Na MRA beugel toch maar een CPAP ? Advies graag !

1
Hallo, ik ben een 58 jarige man.

In 2021 ben ik meerder malen bij mijn huisarts geweest met vage gezondheid - en stress klachten en behoorlijk vermoeidheid gevoel.
Dit gevoel heb ik reeds een jaar of 6.
Dit wordt door de huisarts gezien als een burn out. Temeer ik net uit vechtscheiding kwam en de omgangsregeling
met mijn destijds 8 jarige dochter niet wilde vlotten.

Na meerdere lichamelijke onderzoeken in het ziekenhuis in 2021/2022 ( in Covid tijd..)
Ben ik verwezen via een longarts naar een KNO arts. Deze arts wees mij erop dat deze klachten zouden
duiden op een slaapapneu.
Na een slaapkastje thuis en een slaap test in het ziekenhuis werd er toch een slaapapneu geconstateerd.
O.a. met AHI van 13,6

Advies van KNO arts een MRA aan te schaffen. Totaal duurde het 8 weken voor ik een MRA heb mogen ontvangen.
Inmiddels heb ik trouw deze MRA gedurende de afgelopen 3 maanden 's nachts in.
Behalve een lichte verbetering van mijn conditie in wk 3 heb ik nog geen verbetering mogen zien.
In hoeveel tijd zou ik een verbetering moeten zien met een beugel ?
Meerdere malen contact gehad met MRA beugelarts om deze te verstellen, maar dat gaf ook geen opleving.
Recent een tweede maal een slaap test thuis met beugel gehad. Ik heb nog geen terug koppeling hiervan mogen ontvangen.
Dit gaat telefonisch later gebeuren met een KNO arts.

Ik zie op dit forum veel expertise bij gebruikers van CPAP.
Zou dit een beter middel zijn om conditie en levens vreugde weer te verhogen ?

Ik ben het aardig beu om elke ochtend vermoeid uit mijn bed te komen om mijn dag/dagelijkse dingen te doen.

Heeft iemand nog tips en tricks om hieruit te raken ?

Ik hoor ze graag !

Grtz. Remco

Re: Na MRA beugel toch maar een CPAP ? Advies graag !

2
Remcoklaver schreef: 22 mar 2023, 17:37 Zou dit een beter middel zijn om conditie en levens vreugde weer te verhogen ?
Wat mij betreft wel, omdat je met een CPAP (stuur wel aan op een ResMed Airsense10 of 11 !) precies kan zien met OSCAR (http://oscar-app.nl) wat de prestaties zijn van het apparaat. Met een MRA tast je altijd in het duister.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Na MRA beugel toch maar een CPAP ? Advies graag !

3
Wacht de uitslag even af van de tweede slaaptest nu met de MRA. Waarschijnlijk zal hieruit naar voren komen dat de AHI nog steeds te hoog is en dat de MRA dus niet voldoende werkt. Ga dan sowieso aandringen op de cpap therapie en doe dit ook omdat je klachten niet zijn afgenomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar