CPAP via Ter Gooi Ziekenhuis Hilversum

1
21 juni krijg ik mijn eerste CPAP. Iemand ook in behandeling bij Ter Gooi in Hilversum? Zij hebben een contract met Vivisol! Was benieuwd welk apparaat ik kreeg en wat voor masker. Wil een beetje voorbereid zijn!

Was ook benieuwd of je nog keuze hebt in apparaten of dat je maar genoegen moet nemen met wat ze te bieden hebben!

Re: CPAP via Ter Gooi Ziekenhuis Hilversum

2
Welkom hier. Een keuze van het apparaat heb je vaak niet. Daar Philips nog niet echt voor nieuwe klanten in aanmerking komt, blijven er maar enkele merken over.
Resmed AirSense 10 of de 11 versie en Löwenstein Prisma zijn op dit moment de meeste merken apparaten die uitgezet worden. Daar de Devilbiss apparaten niet meer worden vervaardigd gaan deze ook langzamerhand geheel verdwijnen.

Qua maskers heb je nog wel een keuze. Vaak wil men starten met een neusmasker, daar de normale ademhaling via de neus verloopt. Een neusdoppen masker met twee dopjes die de neusgaten afsluiten is erg effectief. Een neus masker kan onder de neus zijn, maar voorheen en nog steeds ook over de neus.

Een full face masker, ook wel een volgelaat masker genoemd, gaat origineel over de neus en over de mond, maar steeds meer ook onder de neus en over de mond heen. Er is zelfs een Philips masker de Opti-life die over het gehele gezicht heen gaat, dus ook over de ogen. Deze laatste wordt zelden verstrekt alleen in byzondere gevallen.

Er zijn wel honderden maskers in omloop van verschillende fabrikanten. Resmed heeft Airfit line in omloop en Philips heeft de Dreamwear line in omloop. Persoonlijk vind ik de Airfit line fijner daar deze maskers stiller zijn dan de Dreamwear maskers. Ook minder luchtstroom richting de partner of tegen de dekens.

Mijn favoriet de Resmed Airfit P30i neusdoppen masker met frame maat small en neusdoppen maat large. (niet standaard in pakket meegeleverd, dus indien nodig opvragen bij de leverancier.) Maar ieder houd er zijn eigen voorkeur op na. Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP via Ter Gooi Ziekenhuis Hilversum

3
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik ga het maar zien en laat het binnenkort maar over me heen komen. Liep het bij jou ook via een ziekenhuis? En moet je daar aangeven als je een ander maskertype wil of zelfs een ander apparaat? Je zal dat zelf moeten betalen denk ik. Of valt dit onder de basisverzekering? Dus eerst je eigen risico!

Re: CPAP via Ter Gooi Ziekenhuis Hilversum

4
RuudJ schreef: 05 jun 2023, 19:33 Welkom hier. Een keuze van het apparaat heb je vaak niet.
Je kan toch client worden bij elke leverancier die is aangesloten bij je zorgverzekering?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP via Ter Gooi Ziekenhuis Hilversum

5
In principe kun je inderdaad cliënt worden bij elke leverancier die een contract heeft afgesloten met jouw Zorgverzekeraar.

Echter de vraag is of het ziekenhuis ook een contract heeft afgesloten met een leverancier die jij graag zou willen contracteren.

Het ziekenhuis kan een contract hebben afgesloten met slechts 1 leverancier die bijvoorbeeld alleen werkt met 1 cpap merk, Löwenstein Prisma . Bij dit ziekenhuis blijf je meestal dan ook onder controle.

Jouw Zorgverzekeraar heeft bijvoorbeeld geen contract met deze leverancier. De leverancier van het ziekenhuis krijgt de opdracht om jou drie maanden te begeleiden en jou te voorzien van maskers, slang en hulpmiddel en dat wordt dan de Löwenstein Prisma die daar ook door een medewerker van de leverancier wordt uitgelezen.

Na drie maanden is er een keuze. De leverancier van het ziekenhuis blijft jouw leverancier, maar dan heb je een probleem met de vergoeding door jouw Zorgverzekeraar. Je moet alles zelf bij jouw Zorgverzekeraar indienen met de kans op een gedeeltelijke vergoeding (hoewel alles wordt vergoedt uit het basispakket, eigen risico is alleen van toepassing op de slaaptest) of je wordt overgedragen aan een leverancier die jij graag wenst, maar die het merk Löwenstein Prisma niet in hun assortiment hebben.

Bij deze laatste mogelijkheid, krijg je dan weer het probleem dat bij controle in het ziekenhuis de apparatuur die jij gebruikt weer niet kan worden uitgelezen door de leverancier van het ziekenhuis.

Het zal niet zo vaart lopen, maar het kan wel.

Daarom kun je vaak in de polisvoorwaarden van jouw Zorgverzekeraar terugvinden met welke leveranciers deze een contract hebben afgesloten. Vergelijk dit met die van het ziekenhuis.

Je kunt altijd proberen, een bepaald merk te ontvangen in bruikleen, maar men moet dit merk hulpmiddel dan wel in hun assortiment hebben.

Mijzelf, ik ben in 2011 gediagnosticeerd in het RKZ te Beverwijk en had toen Comcare/ Vitalaire als leverancier en kreeg toen de F&P Icon als apparaat.

Vragen om een ander merk werd niet gehonoreerd. Toen ik overstapte op een andere Zorgverzekeraar, dreigde ik over te stappen op een andere leverancier (Vivisol) omdat ik in de veronderstelling was dat mijn nieuwe Zorgverzekeraar geen contract had afgesloten met Vitalaire. Vitalaire vertelde dat zij wel een contract hadden en vroeg om te blijven. Ik gaf aan dit wel te willen en kon toen opeens wel het merk hulpmiddel ontvangen die ik wenste. Antwoord op mijn vraag, waarom nu wel? Jouw vorige Zorgverzekeraar wilde niet dat je een ander merk kreeg....

Dus vragen staat vrij, maar of je een keuze hebt is nog maar de vraag.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar