Ik heb een verwarmde slang en een bevochtiger (AirSense11), en heb alle standjes al uitgeprobeerd, inclusief de automatische instelling. Ik heb nu de bevochtiger op standje 1 staan, en de temperatuur zo rond de 22 graden, steeds een beetje hoger of lager om de testen. Ik heb ook een fleece hoes om de slang heen gemaakt, maar niets helpt. Het is echt niet fijn meer.
Resmed zegt dat je de temperatuur van de slang moet verhogen, naar dat hielp niet. Bovendien zeggen zij zelf dat "hoe hoger de temperatuur, hoe meer vocht de lucht kan bevatten" dus dat vind ik erg onlogisch.
Hoe dan ook, hoe krijg ik die condens uit mijn masker? Ik verdrink gewoon!!!

Alvast bedankt,

Liefs,

Anneke

Re: Allergische reactie masker

12
Anneke, geadviseerd wordt om het apparaat juist niet op de grond te plaatsen, daar deze werkt als een stofzuiger. Het zuigt dan lucht inclusief stof van de grond op, waardoor het filter sneller vuil wordt. Beter is dan het apparaat op een opstapje te zetten, die ook te verkrijgen zijn in opvouwbare vorm.

Vanaf die plek kun je dan de slang omhoog geleiden via een slangenhengel. Het uiteinde is dan voorzien van een lus waardoor de slang loopt en vanaf die plek loopt de slang dan naar omlaag en wordt dan aangesloten op het masker. Condens wordt opgeslagen in bochten van de slang en als je een bevochtiger met een verwarmde slang gebruikt zou dit al een stuk minder behoren te zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Allergische reactie masker

13
Hallo Ruudj,

Ik heb het apparaat nu op een krukje gezet. Maar, eerlijk gezegd, ik weet het ook niet meer, heb al vanalles geprobeerd, probleem blijft.
Zou het kunnen dat je met een masker met van die neuspluggen minder last hebt van condens? Dan ben ik iig van het gekriebel rondom mijn neus en onder de afdichting af?
Ze wilden mij die bij Westfalen niet geven omdat mijn neus te klein zou zijn. Ik heb toch echt geen babyneus! Achteraf lijkt mij dat bullshit, ik denk dat ze gewoon zo'n masker niet bij zich hadden of zo.... Maar het valt te proberen, toch?

Alvast bedankt,

Anneke

Re: Allergische reactie masker

14
Anneke ik gebruik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker met framemaat small, neusdoppen maat Large, heb geen last van condens. Gebruik bevochtiger zowel verwarmde slang, beide op stand Auto. RESMED ASV

De neusdoppen maten Small en Medium worden standaard aangeleverd.

Het valt zeker te proberen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar