Nieuw hier en ook wat vragen

1
Hallo allemaal,

Sinds half maart heb ik de diagnose OSAS (AHI 25) en sinds afgelopen woensdag met de Cpap begonnen. Ik heb de Phillips Dreamstation 2 gekregen met een neusmasker.

De eerste nacht was even wennen, maar de 2 nachten erna heb ik echt goed geslapen. Omdat ik bij het wakker worden toch wel behoorlijke afdrukken in mijn gezicht had, heb ik het masker gisteravond wat losser gezet. Maar ik heb afgelopen nacht niet goed geslapen (werd ook weer wakker om naar de wc te gaan) en mijn partner vertelde dat ik toch weer flink gesnurkt heb afgelopen nacht. Dus ik denk dat ik het masker toch maar weer iets strakker zet.

Vanmorgen kwam ik op dit forum terecht en na aardig wat te hebben gelezen, heb ik Oscar gedownload en vanmiddag de sd kaart uitgelezen. Pfoe het duizelt me een beetje van alle informatie en ik weet nog niet goed hoe ik alles moet interpreteren. Wat kunnen de ervaren forumgebruikers mij vertellen over de data?

En snurken zou toch eigenlijk niet meer kunnen als je een Cpap gebruikt? En hoe weet ik zeker dat ik niet door mijn mond adem s nachts?

Alvast bedankt; heel fijn dat dit forum er is!
Bijlagen

Re: Nieuw hier en ook wat vragen

2
Je hebt al een veel betere AHI dan zonder CPAP, het heeft dus al wel effect.
Maar het kan zeker nog beter.
Ik zie namelijk veel tekenen dat jij nog een obstructie hebt van je ademhaling die niet meer tot een volledige stop leidt maar wel je lichaam belast (UARS, lees meer hierover op Wikipedia)
  • zeer veel snurken (naast wat je partner zegt zie je dat ook in de data)
  • RERA
  • uitademtijd is onvegeer even lang als inademtijd (zou langer moeten zijn)
  • je ademfrequentie is licht verhoogd, nog niet ernstig maar past wel bij dat je lastig lucht krijgt. Vergelijk de 15,6 keer per minuut die je in de nacht ademt met hoeveel dat is als je wakker bent en rustig ademt.
Echt zeker kan je het pas zeggen als je in de luchtstroomsterkte zoveel inzoomt dat de afzonderlijke ademteugen zichtbaar zijn; die zouden dan boven afgevlakt zijn (maar gezien je andere data is dat zeer waarschijnlijk zo). Uitleg hierover hier

Het goede nieuws is dat er ruimte is voor verbetering: de automatische druk schiet direct omhoog tot het ingestelde maximum en blijft daar bijna de hele nacht. Dat betekent dat de range veel te laag is ingesteld. Die hoger te zetten en kijken wat gebeurt is laaghangend fruit, sowieso doen en paar weken observeren of de waardes beter worden.
In sommige gevallen is dat niet genoeg om een UARS goed te behandelen, dan zou je aan de BiPAP moeten.

Als je een full-face masker hebt kan je in Oscar niet zien of je door je mond ademt. Wel zou je zien als je met een neusmasker je mond open hebt en daar lucht ontwijkt (dat is niet zo bij jou)

3
dirkwilslapen schreef: 13 mei 2024, 13:58 Ik zie namelijk veel tekenen dat jij nog een obstructie hebt van je ademhaling die niet meer tot een volledige stop leidt maar wel je lichaam belast (UARS, lees meer hierover op Wikipedia)
UARS is aan de orde als iemand bij diagnose AHI < 5 heeft. @JufLous heeft diagnose OSAS met een AHI van 25, dus dat kan nooit UARS zijn.

De verwarring komt waarschijnlijk uit het idee dat mensen met OSAS geen RERAs zouden kunnen hebben. Dat kunnen ze wel, en daar hamer ik vrijwel dagelijks op.

Het verschil is dat mensen met UARS vrijwel uitsluitend RERAs hebben, en mensen met OSAS een andere verdeling van incidenten apneu/hypopneu/RERA etc.

De correcte omschrijving van @JufLous zou zijn: OSAS met suboptimale behandeling. Dat volgt al uit het feit dat het apparaat ingesteld is als APAP en dus constant apneus en hypopneus laat voortbestaan. APAP is al helemaal machteloos tegenover RERAs, zoals je terecht aanwijst.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

4
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat ik dus kan vragen of de druk op een constante waarde ingesteld wordt. Is het dan niet zo dat dat benauwder voelt? Als ik het masker nu opzet, dan is de druk 4 en dat voelt best benauwd. Totdat ik in slaap val, ben ik heel diep aan het inademen steeds. Wordt dat niet erger als de druk hoger is?

Ik heb ook astma en forse huisstofmijtallergie. Door de allergie is het soms moeilijk om door mijn neus te ademen, ondanks de Dymista neusspray die ik gebruik. Afgelopen week heb ik al een paar keer xylometazoline neusspray gebruikt omdat het anders niet lukte om goed door de neus te ademen. Misschien dat een Full face mask in dit geval dan toch beter is?

5
JufLous schreef: 14 mei 2024, 22:26 Ik begrijp dat ik dus kan vragen of de druk op een constante waarde ingesteld wordt. Is het dan niet zo dat dat benauwder voelt? Als ik het masker nu opzet, dan is de druk 4 en dat voelt best benauwd. Totdat ik in slaap val, ben ik heel diep aan het inademen steeds. Wordt dat niet erger als de druk hoger is?
Met een enkelvoudig apparaat is het vaak dat minimumdruk rond 4 aanvoelt als happen naar lucht. Naar verluidt wordt dat minder als de druk hoger wordt, en uiteindelijk wordt het ademhalen zwaarder naar mate de druk hoger gaat. Dus er is (naar verluidt) een prettig gebied. Dat zult u moeten ervaren door te experimenteren.

Ik zeg "naar verluidt" omdat ik zelf snel van de enkelvoudige CPAP ben afgestapt. Mijn eerste kennismaking was met CPAP modus van een BiPAP apparaat, waarna ik door de ademhonger een uur lang de ene paniekaanval na de andere had. Gelukkig was mijn apparaat dus een BiPAP, en kon ik de BiPAP modus aanzetten. Daarbij word je juist een beetje geholpen met ademen en dat was voor mij zo ontspannend dat ik die middag meteen in slaap viel.

Als het ademen met druk voor u een probleem blijft, dan heeft u baat bij een overstap naar een ResMed apparaat, die dmv. de EPR functie een "proefje" van BiPAP kunnen bieden. Als EPR geen solaas biedt, dan kan je zelfs overstappen op BiPAP.
JufLous schreef: 14 mei 2024, 22:26 Ik heb ook astma en forse huisstofmijtallergie.
Is er een reden waarom u neussprays gebruikt in plaats van een oraal antihistaminicum?

Heet u een anti-allergie of ultrafijn filter in uw apparaat zitten trouwens?
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit

6
Ik heb een pollenfilter in de cpap zitten, ik kan me zo voorstellen dat die ook stof en uitwerpselen van huisstofmijten filtert.

Nog een vraag over de druk; waarom is een constante druk beter dan een variabele druk? Voor zover ik het heb begrepen, voert het apparaat vanzelf de druk op als dit nodig is.

En nog een vraag: in Oscar zie ik dat ik nog elke nacht behoorlijk vaak snurk. Hoe kan dit terwijl ik een cpap gebruik en alleen door mijn neus adem?

Nogmaals dank voor het beantwoorden,

7
JufLous schreef: 15 mei 2024, 17:49 Nog een vraag over de druk; waarom is een constante druk beter dan een variabele druk? Voor zover ik het heb begrepen, voert het apparaat vanzelf de druk op als dit nodig is.

En nog een vraag: in Oscar zie ik dat ik nog elke nacht behoorlijk vaak snurk. Hoe kan dit terwijl ik een cpap gebruik en alleen door mijn neus adem?
Het antwoord op beide vragen: het auto algoritme kan geen apneus/hypopneus/gesnurk voorspellen, dus deze incidenten moeten eerst voorkomen voordat de druk tot voorbij het effectieve niveau wordt getild. Daarna laat hij weer de druk zakken. Herhaal dit, de hele nacht door. Dus logischerwijs laat de auto stand enige apneus/hyponeus/gesnurk voortbestaan.

Voor snurken maakt het verder niet uit of je door de neus ademt of de mond.

8
Dan ga ik morgen eens bellen om te vragen of ze de druk kunnen wijzigen van variabel naar constant. Ik hoop dat ze daar niet moeilijk over doen.

Ik zag ook dat de dreamstation een Flex functie heeft, waarmee je het niveau van luchtdrukontlasting bij uitademing kan aanpassen. Is dat dan vergelijkbaar met BiPap?
Ik ga die functie in ieder geval wat hoger zetten, kijken hoe dat gaat.

9
JufLous schreef: 16 mei 2024, 17:19 Ik zag ook dat de dreamstation een Flex functie heeft, waarmee je het niveau van luchtdrukontlasting bij uitademing kan aanpassen. Is dat dan vergelijkbaar met BiPap?
Ik ben bang van niet. Ze zijn totaal verschillend. Flex was voor mij een crime, en ik kan me vinden in een beschrijving die ik ooit heb gelezen "touwtjetrekken met het apparaat."

EPR en BiPAP doen letterlijk wat ze moeten doen: het ademen makkelijker maken.