Ik stel mij voor,..

1
Mijn naam is Norbert 53 jaar en eigenlijk al sinds 2005 slaapapneu.
Gelukkig getrouwd, opa ,hou van motorrijden, Honda ST1100 welteverstaan
Gek op techniek, mechanisch voorop, ik ben geen wizzkid, en ik ben werkzaam in de koeltechniek,

In 2005 een CPAP therapie geprobeerd, maar ik heb dit ,stom stom, niet doorgezet een vervolgens mijn leven verder geleden en de slaapapneu min of meer genegeerd . Ook niet meer bij een behandelaar geweest. :face_with_rolling_eyes:

Vervolgens met de bij behorende klachten, moe vergeetachtigheid, slechte concentratie e.d. doorgemodderd tot afgelopen januari.
Ik voelde mij toen al een maand of 2 zeer slecht en dacht dat ik een griep had die maar niet uit mijn systeem wilde vertrekken bleek dat ik een bloeddruk van 225 bovenwaarde had (soms nog hoger) en ik voelde mij zeeer beroerd, wat achteraf gezien niet zo gek is.

Rondje ziekenhuis gehad en toen is de link apneu gelegd, ook stom van mijzelf dat ik daar niet aan dacht.
Uiteindelijk bij Ruysdaelkliniek terecht gekomen, en bleek dat mijn neusdoorgang te nauw is, vandaar dat ik de 1e poging niet heb gered.
Celon behandeling ondergaan ,positie therapie geprobeerd dat werkte niet, en sinds vrijdag 2 juni heb ik een Resmed11 verstrekt gekregen .

Met het neusmasker i.c.m. zijligging werd mijn neusdoorgang alsnog (deels) geblokkeerd met paniek effect tot gevolg, ik viel overigens best vlot in slaap. :+1:

Na overleg met Ruysdaelkliniek een de Vivisolclub een gelaatsmasker in gebruik genomen, en daar ben ik erg blij mee, ook al heb ik er net 2 nachten mee opzitten
geeft dit meer rust qua gebruik.

Ik ben er nog laaaang niet maar ik begin wel al wat te wennen, ik slaap er nu netto 1.5 uur mee, en vandaag de hele middag ermee op de bank gezeten/gelegen om zo veel mogelijk uren ermee te maken,en dus mijn spieren te laten wennen/trainen.

Dit was zo'n beetje het plaatje van mij, voor meer info stel ik mij open op.

Re: Ik stel mij voor,..

2
ha Norbert,

welkom hier op dit forum! Wat een verhaal en wat goed dat je toch nu de behandeling weer opstart!
Succes en inderdaad volhouden en wennen, dat is wat je nu even moet doen.
En kijken welk masker etc het beste bij je past (en of je een verwarmde slang en bevochtiger wil gebruiken, allemaal ten behoeve van het comfort).
Je kan hier een hoop info vinden en schroom ook niet je vragen te stellen en je bevindingen (goed of niet goed) te delen.
Ga er maar vanauit dat je je steeds beter gaat voelen, dat wens ik je in elk geval toe!

groet!

Re: Ik stel mij voor,..

3
Norbert, welkom hier op dit forum. Doe bij jezelf eens de test die beschreven staat in dit bericht over neusdoppen en nee dit is niet hetzelfde als een neusmasker.

Hoe ervaar je de uitkomst van die test?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik stel mij voor,..

4
Ruudj, net de neusvleugel test een aantal keer gedaan en dat maakt indeerdaad verschil.

Het probleem ,zover ik het met een neusmasker heb ervaren , is dat ik bij zijligging de huid naast mijn neus al genoeg druk uitoefend om de neusdoorgang te blokkeren,als ik dan wakker wordt zit het intern als het ware dicht geplakt.
Dus als ik ter hoogte van het jukbeen de huid lichtjes richting mijn neus druk sluit de handel al af.
Nu kan ik niet beoordelen of een neusplugmasker dit wegneemt.

Voorals nog ben ik allang blij dat ik niet meer wakker schrik zoals met een neusmasker.

En ik ben nog maar net gestart,dus voorlopig is mijn eerste doel om de gehele nacht door te slapen met de cpap,

Maar wellicht in de toekomst dat dit een stap naar nóg betere zuurstofhuishouding is.
Ik zal dit zeker met mijn behandelaar bespreken.

Bedankt voor de tip !

Re: Ik stel mij voor,..

5
Saskia schreef: 08 jun 2023, 20:18 Ga er maar vanauit dat je je steeds beter gaat voelen, dat wens ik je in elk geval toe!
Dankjewel,

Tja, beetje naïef geweest.
Ik ben vastberaden om dit onder de knie te krijgen.
Als ik het vertrouwen heb dat ik hier mee door kan gaan, wat ik wel verwacht, komt er zeker een verwarmde slang, ik heb een Resimed 11 en daar gebruik ik de bevochtiger al van.

En ik ben al blij als ik van die brainfog af ben, laat staan wat er meer gaat veranderen op den duur?

En ik zal zéker niet schromen om advies in te winnen, we benne op de wereld om mekaar te helpen nietwaar?

Re: Ik stel mij voor,..

6
U heeft toch niet een ResMed Mirage FX neusmasker? Die dingen zijn verschrikkelijk, ik noem ze zelf "de wasknijper." Er zijn zo veel neusdoppen/neusgaten maskers die niet 10 jaar geleden op de markt zijn gekomen en 100x beter zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i