Nieuw hier

1
Goedemorgen,
Ik ben hier nieuw en zal me even voorstellen.
Barbara, vrouw, bijna 60, werkzaam als bouwkundig tekenaar, opgeleid als beeldend kunstenaar, en al tijden erg vermoeid.
Gediagnosticeerd met copd gold 2 bijna 3, depressie, diabetes 2, tinnitus, artrose en cpt. Misschien vergeet ik nog iets.
Oja en sinds een paar weken met matige osas, 20 stops p/u met zijligging, 50 met rugligging, laagste saturatie iets van 70.
Sinds afgelopen maandag slaap ik met een neusmasker, Resmed air 10 ofzo, en heb nu een score van 0,7. Dus dat gaat prima, ondanks claustrofobische weerzin voor het masker.
Ben wel nog vermoeider dan voorheen lijkt het. Amper in staat te werken, emotioneel labiel, en pijn in mijn ribben.
Ik lees er nu veel over, o a. over hoe verstoord allerlei hormonen zijn door de apneu, en ook hoe het herstel veel kost.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier en ben blij dat dit forum bestaat
Met vriendelijke groet,
Barbara

Re: Nieuw hier

2
ha Barbara, welkom hier!
Veel succes met de therapie, volhouden maar even, het zal echt wennen.
Met copd lijkt het snel benauwd denk ik om iets op je neus te moeten hebben maar als je er overdag ook vast een beetje aan went helpt dat wellicht, ervaren dat je gewoon kan ademen in het masker!
Wellicht dat je ribpijn ook komt door de diverse ademhalingsspieren, andere dan die je normaal gebruikt geloof ik..
En er zijn ook heel veel dingen die het aangenamer maken (verwarmde slang, bevochtiger, soort maker) maar dat komt allemaal wel hoor!
Succes voor nu! groetjes!

Re: Nieuw hier

3
@Barbara hebben ze u gezien de COPD een standaard CPAP gegeven of een BiPAP? Standaard CPAP maakt de ademhaling iets moeilijker, terwijl BiPAP juist meehelpt. Als het beroerd voelen voort blijft duren, dan kan het zijn dat er koolzuurstapeling ontstaat. Zoek op het forum ook naar hypercapnie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw hier

4
Volgens mij is de copd geen onderwerp geweest, al zat ik maandag ook bij een longarts. Ik ben niet helder genoeg momenteel om dat snel paraat te hebben, maar vanmorgen luisterde ik een podcast met Sandra Houtepen over restklachten, en die had het idd over co2- stapeling.
Maandag ga ik naar de huisarts, maar die weet dat vast niet.

Ik heb een Resmed Airsense 10 autoset, weet niet of dat ook Bipap is? Hoe kom ik dat te weten?

Dank voor de link!

Re: Nieuw hier

5
Dit zijn de apparaten van resmed:

AirSense 11 AutoSet
Automatisch aanpassend apparaat dat de staat van uw bovenste luchtwegen bij iedere ademhaling analyseert en de druk aanpast indien nodig. Dit apparaat beschikt ook over het ‘for Her’-algoritme, dat een op maat gemaakte behandeling biedt voor de specifieke behoeften van vrouwen met obstructief slaapapneu.

AirSense 11 Elite
Apparaat met vaste druk dat een continue druk levert die bepaald wordt door uw zorgverlener. (Modedit RuudJ: AutoSet For Him & For Her + Elite = 1 apparaat)

AirSense 10 AutoSet for Her
Automatisch druk-aanpassend apparaat voor druktherapie voor vrouwen

AirSense 10 AutoSet
Automatisch druk-aanpassend apparaat voor druktherapie

AirSense 10 Elite
Therapieapparaat met vaste druk

AirCurve 10 VAuto
Bi-level therapie apparaat dat zichzelf automatisch aanpast

AirCurve CS10 PaceWave (Adaptief Servo Ventilator {ASV} ) (Modedit RuudJ: om de lijst compleet te maken)

U heeft nu dus geen bi-level pap.
U zou kunnen aangeven, dat als u het erg benauwd vindt met uw huidige apparaat, dat u copd heeft, wellicht komt u in aanmerking voor bi-level.
Ik heb dat destijds via mijn longarts geregeld dat ik een bi-level kreeg.

Succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Nieuw hier

9
Barbara schreef: 09 jun 2023, 13:58 Is er ook een bipap for her?
Nee, er is alleen een Aircurve VAuto waarbij de Auto EPAP volgens het standaard AutoSet wordt geregeld. De verschillen tussen AutoSet en AutoSet for Her zijn verder subtiel, zwak wetenschappelijk onderbouwd en vooral gedreven door marketing. In ieder geval ondergeschikt aan uw mogelijke probleem om voldoende tidal volume te krijgen voor het afblazen van CO2.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw hier

11
Ga vooral door met de CPAP. Hypercapnie kan een verklaring zijn voor uw klachten, maar we weten nog niet of het werkelijk aan de hand is. Uw longarts is aan zet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw hier

15
Volgens de longarts gaat het heel goed, prima waarden, masker lekt amper, 7,5 uur cpap, AHI vrijwel nul.
De moeheid kan komen doordat mijn lichaam er niet aan gewend is om goed te slapen en een masker op te hebben.
Verder zei ze dat het ook jan dat 'alles er nu uitkomt'. Ik heb toch jaren in standje overleven gestaan, dus dat is ook best logisch, zeker nu de adrenaline-rushes uitblijven.
Dus accepteren maar, en even rustig aan doen.

Dank je Louise!

Re: Nieuw hier

16
Overigens heb ik het kaartje uitgelezen maar ik kan er weinig mee. Ik kan die data niet interpreteren, maar toch leuk om het begin te hebben.
Weet iemand wat klasse 6 is, qua adem-boogje?
Mijn boogjes zien eruit als die slang die een olifant heeft opgegeten, in De kleine prins.

Re: Nieuw hier

18
Lees eens het artikel over de Hormonen, een cruciale factor voor herstel. Het geeft een beeld wat apneu kan doen met het lichaam.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar