Oscar gedoe en vraag over meekijken

1
dag,
ik ben sinds 2 jaar een 'gebruiker' van de resmed airsense 10, ik dacht dat het een cpap was maar ....heb zojuist Oscar geinstalleerd (na anderhalf jaar ertegenop zien) en wordt helemaal moedeloos van alle statistieken en zie ook nog eens dat ik een apap heb....
wat is nu het verschil?
ik heb het gevoel dat het apparaat niet meer zo heel goed werkt en dat er iets moet veranderen maar wat? de druk?
Hoe maak ik ook weer een screenshot (sorry, is hier al 20.000 keer uitgelegd..) en wat willen jullie (met name denk ik RuudJ en PLP) van mij zien om er chocola van te kunnen maken?
Ik lees hier uiteraard veel over OSCAR maar ben momenteel zo moe dat ik er niks van begrijp en ineens heel erg onzeker word.
Mag ik een vrijpostige vraag stellen?
Het liefst zou ik dit samen met iemand, dus gewoon live, bekijken...is er iemand die OSCAR snapt en in de buurt van Amersfoort woont en een keer met mij mee wil kijken?
Of kan ik Vivisol vragen mee te kijken? ik heb daar niet zoveel vertrouwen in..
sorry, beetje negatieve melding dit keer van mij...er komen vast weer betere tijden.
graag hoor ik!
groet,
Saskia uit Amersfoort

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

3
Hoi Saskia,

Cpap wordt algemeen gezegd als men over het apparaat spreekt. Zolang het dan een Elite is, staat rechtsonder aan de voorkant, dan is het inderdaad een Cpap met slechts een vaste drukinstelling. (behoudens epr functie, waardoor de druk bij het uitademen met maximaal 3 cmh2o omlaag kan)

Staat er rechtsonder aan de voorkant 'AutoSet' dan behoor je het apparaat Apap te noemen. Deze heeft dan een minimum druk en een maximum druk instelling. De druk varieert dan vaak tussen deze twee drukinstellingen. Bij jou is dit het geval zoalscditbop jouw afbeelding te zien is.

Echter de Resmed Airsense 10 AutoSet heeft ook nog een modus instelling Cpap die je kunt instellen. Dus het kan best zo zijn dat deze Cpap modus een tijd bij jou is toegepast.
Bij jou varieert de druk tussen 5 en 9 cmh2o in Apap modus. Gezien het feit dat je nog obstructief apneu en hypopneu hebt, die niet opgelost wordt, hou je nog een rest AHI van 1,77 per uur over.

Door middel van drukverhoging zou deze nog omlaag kunnen worden gebracht. Daarbij is de minimum druk van belang. Deze moet de keel / luchtweg openhouden. De maximum druk is onder andere van belang om de hypopneus te verlagen.

De inadem tijd is korter dan de uitadem tijd en dat is prima.

Ook het aantal ademhalingen 16,4 per minuut is redelijk. Meestal zit deze tussen de 10 en de 16 in op medium.

Ik wil best wel eens live via Teamviewer en via de telefoon eens met je meekijken als je daar belangstelling voor hebt.

Heb je nog vragen dan hoor ik het graag.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

4
ha Ruud, dank je wel voor je bericht en uitleg.
Ik zou het heel fijn vinden om een keer via teamvieuwer of telefoon te overleggen.
Eigenlijk zou een behandelend arts dat moeten doen ..maar ik voel me door Vivisol een beetje alleen gelaten (je krijgt een machine en een diagnose en hup zoek het verder maar uit, nooit meer iemand die vraagt hoe het gaat ofzo..)
Ik probeer nog een overzicht bij te voegen, daarin zie je dat de druk wel steeds erg aan de bovenkant zit, of zegt dat overzicht daar niet zoveel van?)
Nu weet ik inmiddels ook hoe ik zlf in de instellingen de druk kan veranderen maar kan ik dat ook zomaar doen?
En welke druk zou ik dan moeten nemen?
Nou, al met al veel vragen, ben heel blij met dit forum!
Misschien handig om even persoonlijk te mailen als het gaat om een keer meekijken, het heeft geen haast hoor , ik vind het al heel fijn dat je dit aanbiedt!
groet en dank!
Saskia
Bijlagen

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

5
Heb iinmiddels Vivisol ook gevraagd om eens mee te kijken. Er staat in de mail:
De uitlezing laat geen bijzonderheden zien. Hier vindt u een korte samenvatting van de resultaten:
AHI: 1,7
Compliance: 9,19 uur per dag en 7 dagen per week
Met deze resultaten verloopt uw therapie goed.


Deze gegevens kan ik zelf ook terugzien op mijn apparaat dus dat is niet nieuw..
Heb gezegd dat ik denk dat AHI niet veel zegt over de slaapkwaliteit en dat ik die eigenlijk ook nog te hoog vind en graag terug naar onder de 1 zie gaan( door bv iets aan de druk te veranderen)

afwachten maar weer, morgen bellen.
Als dat niets wordt neem ik graag je aanbod aan Ruud!

to be continued..

groet allen en slaap lekker straks!

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

6
Saskia schreef: 27 mar 2023, 21:11 Met deze resultaten verloopt uw therapie goed.
Ja, zo gaat het altijd 🤦‍♂️
Saskia schreef: 27 mar 2023, 21:11 Als dat niets wordt neem ik graag je aanbod aan Ruud!
Wat mij betreft een aanrader!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

7
dag, dank ook PLP voor meekoekeloeren en het vertrouwen in Ruud;-)

nog 1 vraag, morgen spreek ik iemand van Vivisol, een consulent...
Ik zie in Oscar dat met name aan het begin van de nacht de hyponeus talrijk zijn....dat er dan vervolgens een periode is van minder apneus en dus de AHI gemiddeld niet zo heel hoog uitkomt (rond 2 , een enkele nacht met een uitschieter naar 5)
MAar dan is nog het feit dat het heel vaak aan het begin van de nacht wel hoog is en ik daar last van heb (tenmisnte dat denk ik).
Wat kan ik morgen voorstellen? de onderdruk te verhogen (is nu 5) of kan ik zelf experienteren met de aanlooptijd? of gaat het juist om de bovendruk die bij hypopneus eigenlijk wat omhoog moet? Of moet ik kijken naar Flow Limitation, Rera, EPR aan of uit? haha ik noem maar wat op..blijft lastig voor jullie om te adviseren zo maar toch weer dank!
veel meer vertrouwen in de mensen op dit forum dan in vivisol consulentes die niet ervaringsdeskundig zijn (tenminste dat hoop ik eigenlijk ook niet voor ze;-)
dank en groet!
Saskia

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

8
Saskia schreef: 29 mar 2023, 14:48 Wat kan ik morgen voorstellen? de onderdruk te verhogen (is nu 5) of kan ik zelf experienteren met de aanlooptijd?
U heeft geen onderdruk of bovendruk want u heeft geen BiPAP en EPR (een beperkte vorm van BiPAP) staat ook niet aan. U bedoelt de startdruk van 5 verhogen, dat is geen gek idee. Aanlooptijd lijkt me niet aan de orde omdat 5 zo laag is. Ramp van 4 naar 5?
Saskia schreef: 29 mar 2023, 14:48 of gaat het juist om de bovendruk die bij hypopneus eigenlijk wat omhoog moet
Lees maximumdruk, en aangezien hij vaak tegen de max aanloopt is dat ook te overwegen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

9
dank! blijft bijzonder dat anderen zomaar tijd willen steken in mijn 'casus'!
ja , ik vond het al raar klinken, onderdruk en bovendruk...(ben ook met de bloeddruk bezig..) maar inderdaad startdruk en maximum druk, goede correctie, excuses.
De dame gister aan de telefoon zei dat ze niets willen veranderen aan de druk omdat mijn gemiddelde AHI zo mooi is..dus ik zal moeten praten als Brugman om dat voor elkaar te krijgen. (eventueel zelf doen ook nog optie) . Het kan natuurlijk ook als tijdelijk worden uitgeprobeerd neem ik aan.. we gaan het meemaken.
De ramp ga ik even kijken, wist niet dat die aanstond maar daar is wellicht ook nog iets te behalen.
En zo worden we steeds een beetje wijzer (en tegelijkertijd het besef dat ik nog heel veel niet weet)
veel groeten!

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

10
Saskia schreef: 29 mar 2023, 19:40 De dame gister aan de telefoon zei dat ze niets willen veranderen aan de druk omdat mijn gemiddelde AHI zo mooi is
Ik krijg echt de neiging om dingen tegen een muur stuk te gooien als ik dat hoor 😆
Saskia schreef: 29 mar 2023, 19:40 De ramp ga ik even kijken, wist niet dat die aanstond maar daar is wellicht ook nog iets te behalen.
Als u 'm nu niet gebruikt, dan heeft het geen zin om het nu te gaan invoeren, het kan alleen maar nadelig uitwerken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Oscar gedoe en vraag over meekijken

11
Aanlooptijd stond op automatisch...geen idee waarom (misschien ooit zelf zitten rommelen).
Heb deze nu uitgezet dus dan zou hij meteen op 5 moeten starten als ik het goed begrijp (en anders op 4 dus)
Bij automatisch gaat hij pas naar 5 als ik slaap toch? maar juist dat inslapen lukt slecht soms.
Nou ik ga het proberen met uit vannacht.
Kan ik op de grafieken ook zien hoeveel ik slaap? Dat ik het apparaat 9 uur gebruik wil nl niet zeggen dat ik 9 uur heb geslapen, ik vroeg me af of dat ergens te zien iis..
groet wederom;-)