Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

1
Hallo lotgenoten en vooral de “harde kern” die zo geweldig helpt met alle vragen. Sinds 4 weken heb ik ook een cpap nadat ik mezelf had “opgenomen” met een dictafoon ‘s nachts. Tjonge wat een gesnurk! Dit is al jaren maar sinds ik alleen in bed lig met Poews (die gewoon beneden gaat liggen) , heeft niemand last van me. Maar zelf werd ik elke ochtend moe wakker, en was eigenlijk gewoon uitgeput. Wat ook een rol speelt is de ziekte van Crohn, maar het kon hier niet alleen van zijn. Moest in het begin erg wennen aan het masker, ben begonnen met een neus masker maar mijn mond gaat open en ik kreeg “valse” lucht en werd wakker. Nu een total face masker en het gaat beter. Alleen wat ik niet heb begrepen, de druk stond op 4 en alles ging goed, ik haalde zelfs 7-8 uur slaap. nadat ik met het verzetten van de zomertijd de klok wilde aanpassen op het apparaat, heb ik het ziekenhuis moeten bellen omdat ik dacht dat alles ontregeld was. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn maar ze heeft wel op afstand de druk hoger gezet, omdat de longarts dit had aangegeven. Begonnen op 4, alles ging goed en nu op 5 heb ik problemen van mijn neus en droge keel. Bevochtiger hoger gezet maar helpt niet. Maar waarom zou de druk hoger moeten als alles op 4 goed gaat? Ik kan hier natuurlijk contact voor opnemen maar als iemand me dit kan zeggen? Ik kan zien dat er gemiddeld 1 ademstop is dus dan zou de druk van 4 toch ok zijn.

En dan vergat ik nog te zeggen dat ik heel veel gemak en wetenswaardigheden heb opgestoken van deze site in de aanloop van dit hele gebeuren. Echt een heel fijn forum, bedankt hiervoor! En door veel te lezen over de problemen van anderen zijn mijn opstart ervaringen dat je “ gewoon” vol moet houden en even moet doorbijten. In het begin heel erg vervelend dat masker maar zelfs als ik nu ‘s middags even een uurtje ga liggen zet ik hem op en begin me langzamerhand beter te voelen. Punt is dat ook mn Hb laag was dus dat speelde ook een rol maar toch.

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

2
Welkom Linda, je gaf aan dat je erg snurkt. Deed je dit ook nog met een druk van 4 cmh2o? En zoja, doe je dit dan ook nog met de nu ingestelde druk van 5 cmh2o?

En wat voor merk cpap heb je in gebruik?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

3
Hallo Ruudj, uiteindelijk is de druk teruggezet naar 4 omdat de verpleegkundige die ik nu sprak ook niet wist wat de reden was van het verhogen. Ik heb een Löwenstein. De apneus waren 1-2 en die diepe slaap kijk ik niet naar omdat dat fake is zeiden ze. Dat snurken zal nu wel weg zijn maar heb wel een hele droge mond. Bevochtiger staat op 4. Ik merk nog niet echt heel veel van dit apparaat maar het gaat denk ik wel de goede kant op. dank voor het antwoorden! Wel nu last van hooikoorts waardoor ik het total face masker zelfs niet verdraag. Dus aantal nachten zonder geslapen en dat is toch wel weer heerlijk. Ik ga zodra het kan weer het masker opzetten en hoop op beterschap.

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

4
Hoi Linda,

Bedankt voor de antwoorden. Een Löwenstein dus.

Het slapen net een full face masker, geeft in feite de mogelijkheid om via de mond te gaan ademen en daardoor ontstaat er dus lucht doorstroming via de mondholte. Hierdoor droogt deze sneller uit waardoor er speeksel problemen ontstaan. Jouw tandarts zal daar dan ook niet blij over worden, want dit kan gebitsproblemen veroorzaken.

De druk op vier zetten verminderd het effect van de cpap om ademstops tegen te houden en zo'n lage druk instelling zal normaliter het snurken alleen maar laten toenemen.

Dus let daar goed op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

6
Hallo Ruudj, het vreemde is dat er met een druk van 4 nog maar 1-2 ademstops zijn. En mn tandarts is inderdaad niet blij, ook niet wat betreft de medicatie die ik gebruik. Maar voorlopig gaat het goed en die droge mond is heel vervelend. Toch alleen de neuskap gaat niet. Snurken met 79 stops op mn rug en 39 op mn zij is vreselijk. Dat is nu dus voorbij. Dank voor je antwoord.

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

8
Tegen een droge mond gebruik ik OraCoat XyliMelts (met of zonder mint).
Die bestel ik bij de online drogist.
Het zijn een soort tabletten die je tegen je tandvlees plakt. Helpen ook je gebit te beschermen.
Er bestaat ook een gel in tube maar die vind ik vies.
Ik heb dezelfde machine als jij. Ik check elke ochtend de gegevens.
Nu blijken die toch niet betrouwbaar te zijn. Volgens de machine heb ik al de hele tijd minder dan 5 ademstops.
Het slaaponderzoek wijst anders uit. Plus 16 dus nog steeds apneu.
Heb vanmiddag overleg met de consulent van de leverancier.