Nieuw op het forum

1
Hoi allemaal,

Ik ben dus nieuw hier. Even voorstellen:

Ik ben Patick. Heb in 2015 een slaapmonitor gehad en werden er 5 apneus geconstateerd.
Niks mee gedaan. Vorige week opnieuw een test gehad (AHI van 24) omdat ik toch vermoeidheids klachten kreeg.
Ook moe opstond, hoofdpijnklachten, hoge bloeddruk etc. Fijn dat de puzzelstukjes nu samenvallen en hoop dat ik me nu fitter ga voelen.

Ik krijg nu een CPAP op proef om te kijken of de apneus afnemen.
Heb aangegeven dat ik liever een MRA beugel wilde omdat dit volgens mij makkelijker lijkt.
En ik schijn nog binnen de marges te zitten met een AHI van 24!

Verder vroeg ik mij af of het stadaart procedure is dat er gelijk een CPAP word aangeraden?
Er is namelijk nog niet verder gekeken naar de oorzaak van mijn apneus.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Re: Nieuw op het forum

2
Welkom!
Paterman schreef: 05 jun 2023, 12:05 En ik schijn nog binnen de marges te zitten met een AHI van 24!
AHI betekent bar weinig [noot 1], en al helemaal niets over de mogelijke effectiviteit van MRAs. Het hangt af van de individuele anatomie (bouw van schedel etc) en aangezien deze niet in kaart wordt gebracht bij het standaard behandelpad is het als een worp van de dobbelsteen.

Ter overweging, enige nadelen van MRAs tov. CPAP (de voordelen zijn makkelijk te zien, compact, geen electriciteit etc.)

* MRAs belasten de kaakgewrichten met in sommige gevallen TMD als gevolg
* MRAs sluiten de tanden in waardoor de kans op caries hoger is
* MRAs trekken aan de tanden, waardoor met de tijd schuin gaan staan
* Met MRAs kan je nooit weten of je volledig behandeld bent zonder een PSG met MRA te krijgen, omdat MRAs geen opname maken van je ademhaling

[Noot 1], AHI heeft betekenis in de letterlijke zin zoals gedefinieerd: een gemiddeld aantal hypopneus en apneus per uur, volgens een bepaalde definitie van hypopneus en apneus. Maar dat betekent niet dat iemand met AHI 24 altijd lichtere klachten heeft dan bijv. AHI 60. Daarnaast is het mogelijk om ernstige, ernstige verstoorde ademhaling te hebben met zware klachten met bijv. AHI 2,5 zoals ik gemeten heb tijdens 3 slaaponderzoeken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i